/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde Spørgsmål
Fra : fusker13
Vist : 1679 gange
90 point
Dato : 20-09-04 05:45

Er der nogen der kan hjælpe mig, min Lhasa Apso er bange for sin foderskål og en tallerken, hun er 3 år og har altid haft denne angst. Er der en løsning på problemet?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-09-04 06:55

Nu skal hun jo have noget at spise, og det får hun åbenbart også, idet hun er 3 år.

Hvorfor hun har fået denne angst, for hun har helt sikkert ikke haft den fra starten, kan I bedst selv tænke jer frem til. Men der må have været noget, som har gjort hende bange i en situation, hvor hun har befundet sig ved skålen. Evt ved den placering skålen har.

Prøv evt at flytte den hen et sted, hvor hun er meget tryg og kan lide at være. Prøv evt bilen, hvis I har en sådan og hun kan lide at køre.

Stil blot skålen stille og roligt dette sted i vælger, og ignorer hende og skålen. Lad være med at opfordrer og diskutere med hende. Efter et stykke tid kan I lægge lidt lækkert i skålen, stadig ignorer hende og skålen. Så vil jeg tro hun efterhånden synes den er rar at have.

Kommentar
Fra : fusker13

Dato : 20-09-04 08:19

gfha

Jeg siger tak for dit svar, vi har prøvet at placere skålen forskellige steder, men hun vil kun håndmades, kommer kun til sin vandskål

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 20-09-04 08:56

Hej

Jeg har selv Lhasa Apso ------ de kan har de særeste ideer
Hun ville kun spise når det lå på gulvet da hun var helt lille
Jeg lag det op på en lille tallerken ----- hun er nu 7 år og spiser selv
af en skål----- men prøv at lægge det på et madpapir
og se om hun vil spise selv
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-09-04 09:03

AHA. Stop med at håndmadde hende. Så skal det nok gå over. Sæt du maden ved siden af vandskålen, så spiser hun af skålen når hun bliver sulten, og dit problem er løst.
Vær ikke bange for hun ikke for noget. Du underbygger ved din adfærd problematikken, og det er helt sikkert hyggeligere når du står til rådighed ved fodringen.

Problemet ligger ikke hos hunden, men hos dig. Hun udnytter dig blot.

Kommentar
Fra : fusker13

Dato : 20-09-04 10:08

Hej Lillian

Lhasa Apso er en stædig hund, hun spiser på et stykke køkkenrulle der ligger op ad skålen, når hun når til skålen stopper hun, men du kender vel de sære og sjove ideer en Lhasa kan finde på

Hilsen Birte

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 20-09-04 10:26

har du overvejet at skifte skål ?
det tror jeg at jeg ville gøre, hvorfor tage kampen med hunden?
har den haft en dårlig oplevelse med en plast eller metalskål, så giv den dog en glasskål -
og lad den så gå ind til den spiser af den nye skål, så tror jeg at dit problem er løst.
Drikker den vand af sin vandskål, så kunne du måske prøve at fodre den deri og så vælge en anden
skål til vand.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 20-09-04 10:54

Hej Birte

Ja de sære og sjove ideer en Lhasa Apso de har jeg prøvet alt om
jeg har haft Lhasa Apso siden 82 og har nu 2 stk
Du kan ikke få dem til noget som de ikke har lyst til -----
min den ene kan ikke høre----- kun det hun selv vil --- om hun ikke vil til udstilling
så lægger hun sig ned -----om hun vil den dag så har hun været BIS 4
Ja ja sådan er en Lhasa
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 11:56

Tror næppe det har noget at gøre med selve racen eller skålen at gøre .. men det at hun har opdraget familien til at ligge på gulvet og håndmade hende ..

Sæt maden i en skål ved siden af vandet.... og lad hende selv spise .. det gør hun helt automatisk når hun bliver sulten nok og finder ud af at I ikke håndmader hende...
Lad være med at gøre det til et "opmærksomhedspunkt" ... finder hun ud af at I ikke laver det store teater... og som sagt bliver hun sulten nok spiser hun det der er sat ned..
find hellere et andet tidspunkt at lave teater .. lege, gå ture, give opmærksomhed.. men lad spisesituationen være et tidspunkt hvor I lader hende få fred (ignorerer hende)

håber det virker..

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 20-09-04 12:06

En Lhasa Apso er sin ejen
du kan ikke tvinge en lhasa til noget son den ikke vil
har du haft en Lhasa Apso ?
Jeg har haft 6 ialt de vil KUN DET DE SELV VIL
Hilsen
lillian

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 12:15

jep.. men sulten er en stærk motivation...
Tror næppe en lhasa Apso frivilligt lader sig sulte, når nu maden står der foran næsen.. det kræver bare jernvilje...

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 20-09-04 12:18

Vil den ikke spise -----ja så dør den
sådan er en lhasa
hilsen
lillian

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 12:28

sorry.... den tror jeg ikke på .. en hund er en ulv (inderst inde) den vil gøre alt for at sikre sig artens overlevelse Det gør den ikke ved at sulte sig i hjel.. .. samt at kæmpe sig op af rangstigen så den kan blive en alfa hund...

Tror sørme mere at de er så kløgtige at de sørger for deres mennesker frivilligt giver dem alfapladsen..

Anbefaler bogen hundelytteren af Jan fennel.. den viser hvordan man takler et hvert problem ved at benytte sig af hundens primære sprog... nemlig den indre opbygning af et hundekobbels sociale struktur.. Den lærer dig som hundeejer at vise dig som alfalederen i gruppen..

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 20-09-04 12:36

Ja det må du jo selv om
jeg har lhasa apso
hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-09-04 13:59

Nogle hundeadfærdsterapeuter går ind for, at man slet ikke giver sin hund mad fra en skål. De mener, at man stimulerer hunden og dens selvtillid ved at lade hunden søge sin mad selv. F.eks. strøet ud på græsset, hvis I har en have, eller i små bunker på gulvet rundt omkring i huset( det forudsætter jo selvfølgelig, at hun får tørfoder...)
Jeg har selv en amerikansk bulldog, som også er en ualmindelig stædig race.....men jeg har nu aldrig hørt om nogen hund, der var så stædig, at den var parat til at dø af sult, hvis ikke den fik sin vilje. Har I prøvet - bare PRØVET - at ignorere hendes modstand overfor at spise af skålen? Hun kan jo sagtens gå nogle dage uden at dø af det. I kan måske sætte jer et mål, som I selv kan holde ud, - så er det jeres viljestyrke mod hundens, - og indtil videre lader det til, at den har vundet. Måske I kunne beslutte jer for at prøve i 3 døgn f.eks. Og så se, om hun ikke kryber til korset(hundeskålen) inden da. Det er da et forsøg værd. Måske virker det, måske ikke, men så får I det prøvet ordentligt af. Og husk at ignorere hendes brokkeri.
Da min hund var meget ung, havde han også en periode, hvor han helst ikke ville spise, - kun af hånden. Det handlede dog ikke om modstand overfor madskålen, men det viste sig at han havde smerter, og det var derfor mere trygt for ham og mere motiverende at spise af hånden. Så snart vi fandt ud af, hvad han fejlede og han fik hjælp for det, spiste han atter normalt. Iøvrigt er det meget sundt for en hund at have en ugentlig fastedag, hvor den kun drikker vand. Det anbefales bl.a. af den berømte dyrlæge Finn Smed, - du kan besøge hans hjemmeside og læse om det.
Jeg kan også anbefale Jan Fennells bog Hundelytteren, selvom hun jo ikke kommer ind på alle problematikker. Ellers kan I søge hjælp hos en hundeadfærdsterapeut og få råd og vejledning.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 14:48

Angående Finn Smed.. Han er en herlig gammel gut med helt specielle teorier..
Henvendelse til ham er da et forsøg værd.Men man må være opmærksom på at man ikke får en dyrlæge der snakker en efter munden. Finn har sine egne meninger og kan man ikke tolerere dem bliver man smidt på porten..
Indrømmet, han har mange gode erfaringer ...
Men ikke lige min kop the.. *GG* så speciel er jeg ik...

på Jan Fennels Hjemmeside (engelsk) kan man stille spørgsmål, Hvilket kan anbefales. Man får et "skræddersyet" råd..
Kan kun sige hun og hendes team har fat i noget rigtigt, hvad angår hundeadfærd.. og takling af denne..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-09-04 15:07

Hej, fusker. Hvad får dig til at tro, at hun er BANGE? for sin skål?
Kan hun ikke bare bedre lide at spise af hånden eller af gulvet?
Hvad sker der, hvis du serverer hendes allerlivestelivret af hendes skål? siger hun så stadig "Nejtak"?

Min egen Silke (golden) er ikke særlig storspisende. Hun får kun aftensmad (menneskemad) i sin madskål. Tørfoder får hun altid i hånden. Og altid i godt selskab. Hun og veninden spiser sammen når vi er ude og gå tur. Hvis vi en enkelt dag ikke går tur sammen, -ja så spiser Silke ikke noget tørfoder. Eller hun spiser en enkelt håndfuld inde i sofaen. Men det er sådan vi har indrettet os. Det er det rareste og rigtigste for lige netop os. Hver hund -og hver familie- er jo forskellige.

Hvis ellers din Lhasa Apso er i fornuftig foderstand, altså ikke er for tynd, -så er der ingen grund til at gøre hendes madvaner til et problem.

Trisse: Jeg vidste ikke, at Jan Fennel havde en hjemmeside... Lægger du lige et link?

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 20-09-04 15:13

http://www.janfennellthedoglistener.com/

God fornøjelse Birgitta

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 20-09-04 15:44

Der er bare nogle hunde som ikke gider det mad vi serverer for dem.
Jeg kender til en amstaff hvalp, som blev så syg så syg, fordi hun nægtede at spise sin tørkost.
Opdrætteren sagde også bare at de skulle lade hende spise når hun ville. Men det ville hun bare ikke, og blev meget meget tynd og udmagret og ragede en masse infektioner til sig.
Idag naturfodres hunden, og spiser med velbehag.

Hvis hunden gerne vil spise tørfoderet, hvis bare det ikke er i skålen, hvorfor så ikke bare servere det på et håndklæde, en dækkeserviet eller lign.
Det går der da ikke nogen skår af os som mennesker ved.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : fusker13

Dato : 20-09-04 15:58

Hej Lillian

Det er den første Lhasa Apso Jeg har, men hun er bare dejlig, men stædig, jeg kunne godt tænke mig at få en Lhasa Apso Snak.

Hilsen Birte

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-09-04 08:59

Hej Birte.

Jeg vil gerne tage en Lhasa snak.
jeg har haft lhasa meget længe over---- 20 år
Jeg har nu en fra Finland samt en fra Danmark
da det er så stort arbejde -- at holde pelsen med vask og føn
1 gang om ugen
jeg skal til Finland og låne en han til våren . som vil passe til min lille
Lhasa pige
hilsen
Lillian
Mit bredbånd er i uorden

Kommentar
Fra : fusker13

Dato : 21-09-04 09:34

Hej Lillian

Det kunne glæde mig, hvis vi kunne få en sludder, kender du - www.arto.dk- der har jeg en profil, den hedder fusk13 hvis du opretter en profil der kan vi få en snak om lidt af hvert og udveksle Lhasa Apso Billeder.

hilsen Birte

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-09-04 10:27

hej Birte

Det vil jeg når jeg har talt med tdc da min telefon ikke virker når jeg
er på
Hilsen
lillian

Accepteret svar
Fra : nytcam

Modtaget 90 point
Dato : 13-10-04 01:13

Jeg har en rottweiler på 1 1/2år.
Da jeg for et par uger siden købte nyt foderstativ til hende da hendes såkaldte rustfrie mad/vånd skåle begyndte at ruste.
Da jeg kom hjem med det stilte jeg det der hvor hende spiseplads er gloede hun bare åndsvagt på det,og ville ikk hen til det.
Jeg puttede mad og vand i det.
Vandskålen ville hun godt drikke af ude problemer men spise af den-Nej det ville hun ikk.
Jeg tog lidt mad i hånden så hun spiste af den og så lige så stille fører den hen til mad skålen men ude held hun ville ikk røre den så jeg tog mad af stativet.Så ville hun spise men så snart jeg sad den på stativet igen ville hun ikk.
Jeg lod hende være og efter et par timer spiste hun af den men hun kunne stadig ikk lide den.
Efter et par dagen uden at jeg blandede mig spiste hun med glæde af den.
Jeg ved ikk hvorfor hun ikke kunne lide den da mine svigerforældre har en rottweiler med samme foderstativ som min hund spiser af når vi er på besøg og der har aldrig været nogle problemer.
Hunden har nogle sære ideer :)
Jeg håber din hund en dag finder ud af at spise af sin madskål.
Måske kunne du købe en ny skål og lægge dens livret deri og lader den være hvis den stadig ikk vil spise så lad være med at håndfoder den-den vil sikkert til sidst spise af den når den bliver sulten nok.
Håber det lykkes.
Venlig Hilsen Lena

Godkendelse af svar
Fra : fusker13

Dato : 13-10-04 09:23

Tak for svaret nytcam.

Hej Lena. Tak for dit svar. Fusk (min Hund) er en stædig krabat, stiller jeg en tallerken ved siden af madskålen, men helst en af hendes livretter spiser hun det med velbehag, tørfoderet skal endnu håndmades. Vandet er der ingen problemer, der går hun til stativet med skålene, det er jo nok hvem der er mest stædig...Mange hilsener fra Birte