/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
garanti på brugt bil
Fra : CCjunior
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 20-09-04 18:18

En af mine venner har købt en brugt bil hos en forhandler og der står at den er købt som beset..
hvordan er loven.. har han igen garanti eller hur...

Junior

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 20-09-04 18:22

Ikke nødvendigvis, han har en lovbefæstet returret på 5 dage (ikke helt sikker på om det er 5 eller 3 dage), men som beset betyder han ikke om eksempelvis en måned kan komme og kræve handelen ophævet, han har heller ikke krav på at få udbedret fejl og mangler som var til stede da bilen blev købt

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-04 18:37

ok..syntes bare at der var en masse snak om det på et tidspunkt hvor de sagde at der altid var en vis garanti mod skjulte fejl og mangler

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 20-09-04 18:46

Man har på alle køb foretaget fra en erhvervsdrivende til en privat to års reklamationsret, også når der er tale om brugte ting, f.eks. biler. Det er kun mellem private at der ikke er reklamationsret.
At en bil er købt "som beset", "engros" eller "uden ansvar" eller lignende er klausuler uden virkning, hvis de er taget som generelt forbehold.

--> CCjunior: Er der et problem med bilen så sig frem, så er det nemmere at afgøre om det er noget der er omfattet af reklamationsretten, og altså kan kræves afhjulpet uden omkostninger for din ven.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-09-04 18:57

Jeg er enig med PowerRanger - der er 2 års rekl.ret.

Garanti kan ydes men følger ikke af loven.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 20-09-04 19:02

Der gælder hverken for biler eller andet en egentlig garantiperiode, men sælger påtager sig nogen gange en garanti.
Men der er en 2 årig reklamationsret for mangler, og ved mangler forstås, at det solgte er af dårligere beskaffenhed end man med føje kunne forvente.
Og i sådanne tilfælde har en bilhandler som erhvervsmæssig sælger , skærpet ansvar i forhold til en privat sælger.
fra www.ret-raad.dk og www.familieadvokaten.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-04 19:31

der er ingen problemer med den.. men vi snakkede om det og jeg lovede at undersøge det så godt som det nu kunne lade sig gøre..

Junior

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 20-09-04 20:50

Du skal i hvert fald ikke lytte til better_performance - det er vrøvl fra start til slut...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-09-04 22:06

Har lige købt brugt bil, og har 1/2 års garanti og 2 års reklamationsret.
Alt er indskrevet i slutsedlen.
Det 1/2 år er noget man skal forhandle om, såfremt der ikke stadig er fabriksgaranti, men de 2 års reklamationsret har man under alle omstændigheder, her gælder købeloven.

ellebye

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 20-09-04 22:13

hmm.. nu snakker I købeloven.. Sad og halvsov i en time i skolen forleden, hørte dog noget om at man efter købeloven ikke har 2 år som mange tror, men man har et års reklamationsret og et år yderligere til at klage i.. Det er lidt indviklet, så vidt jeg kunne forstå. Nogle der har læst "loven"?

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 20-09-04 22:24

--> martinussen

De første 6 måneder af den to årige reklamationsret skal sælger bevise, at manglen IKKE var til stede ved genstandens overdragelse, for at få ret. De resterende 18 måneder skal køber bevise, at manglen VAR til stede ved genstandens overdragelse, for at få ret.

--> CCjunior.

Du har som sagt to års reklamationsret. Men på en gammel bil kan man alt andet lige ikke forvente samme holdbarhed som på en ny bil, hvorfor det er vil være en mangel på en ny bil, ikke nødvendigvis vil være det på en gammel bil. Det kan ske, at en brugt bil "står af" efter man har haft den i f.eks. 18 måneder. Om dette er en mangel skal afgøres udfra bilens alder, kørte kilometer, pris ved købet mv.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-09-04 09:21

I forlængelse af PowerRanger, så er det ydermere op til køber at bevise, at manglen var til stede, da man overtog bilen, ikke at den er opstået senere.
Derfor er det altid en god ide, at have en sagkyndig med når man køber en brugt bil, eller endnu bedre, at få den testet ved FDM før man skriver under på handlen.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 14-10-04 22:01

Tak for svaret dova.

hvis han får problemer må han jo tage det til den tid

Junior