/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ultimative tilintetgørelse ?
Fra : Strandkro
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 22-09-04 05:14

Hvordan bliver ting til intet - absolut intet til ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-09-04 06:07

Det vil ikke være muligt.
Jeg kender ikke formlen på "intet atomet".

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-09-04 06:13

Kommer vel lidt an på hvordan du definerer "ting".
F.eks. er vinden en ting man kan mærke og fotosyntesen er en ting der kan ses.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 22-09-04 07:21

jeg forstår ikke helt spørgsmålet, men energi og masse er det samme. Masse er på en måde blot stærkt komprimeret energi. I starten var intet (heller ikke tid) men pga. kvantefluktuationer, opstod der en lokal forskel mellem postiv og negativ energi, som altså var big bang. Af denne energi skabtes alt stof. Når det kan lade sig gøre er det kun fordi den psotive og negative energi ophæver hinanden, og der dermed stadig er ikke er noget totalt set. For en udenforstående vil vores univers altså ikke eksistere, fordi den totale ladning er nul, men er man inden i universet, er der altså områder med mere postiv end negativ energi og omvendt, og derfor eksisterer universet for os som er i det.

Accepteret svar
Fra : findovia

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-04 07:28

"Ting" (altså objekter) er et produkt at din virkelighedsopfattelse, som er et produkt af din bevidsthed og de valg, du træffer, bevidst eller ubevidst. I den gængse videnskabelige opfattelse af ting eksisterer ting ikke som sådan; de er blot energier, der midlertidigt er låst fast i et vist mønster, som vores sanser påvirkes af og som vores bevidsthed tolker ved at skabe en illusion om, som gør det muligt at fungere i den fysiske verden. Disse energimønstre opstår, lever et stykke tid og dør så igen, ligesom alt andet i den relative virkelighed.
Dit spørgsmål kan sidestilles med spørgsmålet om, hvad tyngdekraften er, og hvor vi må sige, at det ved vi ikke; vi kan kun konstatere og måle dens virkninger. Det er jo også godt nok i den almindelige praktiske hverdag. Videnskaben forsøger så at forklare fænomenet ved at formulere teorier og filosofier, som kan forklare det.
Emnet er uudtømmeligt og jeg kan selvsagt ikke give noget endegyldigt svar; men måske belyser mit svar en lille flig af din højere erkendelse, som kan give dig nyt stof til eftertanke.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-09-04 08:46

Den "Ultimative tilintetgørelse" sker først når Solen ikke længere giver energi. Dvs når Solen har omdannet al hydrogen til helium i sin kerne.
Hvis du med ting, mener elementer af dele her på Jorden, forsvinder tingene ikke, men omdannes til noget andet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-04 08:58

lader sig ikke gøre

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 22-09-04 09:22

Jeg går ind for sipelip's forklaring

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 22-09-04 10:16

Absolut intet kan ikke "blive til ting" og ting kan ikke blive til "intet". Vi ender i en diskussion om definitioner på ord.
Sippelip har en udmærket forklaring, der sørger for balancen - og for at intet eksisterer...(godt der er lidt forskydninger lokalt)

mvh bvh

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 22-09-04 14:03

brænd mig

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 22-09-04 18:48

Et glimrende essay - tjek det

http://www.bu.edu/wcp/Papers/Meta/MetaSuch.htm

Om nothingness filosofisk og naturvidenskabeligt. Intet er færdigudforsket (kun noget)

Mvh. Kim Boje

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 20:02

Tak for svaret findovia.

Sipelips besvarelse var ligeså godt som dit - men du berørte den "intethed" som er lige med det produkt - der er tilbage af en tanker - som ikke tænkes på mere.

Jeg tror at produktet som udløste tanken er energi ! Og når man ikke tænker på tanken - så det energi som producerede tanken forsvinder ikke selvom men ikke tænker mere på tanken men forblive i vores verdens kredløb - som består af mindst en (vores) univers !

FORKORTET CITAT.
T" er et produkt af din bevidsthed og de valg, du træffer, bevidst eller ubevidst. I den gængse videnskabelige opfattelse af ting eksisterer ting ikke som sådan; de er blot energier Disse energimønstre opstår, lever et stykke tid og dør så igen, ligesom alt andet i den relative virkelighed.

Strandkro