/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
God ide til isolering m.m.
Fra : Vatos
Vist : 435 gange
50 point
Dato : 22-09-04 11:41

Hej

Jeg har revet en bærende væg ned, og fået sat en limtræsbjælke op.

Hulmuren (mursten) der blev revet ned var en del af den tidligere ydervæg, og taget på tilbygningen er formet sådan at de øverste skifte på den yderstedel af hulmuren måtte blive (understøttet af en jerndrager).

Jeg skal nu til at dække den del ind så det bliver pænt, men samtidig skal det også fungere ordenligt.

Jeg har kun ca 10 cm at give af til isolering og evt dampspærre. Den eksisterende dampspærre på denne del (knap 1 meter) eksistere ikke mere.

Er der nogen som har et godt bud på hvordan jeg får løst denne opgave?

Jeg regner med at bruge gips, men pladsen og muligheden for spær er træng.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 22-09-04 12:05

Hej Vatos (husk lige at rydde lidt op i alt det du har åbent).

Først. Du bør klart genetablere dampspærren, ellers kigger du ind i problemer. At isoleringen kun er 10cm på dette sted, tror jeg ikke du får bøvl med. Hvis du bruger T-bats (en sær mellemting mellem a-bats og støbebats) vil jeg mene den er ok. T-bat'ten er samtidig mere formstabil og nemmere at arbejde med. Er dog lidt dyrere og formentlig skaffevare. T-bats er lavet til teknisk isolering.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:26

Hvordan genetablerer jeg lige dampspærren?

Den ene del er oppe bag den skrå lofts beklædning og den anden ende eksisterer ikke.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-09-04 12:35

(Så mor, nu har jeg ryddet op

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:45

Så så Vatos.....

Lad mig lige prøve at finde en tegning.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:48
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:50
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:51
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:53

Iøvrigt kan du altid spørge rockwool, de er flinke til at hjælpe med detaljerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-04 12:54
Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 22-09-04 18:54

Du skal helt sikkert have stålet dækket ind med 25mm beton med strækmetal (1,4kg/m2) eller med 2-3 lag gips - væggen er som jeg læser dit indlæg bærende og en del af beboelse, altså skal brandkrav være opfyldt. Kender ikke dit hus og øvrige afgørende fakta, men kravene er formentlig BD30 eller BD60.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 14:30

Tak for svaret 3773.