/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
COMPUTEREN KAN IKKE STARTE ! ! !
Fra : Zip4dup2
Vist : 499 gange
300 point
Dato : 21-09-04 11:49

Hjælp!!!!
Når jeg prøver at starte min bærbare compaq med win xp, så får jeg beskeden:

Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
eller mangler:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Hvordan får jeg startet computeren uden at formatere hele skidet, jeg har en vigtigt skoleopgave på den som jeg skal have aflevet (12 sider) øv øv øv øv
Kan man lave en boot-disk af en art? og hvordan gør man?
Jeg har prøvet at reparerer hved hjælp af installationscd-romen, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af det...

Hvad gør jeg!!! HJÆLP!!!!!!!!!!!!!!!!1

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 310 point
Dato : 21-09-04 11:54

Så læg din XP CD i og start comp
Men læs og print lige denne inden du gør det.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-09-04 12:11

Rigtige mænd/kvinder tager ikke backup - men de græder tit!

Pøj pøj!

Hanne

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 21-09-04 12:14

Hov hov Hanne, kan vi så lige få kammertonen??!! Det var vist lidt frækt skrevet det der.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 12:38

Zip4dup2 - er det en recover CD - så er det ikke sikkert du kan gøre det.
Har du prøvet at starte i fejlsikret tilstand - F8 ved opstart.

Kommentar
Fra : Fiona

Dato : 21-09-04 14:12

emesen.... jeg har næsten samme problem :Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler : Windows-rod\system32\ntoskrn1.exe. (ikke bærbar pc) Hvis jeg trykker på en tilfældig tast (nogle gange skal det gøres mange gange) så starter den og jeg ånder lettet op takket være dit link har jeg nu lidt at arbejde med uden at skulle formatere. Jeg vil gerne give dig lidt point for det som tak . God dag til alle.
MvH Fiona

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 14:51

Synes ikke det rigtig fremgår hvilken fil det drejer sig om? Kun biblioteket hvor den skulle ligge!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-04 15:06

Zip4dup2 & Fiona i har ikke helt samme problem.
Zip4dup2, jeg er bange for at en repair ikke kan klare dit problem, men der sker da ikke noget ved at prøve.
Men prøv først at holde F8 nede ved opstart, for at komme ind og køre computeren i fejlsikker tilstand.
Her kan du forsøge om dit antivirusprogram kan undersøge harddisken.

Dernæst forsøg at tilbage stille computeren i start/alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/systembendannelse
Nu har du vel ikke prøvet at installere Norton, måske ovenpå en demoversion, for så skal den afinstalleres, og tjekkes manuelt, om alt fra den er fjernet.
Eller har du lige kørt en opdate fra Windows Opdate?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;307545

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Zip4dup2

Dato : 22-09-04 13:05

Jeg har prøvet at boot-disketten med min Windows installationscd, og der ved prøve at repair installationen, men den vil ikke starte op med cd-romen. så prøvede jeg at download de 6 boot-disketter fra http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8
men den ville heller ikke boote fra disketeren...
Argh! ! ! ! hvad gør jeg. jeg har en vigtig opgave på harddisken som jeg skal have printet! ! !

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-04 16:10

Det er lidt svært at hjælpe dig, hvis du ikke svarer på de spørgsmål man stiller?
Du har formodentlig prøvet at tilbagestille?
Jeg kan forstå du bruger: Windows XP Home
Du kan først forsøge dette:
Gå i START -> KØR skriv sfc /scannow og tryk OK. (husk hellemrum efter sfc). Du skal i forvejen have din XP-skive lagt i.

Hvis du har eller kender en der har en windows 98 startdiskette, kan du bruge den til at komme ind og starte din Win CD.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 22-09-04 17:26

hej med dig en simpelt svar fra mig: prøv at starte i FEJLSIKRET tilstand
Chrazqx

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 24-09-04 11:38

Hej.
Alternativt hvis intet andet virker: Tag harddisken ud. Jump den om til slave (står på hd. hvordan det gøres. Sæt hd. ind i en anden computer, og du kan nu hente dine data.

Hvis den anden computer ikke kan se disken, så skal i ud i BIOS og konfigurere den der.
Har du ikke prøvet det før, så prøv at få fat på en som kan hjælpe dig med det.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : Zip4dup2

Dato : 25-09-04 11:06

Så er det store problem løst. Jeg fik bootet den hved hjælp at et nyt sæt boot-disk, men selvfølgelig trykkede jeg på den forkerte knap under installationen, så i stedet for at repaiere den gamle win, blev der lagt en ny ind, som slettede alt, øv... Det er hvad man får ud af at være for hurtig...
Men tak for hjælpen alle sammen. Nu er jeg i hvert fald blevet det klogere.