/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Har pcer uden diskdrev, en god ide
Fra : bog
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 22-09-04 08:57

Efter jeg har købt ny pcer ellere en
opgradering af den gamle.
Jeg har har valg at købe uden uden
floppydrev og cdromdrev (for jeg har jo selv en dvd brænder)
Men diskketdrevet har jeg ikke sat i for jeg synes ikke jeg
har noget at bruge et diskettedrev til.

(Har ikke brugt disketter retmeget i august måned)

Mit spørgsmål er nu:
Er det en god ide det ejg har gjort nemlig ikke at sætte et diskketdrev i.
På bærbare er de udne diskdrev og på nogle stationære pcer.

Skal oplyse at jeg har en usb flash disk på 64mb samt en kortlæser
og min bios kan boote fra usbdrevet

Er diskketter ikke ved at udgå?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-09-04 09:21

Hej bog,
det er rigtigt at man meget sjældent benytter et diskette drev, og mange nye bærbare er ikke udstyret med et.

Personligt foretrækker jeg et diskette drev (selvom det sjældent benyttes), af forskellige årsager:
1: Jeg har et ældre digital kamera, der gemmer på disketter.
2: Jeg har også et Technich musik keyboard, der kan indlæse nye rytmer og lyde m.m. fra diskette.
3: Der findes også en del ældre special software, som kun findes på disketter.
4: Det giver en ekstra mulighed for udveksling af mindre filer mellem PC'er.
5: Og ikke mindst ved installation af ældre operativsystemer, har man undertiden brug for en opstarts diskette f.eks. Windows 98 SE.

Hvis du i forvejen har diskette drevet fra den gamle PC, koster det jo ikke noget at sætte det i - hvis du ikke har forventet, at bruge pladsen til noget andet.

Valget er dit.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-09-04 11:07

som IBM760 skriver valget er dit men
nu hvor du har et diskette drev så gem den hvis du ikke vil sætte den i
tænk nu hvis du ikke kan læse fra din flash disk og dvd-brænder ikke kan læse cdén
og du ikke kan komme på din harddisk

tja så vil du sikkert bande og svovle men her er det floppydrevet er til hjælp
men du kunne jo lave et sæt stik som sider på bagsiden så du hurtig kunne sætte dit floppy drev på
jeg mener smid den ikke væk for du kunne komme til at bruge den på et tidspunkt ( den fylder jo heller ikke noget)

for at give et eks. så prøv at hente denne bootdisk og se hvad den kan gøre ( jeg er ved at lave en cd-rom)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-09-04 11:08

Hvis du ikke føler, at du har et behov for diskettedrev kan du undvære det.
Man kan endda finde en fil på Nettet til at brænde over på cd-rom så du får de basisfunktioner man typisk bruger når der er gået noget helt galt så bare du har et cd-rom drev der kan boote skal du nok klare dig og det tager ikke mange minutter at montere et diskettedrev hvis behovet skulle opstå.

http://www.ultimatebootcd.com/

Kommentar
Fra : bog

Dato : 22-09-04 17:08

Ibm760 NU understøtter win98 godt nok boot direkte fra cd.
hvillket jeg ogaså har gjort da jeg kørte win98/98se tidligere.

Jeg kan faktisk ikke bruge diskkette drevet
fra min gamle pc, da det skal sælges sammen med pcen.

Jeg kan bruge mit fars diskettedrev via netværk.
Vi har stadig et diskettedrev liggende hvis det skulle blive nødvendig

Jeg har et par ældre hardiske liggende, samt et par ældre
cdromdrev og en gammel 2xbrænder liggende

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-09-04 21:25

hvis du ikke bruger det så sælg det dog
og så bare lade din pcér være som den er
så simpelt

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-09-04 21:38

Hej bog - du siger, at win98 understøtter boot direkte fra cd.

Det er ikke dit operativsystem der bestemmer om du kan boote fra cd - det hænger derimod sammen med din Bios.
På ældre maskiner er du nødsaget til, at starte via en boot diskette.

Men du har allerede besluttet dig og det vil formodentligt ikke give nogen problemer.

Mvh Ivan