/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri, generator eller???
Fra : Fuddi
Vist : 1559 gange
100 point
Dato : 20-09-04 16:05

Her den anden eftermiddag ville min bil ikke starte idet batteriet pludseligt var helt dødt selv om det virkede fint om morgenen. Hvordan det pludseligt er blevet fladt aner jeg ikke idet intet har været tændt mens den har stået stille.

Jeg fik startet den med startkabler uden problemer i første forsøg og kørte hjem, hvor jeg målte spændningen til 12,8 volt, så ingen problemer der. Da jeg så skulle starte den et par dage senere var batteriet pludseligt helt flat igen og spændningen var faldet fra de 12,8 volt til ca. 10,5 volt i løbet af to dage hvor bilen ikke var brugt (og hverken lys, blæser eller anlæg var slået til).

Er der en som kan sige mig hvad der kan være galt? Er det batteriet (som er 2 år gammelt) eller generatoren som ikke lader eller noget helt andet.

Umiddelbart har jeg bare tænkt mig at købe et nyt batteri og så se om problemet forsvinder...

Kommentar
Fra : s.oster

Dato : 20-09-04 16:14

hej
har du målt om bilen lader? det går du med et voltmeter fra plus til minus på batteriet mens bilen er startet så giver du lidt gas og så skulle den lige mellem 13 og 14 volt men som du fortæller det lyder det til at batteriet er dødt

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-04 16:49

Der er helt sikkert "faldet en celle sammen" på dit batteri. Og det er der (desværre) kun én kur imod: NYT batteri!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-09-04 17:28

prøv at tage stel af, og mål modstanden mellem + ledningen og stelledningen (uden tænding på) Den skulle gerne være uendelig, ellers er der en overgang et sted. Hvis du har en alarm på eller anden strømforbruger der virker når bilen er slukket, skal den lige kobles fra først.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 20-09-04 17:48

sipelip: Det er nok ikke uendelig modstand mellem polerne - blot et lille digitalur vil belaste og gøre målingen ubrugelig.

Det er bedre at måle strømforbrug, altså indskyde ampheremeter mellem batteriets pluspol og og plus ledningen - og lad være med at starte/lade under målingen, med mindre du har et ampheremeter der går til 100A og har meget kraftige måleledninger.

Afhængigt af tilkoblet udstyr, f.eks. ur, radio med konstant plus til hukommelse m.m., bør strømforbruget være under 10 mA under "standby".

Just my 2 cents...

KK

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-09-04 18:42

du har helt ret kaj - my bad

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-09-04 18:42

Det kan også være at din generator kortslutter, da hjælper det ikke at bytte batteri.Gør som KajKagearm siger.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 19:31

Når bilen bliver startet ved hjælp af startkabler, og den har ladet strøm på når du kommer hjem; når den så ikke vil starte igen efter et par dage, er enten batteriet faldet sammen, eller noget æder strømmen.
For det har ikke noget med generatoren at gøre når der bliver ladet strøm på fra tomt batteri til 12.8. volt ved at køre hjem.
Formoder du har tjekket, at det ikke er batteriet der bare mangler vand.
mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-09-04 19:54

Til dova. Det er noget der heder periodisk fejl; og det kan det være.Har set det flere ganger.Du siger det ikke har noget med generatoren at gøre, mulig du har ret. Men du skal ikke være så sikker.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 20:15

alimak
selvfølgelig er der noget der hedder periodefejl
Men det er ikke så ofte på en generator. Enten lader den eller ikke.
Men selvfølgelig kan der tænkes at være f.eks. en løs forbindelse i et kabel, enten fra batteri til starter eller på en stelforbindelse, men så ville bilen typisk heller ikke starte ved hjælp af startkabler. Medmindre altså, at det var i selve batteripolen at problemet var. For der kører strøm fra hjælpekabler som regel forbi ved at de bliver klemt på kabelskoen. Men så ville der typisk heller ikke blive ladet strøm på.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Fuddi

Dato : 20-09-04 20:25

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : Fuddi

Dato : 20-09-04 20:28

Jeg har monteret et nyt batteri, og det virker selvfølgelig...

Hvis det så holder op med at virker må jeg prøve et af jeres andre forslag, men ellers tak for hjælpen