/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fliser
Fra : ela
Vist : 453 gange
120 point
Dato : 21-09-04 12:28

Jeg har fliser på gulvet i mit køkken de er blevet lidt kedelige og matte,
er der en der har en god ide hvordan de kan blive pæne igen uden at de bliver for glatte at gå på.

På forhånd tak for svaret.Ela

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 12:45

I byggemaked/forretninger der sælger fliser kan du købe noget der hedder fliserens/klinkerens. Det er dog mest beregnet til at rense for fugerester men det er måske et forsøg værd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-04 14:24

De allerbedste fliser/klinker som har samme struktur hele vejen igennem kan simpelthen slibes med slibemaskiner, men ikke klinker der har en glasuroverfladen.
Men til alm. klinker skulle denne vejledning bare følges.
Alfix grundrens og bagefter gulvglans:
http://www.alfix.dk/fax/til_lykke_dk_04.pdf

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-09-04 21:22

hej
prøv med brun sæbe
mvh

ole

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 23-09-04 21:43

Hej.
Er det fliser (glaserede) eller er det klinker (hårdtbrændte) du har på dit køkkengulv ?

Kommentar
Fra : ela

Dato : 24-09-04 11:01

Jeg mener det er hårdtbrændte, de er ikke helt blanke!!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-10-04 19:22

Hej.
Du kan prøve med noget klinkerens for at få renset helt i bund, og så derefter en behandling med Linolie/Terpentin, for det vil friske op og samtidig mætte klinkerne mod fremtidig smuds. Klinkerne kan blive lidt glatte, men det slides væk i løbet af et par dage ved almindelig færdsel. L.T. behandlingen vil typisk holde et års tid, men der skal ikke grundrenses ved næste behandling, kun alm. gulvvask.