/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor meget (mange) ram?
Fra : marcussen1
Vist : 277 gange
50 point
Dato : 21-09-04 20:28

Hvor meget (mange) ram kan man fylde på PC'en, og hvor meget får man ud af det? Skal man bruge samme type ram, man har i i forvejen, eller kan de mixes med evt. nyere typer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 20:34

Altid bruge samme type.
Bundkortet skal kunne understøtte RAM da der skal være mhz nok til rådighed.
Styresystem har også betydning da Windows 98 har svært ved at udnytte mere end 256 mb RAM

Tror du ikke du skal have renset maskinen før du opgraderer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 20:38

Manualen til dit bundkort fortæller hvor mange ram du kan sætte i.
Alt efter hvilke programmer du bruger, kan du udnytte alle disse ram.
eks. tegneprogrammet 3dmax kan bruge alle de ram du kan sætte i.
officeprogrammerne bruger højst 512 mb
Ram med forskellige hastighedder vil køre efter laveste fællesnævner.
Med dette program kan du se på din comp og hvad den kan.
http://www.majorgeeks.com/downloadget.php?id=181&file=3&evp=e292483f0de3e518ff57fb57cf6eb944

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 20:48

Kommer an på hvilket bundkort og styresystem! chipsets på bundkortet har typisk en 2 til 4 giga begrænsning!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-04 21:03

øhhhh - jeg mener det er lidt af en tommelfingerregel ikke at fylde mere ram på end det dobbelte af hvad maskinen havde fra start - har faktisk selv oplevet at pc´en blev langsommere - pillede lidt ud og bingo alt i orden igen - ved ikke hvorfor men tror på det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 21:07

Tror du også på nisser

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 21:23

En af mine koleger bruger 1,5 gb ram til sit 3dmax program ellers skal den stå og rendere hele natten. Den havde kun 512 mb fra fødslen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 21:35

Man kan endda opleve at en der havde 128 mb RAM også kører fint med 1,5 gb RAM.
Der kan være mange forklaringer på, at den blev langsommere med flere RAM og en af dem kunne nemt være at RAM klodserne ikke var kompatible.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 23:18

Mener mere det er en tommelfingerregel at maskinen bliver leveret med for lidt ram!

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-04 09:11

Windows XP understøtter op til 4Gb.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 22-09-04 11:38

Tak for svaret hansen9.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-09-04 11:41

Men det er ikke sikkert, at dit bundkort gør!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 23-09-04 22:07

Og du nå gerne putte mere i, hvis dit bundkort understøtter. Men så er det til glæde for tunge grafiske applikationer, XP kan ikke bruge det.