/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvilken fisk?
Fra : the1best
Vist : 594 gange
200 point
Dato : 20-09-04 20:22

Et meget lille akvarie, det kun kan indeholde max 2 fisk, i øjeblikket svømmer der en guldfisk og den skulle jo gerne ha lidt selskab, så spørgsmålet er hvilken fisk kan svømme sammen med en guldfisk? Har prøvet med en guldfisk til, men de dør desværre og kunne nu tænke, at prøve med en anden slags fisk.

The1best

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 20:27

Først og fremmest, hvad er et meget lille akvarie. altså hvor mange liter?
og hvad har du af lufttilførsel, filter og pumpe?
mvh dova

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 20-09-04 20:28

Hvad er er et meget lille akvarie er det 10 liter eller 60 liter?
Du kunne jo købe en koi karpe men den vokser rimelig godt til.
Hilsen joppes

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 20-09-04 20:45

Der er en luftpumpe og det er ikke større end 10 liter. Det er ikke mig der har det, har bare lovet at spørge, personligt syntes jeg det er synd.

The1best

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 20:52

Et akvarium på 10 liter er ikke meget egnet til fisk.
Og især ikke hvis der ikke er et ordentligt filter til at rense vandet, og god luftcirkulation.
men hvis det er meget små guldfisk, kan 2 måske gå deri.
Men hvis der ikke er et rensefilter der bliver skiftet jævnligt, bliver vandet hurtigt dårligt når fiskene skider i det, og så bliver de forgiftet og dør.
mvh dova

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 20-09-04 21:04

okay det var godt nok ikke stort jeg tror ikke det bliver godt med flere fisk når det ikke er større end 10 liter da man så skal skifte vand rimelig tit for at få alle de affaldsstoffer væk fra fiskene, hvis man ikke skifter vandet ja så dør de simpelthen af div. bakteriere der nedbryder slimlaget på fisken eller giver svamp.
Jeg har selv et 250 liters akv. med 5 små koikarper op de sviner faktisk en del så jeg skifter filtervat i min gulvpumpe hver 14.dag. og vand en gang i måneden.
Jeg vil anbefale et større akvarie.
Hilsen joppes

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 20-09-04 21:04

Deri kan jeg kun give dig ret, de er meget flinke til at skifte vandet. De vil bare gerne ha en fisk til i og det er jo det jeg har lovet dem at finde ud af.

The1best

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 21:10

Jamen det bedste til en guldfisk, er en guldfisk, for under så små forhold er det vigtigt, at det er 2 fisk der stiller samme krav til pasning og temperatur og den slags.
Og når vandet skiftes, er det vigtigt at sørge for samme temperatur på det nye vand, da fisk ikke tåler pludselige temperaturskift.
mvh dova

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-09-04 21:45

Et akvarie på 10 L, er ikke egnet til nogen som helst for for akvariefisk. Hvis det så ovenikøbet er en boule (rundt). Er det efter min mening dyrplageri. Hvis det er firkantet, så max. én og kun én lille fisk, og absolut kun, hvis det er en luftpumpe med iltsten.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 20-09-04 21:53

Franksp Det er ikke en boule, synes bare den skal have selskab, har tænk på en guppy eller noget i den retning.

The1best

Accepteret svar
Fra : 1stanley1

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-04 07:42

Guldfisk er det eneste der kan gå med en guldfisk. Vandet skal iltes kraftigt og der skalvære et rensefilter. Er det ikke noget dine venner har, så må de købe det eller aflevere den overlevende fisk hos dyrehandleren og glemme alt om fisk.
Venligst
Stanley

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-09-04 20:12

the1best

Forær guldfisken til en bekendt, og anskaf dig et par kampfisk. De er meget smukke, og kræver ikke meget plads. Læs her

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=26

http://home.powertech.no/soulkpr/

Du kan iøvrigt gå ind på http://www.google.dk/ og skriv kampfisk og søg på dansk, så får du mange links.
Fordelen ved at holde kampfisk, er at de ikke behøver gennemluftning. Der må gerne være luftgennemstrømning, men hvis du opdager at hannen begynder at bygge en skumrede, må du straks stoppe luftpumpen.

Hvis du ønsker mere hjælp, må du vende tilbage.

Med venlig hilsen
franksp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-09-04 20:32

frankfsp Jeg kunne ALDRIG finde på at holde fisk på den måde, det er nogle jeg kender, som jeg har lovet at hjælpe.

The1best

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-09-04 23:01

OK. Hvad er der i vejen med mit svar. Mit svar er sgu seriøst. Jeg har været formand for en akvarieforening i 17 år. Jeg har selv kampfisk i små akvarier. Mellem 15 og 25 liters akvarier. De yngler alle, 2 hunner og en han. Jeg leverer kampfisk - unge - til min akvarieforhandler her i Odense.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-09-04 23:03

I naturen, lever disse kampfisk i små vandhuller, så der er ikke noget unaturligvis med det.
Franksp

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-09-04 10:20

Franksp der er intet i vejen med dit svar, men det er IKKE mit akvarie, så jeg kan ikke bestemme, men jeg giver alle forslag videre. Hvad så med den guldfisk, der er i nu, hvad skal de gøre med den?

The1best

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 22-09-04 13:26

Spis den. Det er godt nok en masse debat om ingenting, håber den slutter nu, og at der kommer noget mere relevant akvariesnak.
Venligst
Stanley

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-09-04 19:40

Det har jeg skrevet kl. 20:12 "Forær den væk til en bekendt"

mvh
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 02-10-04 12:27

Tak for svaret 1stanley1. Har givet alle forslag videre, så er det op til dem, hvad de vil gøre.
Takker for alle besvarelserne.

The1best