/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fjerne lak fra marmorbord?
Fra : Ana17
Vist : 5477 gange
28 point
Dato : 20-09-04 12:16

Jeg har et gammelt marmorbord, hvor lakken desværre er blevet gult. Hvordan kan jeg fjerne det uden at slibe det ned? Kan det renses med noget?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 13:03

Det afhænger jo af hvilken type lak der er tale om.
Du kan jo prøve dig lidt frem på et diskret sted.
Du kan bruge sprit eller cellulosefortynder, som ikke nedbryder kalken i marmor, men marmor er skrøbeligt og nogle marmorborde er lavet af noget der kaldes marmorex eller lignende og det er sammenlimet, typisk med vævsforstærkning på undersiden og så skal man jo være ekstra forsigtig for ikke at opløse den eventuelle lim.
Jeg vil tilråde forsigtighed og anbefale at du lader en der har forstand på det besigtige dit bord.

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 20-09-04 13:18

BjarneD
Du har uden tvivl ret i at det ville være klogest at lade en fagmand klare det, men det er jo det med pengene.
Jeg har prøvet med sprit, salmiaksperitus og næsten alt jeg havde af sådanne ting. Men jeg vil prøve mig frem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 13:28

Ja, det væsentlige er at finde ud af, om det er rigtig marmor, eller det BjarneD omtaler der er knust marmor der er støbt i form med en lim art, det hedder marmorino.
Gængse lakfjerningsmidler kan hverken marmor eller marmorino tåle.
Enten opløses det, eller det bliver misfarvet.
Jeg vil mene, hvis det er ægte marmor, at det skal slibes og poleres.
mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-04 13:35

Man kunne jo prøve ganske forsigtigt at smøre lidt brun sæbe på et sted, lægge vitawrap eller anden olastfolie over et par dage og håbe på, at det er en olie- eller alkydlak. I givet fald vil lakken blive blød og vil kunne fjernes med en spartel+gefühl, eventuelt noget spartel-lignende af hård plast. Marmorino kender jeg ikke, men marmor vil ikke tage skade af sæben.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-04 13:36

Det gulnede look kunne godt tyde på en olielak.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 20-09-04 13:56

Hejsa
Har du prøvet med Marmorrens fra Matas?

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-04 14:10

Jeg mente nu ikke at du behøvede, at få en fagmand til at udføre det, men bare fortælle hvad og hvordan om muligt, men du får da mange glimrende tip kan jeg se.

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 24-09-04 13:00

hmm. nu har jeg prøvet marmorrens og cellulosefortynder, men der er ikke noget der hjælper. trælst. og ja. Det er ægte marmor. Ikke noget der er limet..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-04 20:59

Er du sikker på, at det er lakeret?
Vi har et marmorbord der er så blank, at det ser lakeret eller snarere glaseret ud og det er bare en superpolering.
Kunne du prøve et diskret sted med lidt brintoverilte, der er glimrende til mange forskellige materialer der skal lysnes, men jeg må indrømme at jeg ved ikke hvordan den kemiske sammensætning virker på marmor, men da det kan bruges til at blege tøj og hud så er det nok ikke så slemt.
Vi mangler den alvidende Kandu bruger A.C. Rosmon der ved en masse om kemikalier.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 30-12-04 19:14

bjarned siger at det kan være superpoleret ja det er det på de fleste borde men ikke alle men hvis det er superpuleret så kan du jo prøve at få fat i noget til at superpuler med det kan jo være du er heldig at det bare er fordi det skal puleres en gang hver 5 år

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 09-05-05 13:21

bordet er ikke blankt. Det er "råt" og lidt ujævnt, så det er ikke poleret - tror jeg..
Nu er noget af den gule misfarvning ved at komme af, men det er ikke særlig meget...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-05-05 13:32

Hvis du har skrubbet på det siden sidst kan der vist ikke være meget bord tilbage.
Det kan altså også være overfladebehandlet med et plastmateriale og så er det jo svært at komme til livs og min næste tanke ville så være at se om der ikke var et sted hvor man forsigtigt kunne skrabe for at se hvad og hvor tykt et lag der er tale om.
Vi så engang i en af de der gør det selv udsendelser hvor en marmorplade blev slebet med sandpapir i tiltagende finere kvalitet og det blev da flot, men jeg ved ikke om det kunne være en løsning på dit.

Kommentar
Fra : Ana17

Dato : 30-06-05 12:21

Det er meget tyndt, det det er lakeret med... Jeg tror også mit næste (og sidste )forsøg bliver at slibe det....