/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvorfor co2..?
Fra : KgaMsobo
Vist : 299 gange
10 point
Dato : 20-09-04 09:23

jeg ville gerne vide hvorfor man skal have co2 i sit akv...? hvad er godt og hvad er skidt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 12:53

CO2 , kulsyre, skal man ikke have i sit akvarium.
Hvor har du det fra?
mvh dova

Kommentar
Fra : museklik

Dato : 20-09-04 13:03

>dova
Der er noget du har helt misforstået. Der vil altid være co2 i vandet, og mængden afhænger af hvor mange fisk man har, og vil man have en rigtig flot beplantning er det tit nødvendig at tilføres co2.

>KgaMsobo
co2 er kun noget du behøver hvis du vil have mange planter i dit akvarie. Hvis du begynder at bruge co2 skal du også have en god belysning så du får gang i fotosyntesen i planterne. Jeg bruger selv gær-sukker-vand blandingen for at tilføre co2 til mit eget akvarie, og det fungerer fint, men jeg har også en 75 w HQL lampe over et 150 liter akvarie. Hvis du er bange for at tilføre for meget så findes der et lille test sæt som er beregnet til at sætte ned i akvariet, og så kan du hele tidet holde øje med om der er for meget co2, bare ved et kig gennem akvarie ruden. Jeg kan finde navnet på den hvis du er interesseret !

Men prøv at kigge så dette link der står det hele beskrevet
http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=74

m.v.h.
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-04 14:19

museklik
Så lærte jeg lige lidt.
Jeg har aldrig været obs på, at nogen ligefrem tilfører co2 til et akvarium.
Læste da også ud af linket, at man skal passe på med for meget af det, da fiskene ellers tager skade.
Og jeg har ellers haft akvarium i 30 år og klaret det udmærket uden den slags.
mvh dova

Kommentar
Fra : KgaMsobo

Dato : 21-09-04 11:26

tak skal du have
jeg har selv malawi så det er vel ikke noget jeg skal bruge til noget ..? for der er jo ikke mange planter i mit akv. ! hilsen kgamsobo

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 21-07-05 18:42

Da det desuden er malawi du har er det meget dumt at tilsætte co2. For det første kan det risikere at sænke din ph og for det andet er det kun anubias og cryptocyner der hører hjemme. De kræver minimalt co2 og gødning.