/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvor ofte..?
Fra : KgaMsobo
Vist : 305 gange
10 point
Dato : 22-09-04 09:19

jeg har et 160 l med malawi der er 8 stk i og to maller jeg ville gerne vide hvor tit jeg skal skifte filder og om det bare skal vaskes eller om jeg skal købe nyt ...? og hvad med de sten der ligger i pumpen skal de også skiftes..? det er en 425/pumpe og hvor tit skal jeg skifte vand og hvor meget ..?
på forhånd tak hilsen kgamsobo

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 22-09-04 13:22

Skyl filteret i lunkent vand, endelig ikke bruge sæbe. Stenene lægger du i kuldslået vand i et døgns tid før end du lægger dem tilbage i filteret, og sætter det til igen.
Du må ned i akvarieforretningen og købe udstyr til at måle PH værdien i vandet. Og derfra skal du så finde ud af hvordan dine Malawi-cichlider har det bedst. Der er specialsider om dem på nettet, f.eks.:
http://www.malawigruppen.dk/art_nybegynder.htm

Venlig hilsen
Stanley

Kommentar
Fra : KgaMsobo

Dato : 22-09-04 14:25

okay men hvor tit skal jeg gøre alt det der...? og kan jeg ikke købe nye sten og skifte dem ud med dem jeg ligger i blød..?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-09-04 14:26

Skift 1/3 del af vandet en gang om måneden.
Filteret renser du kun, når du kan se, det er ved at være fuldt (bundfald).
Hver gang du renser filteret ødelægger du bakterifloraen i det, og det kan vare op til mange dage inden det er på fuld ydeevne igen.
Hvis du bruger filtervat skifter du det ud og stenene skyller du rene under vandhanen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-09-04 14:27

Du behøver ikke købe nye sten, bare rens dem under vandhanen og fyld dem i igen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-10-04 18:42

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : nett2

Dato : 09-10-04 16:11

Når du renser dit filter er det vigtigt at bruge lunken vand at skylle med, på den måde renser du sten og filter for snavs og slam, men kan bevare en del af bakteriefloraen. Hvis du bruger filtervat er det en god ide kun at skifte 2/3 på én gang, ved at genbruge en lille del af vattet opretter du hurtigst den rette bakterieflora igen.