/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ledningsdiagram passer ikke?
Fra : mikkelgj1
Vist : 976 gange
20 point
Dato : 21-09-04 19:48

hej, somsagt har pallebjensen sendt mig et ledningsdiagram til mig, ang. min suzuki k50. farverne på ledningerne passer ikke sammen i forhold til tegningen. men nu er det heller ikke på dansk, men svensk.. så er det muligt at et dansk diagram har de rigtige farver? eller er det fordi jeg har et Thansen ledningnet? øh, mit problem er at jeg har for mange ledninger fra genneratoren(motoren)? også mangler der en hist og her.. hjælp mig.. især dig palle..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 21-09-04 23:05

Jeg er ret sikker på at dansk og svensk farvekoder er de samme.
Og Thansens dele passer ikke rigtig med orginalfarverne.
Der går jo 5 ledninger ud af generatoren, heraf en til stel.
Men der går jo kun en til din tændspole, og hvis knallerten kan starte, så er den jo ok.
De andre går jo til tændingslåsen. Her skal den gule der forlader lysspolen lave strømmen, og skal hvis man har motoren kørende, jo kunne give en lille gnist til stel. Den brune skal hvis den er sat rigtig til tændingslåsen kunne give lys i baglyset (ikke bremselys) når motoren går og lyset er tændt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 22-09-04 13:07

tak palle, men jeg har stadig to ledninger fra genneratoren for meget? en blå og en sort/gul hvad skal jeg med dem? forresten nu starter den hvis man drejer nøjen(det gjorde den ikke før) men lyset virker stadig ikke..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-04 16:44

Jeg ved det ikke, men de skal uden tvivl op til tændingsnøglen.
Slukker motoren når du drejer nøglen om på off? Ellers kunne jeg forestille mig at den sort/gule var en der gik op til tændingsnøglen og fik stel (og slukkede motoren) når nøglen kom på off.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 22-09-04 17:24

ja, den slukker når jeg drejer den på off.. men der er jo ikke plads til flere oppe i tændningsnøglen..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-04 20:04

Ja så er tændingsledningerne jo på plads, det er jo da ret vigtig.
Se også efter om der er noget lys der virker, feks. pære i speedometer, bremselys høj/lav lys, eller lign. for så er der da strømforsyning til tændingslåsen.
Men ellers er der ikke den store fare ved at prøve at forbinde dine overskyende ledninger til andre overskyende, for sålænge du ikke gasser meget op, er der ingen spoler eller andet der brænder af, i værste fald kan sikringen ved batteriet gå. Har du tjekket at der er gennemgang i den sikring?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 22-09-04 21:31

øh, der er ingen lys nogen steder.. men kan da godt være sikringen er gået.. har ikek kigget.. vil prøve imorgen..

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 23-09-04 15:08

forresten jeg har også et muliti stik med lyseblå og orange, hvad skal jeg gøre emd det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-09-04 15:37

Finde det andet hun/han multistik der kan sættes sammen med det.
Er det ikke til blinkrelæet? Men hvis du ikke har blinklys på, så skal multi-stikket slet ikke bruges.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 26-09-04 22:24

jeg har blinklys på... mendet ser ikke ud til det er til relæet.. hmm men vil lige prøve den imorgen..

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 02-10-04 22:56

nu ser det ud til det hele virker :D tak palle,..

Godkendelse af svar
Fra : mikkelgj1

Dato : 02-10-04 22:57

Tak for svaret pallebhansen.