/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Væskemangel?!
Fra : Ana17
Vist : 3226 gange
25 point
Dato : 20-09-04 12:22

Hvordan ved man at man har væskemangel? Og hvornår bliver det alvorligt?
Jeg drikker ca 1/2 L om dagen. Ved godt det er for lidt, men har aldrig rigtig drukket mere. Jeg får det simpelthen dårligt hvis jeg prøver at få mere ned.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 20-09-04 12:32

Kroppen tåler en vis grad af udtørring, men mister du væske svarende til 1-5 procent af din kropsvægt, begynder der at opstå tegn på dehydrering.

Et tab på bare en liter er nok til at nedsætte din
præstationsevne.

De første tegn på væskemangel er tørst, mildt ubehag, tab af appetit, rødmen, træthed, forøget puls, kvalme og forhøjet temperatur.

Ved yderligere dehydrering kan der bl.a. opstå svimmelhed, hovedpine og snurren i musklerne.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 12:33

hmm der er ikke så meget at rafle om.. ½ liter er absolut forlidt.. din hjerne får ikke nok.. dine organer får ikke nok.. hele din krop gisper efter mere væske. Dehydrering er en langsom men sikker død

væn dig langsomt til at drikke mere og mere til du er omkring 2½-3 liter...

Sorry hvis jeg lyder hård.. men i forhold til dine tidligere spørgsmål omkring sult og vægttab, så ved jeg du ved bedre.. du ved alt om væskeindtag og kalorieindhold.. og hvad det gør ved dig og din krop.
Det dårlige du føler når du drikker mere er den sygdom du lider af.. overvind den.. ellers dør du

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 20-09-04 12:41

Ikke alle føler tørst, men hvis du ser på din urin ved toiletbesøg kan du regne med at jo mørkere og jo mere lugtende det er, jo mere mangler du vædske.

Urinen skal helst være nærmest klar og uden lugt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 12:44

Min gamle mor har samme problem som dig og har haft det hele livet og nu er hun 85 så man behøver altså ikke at dø af det.
Det kan jo være der er et problem i dine kropsfunktioner, der gør, at du ikke kan omsætte mere væske. Jeg kunne forestille mig, at du heller ikke sveder meget og på den måde afgiver væske.
Jeg har været indlagt på grund af dehydrering i forbindelse med sygdom og det var ikke et spørgsmål om at drikke mere, men da måtte jeg have væske intravenøst.
Der er ingen grund til at tro, at der er noget alvorligt i vejen med dig, men du skulle nok tale med din læge om det da der jo kan være noget i forbindelse med en sygdom.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-09-04 13:10

Som voksen skal man drikke minimum 2 liter til 2,5 liter uden de store fysiske aktiviteter. Hvis du ikke får den mængde giver det helt sikkert bagslag på et tidspunkt.

Du kan se på din hud om du har fået væske nok, hiv op i huden og den skal falde ned med det samme uden mærker (triks der bruges blandt sygeplejersker).

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 35 point
Dato : 20-09-04 13:10

Nu kommer det så også an på hvad du spiser.
Frugt og grønt f.ek. har jo stort væskeindhold, og hvis du ikke har nogen gener tror jeg ikke umiddelbart der er grund til bekymring, selv om det er i underkanten,
Anbefalet dosis af væske er ca 2 liter.
Symptomerne er ikke tørst.
Men derimod ubehag i form af svimmelhed, hovedpine, fornemmelse af "mathed" og i værre tilfælde omtågethed.
Mange ældre mennesker bliver fejlagtigt anset for at være senil demente p.g.a. længere tids mangel på tilstrækkelig væskeindtag.
mvh dova

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-09-04 13:11

lidt mere her:

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=535&a=2915

det siger alt

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 20-09-04 13:23

oki. Tak
Jeg har faktisk alle de "symptomer'" i nævner, undtagen den med at hive op i huden.
Som jeg sagde i selve spørgsmålet er jeg godt klar over at det er for lidt, og jeg er også klar til at gøre noget ved det.
Men tak for svarene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 13:31

Nu kan alle de symptomer jo også skyldes så mange andre ting, så hvis du aldrig har drukket mere, og symptomerne er kommet til for nyligt, vil jeg anbefale dig at spørge din læge til råds.
mvh dova

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-09-04 13:39

Ganske rigtigt Dova.... men spørgeren bør nok begynde at drikke noget mere, selv min søn på 7 måneder drikker noget mere i løbet af dagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 13:57

Ana17
Jeg var lige ved at lede lidt på siderne efter at have læst kommentaren fra trisse63.

Så forstår jeg bedre hvorfor du mener du får det dårligt hvis du drikker mere.
Og så ved du også, at det slet ikke er godt den måde du har det på.
I August skrev du, at du skulle til samtale hos læge og muligvis indlægges.
Men der er så måske ikke sket noget videre for at hjælpe dig med dit problem?
Ja jeg ved godt, at det ikke "fiser ind", men du ødelægger dig selv på denne måde, og så længe du ikke selv har erkendt det, er der ikke meget der kan hjælpe dig.
Og jeg håber ikke det kommer så vidt, at dine livsvigtige organer som f.eks. lever og nyrer tager uoprettelig skade.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 14:18

Den information, som Dova har fundet er væsentlig.
Du er livstruende syg, men kan hjælpes og dine spørgsmå fortæller jo, at du gerne vil hjælpes så du må se, at komme videre og lade lægerne bestemme hvad der skal gøres.
Ingen tænker dårligt om dig, men er bare utroligt bekymrede fordi vi godt ved, at det er utroligt svært for dig.
Jeg håber virkeligt, at du vil give lov til at du bliver hjulpet.
Held og lykke med helbredelsen og dit liv.
Bjarne

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 05:10

Har du fået løst det så husk at luk spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Ana17

Dato : 20-04-05 12:00

Tak for svaret dova.