/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
giftes på rådhus og derefter i kirke?
Fra : maria22
Vist : 1642 gange
100 point
Dato : 19-09-04 19:22

Hej alle,

Er det muligt at blive viet i en kirke, efter at man er blevet gift på rådhuset?

Pft,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 19:28

Jeg mener ikke man direkte kan blive viet igen når man er blevet det en gang.
Men man kan få "velsignet" ægteskabet i kirken efterfølgende.
mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-09-04 19:36

Jeg helt enig med dova. Når du er gift på rådhuset, kan du "kun" blive velsignet i kirken.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-09-04 20:27

Det er korrekt, at man kan få en kirkelig velsignelse, som det hedder. Her tilspørger præsten ikke om du vil have xx til ægtehustru osv., men tilspørger om du vil leve i medgang og modgang osv. rituellet blive lidt anderledes, men oplevelsen er stort set det samme. Jeg har tidligere været til et sådant "bryllup", og det afveg ikke fra et traditionelt kirkebryllup udover indholdet af ritualet i kirken.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 19-09-04 20:35

Hej
min niece og hendes mand er lige blevet velsignet i kirken,efter at de fik en borgerlig vielse på rådhuset i januar.
Det foregik akkurat ligesom et rigtigt bryllup med brudekjole og hele festivitassen. Den eneste forskel var de ord præsten sagde.
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-09-04 22:23

Jeg vil lige sige, at det lige så meget afhænger af præsten...

Jeg har lige prøvet det for et par uger siden, og her spurgte præsten om vi ville have det som en rigtig vielse, med ringe osv.
Og han spurgte nøjagtig om det samme som ved enhver anden vielse jeg har set...

Men vi holdt barnedåb samtidig og valgte at lade det være "det store" så han brugte så lidt tid på vores velsignelse som muligt.
Andre præster har faste ritualer, som de ikke fraviger, så det har altså lige så meget med det at gøre.

Carsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 22:34

CarstenGP
Først og fremmest

Dernæst vil jeg sige, at præsten så bestemt ikke har "gået helt efter bogen".
For det ritual med: at så tilspørger jeg...... om du vil o.s.v, er altså kun beregnet på folk der ikke er gift i forvejen.
mvh dova

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-09-04 23:29

Hej dova... og tak

Han sagde netop ordret: "Så til spørger jeg dig..."
Om det er efter bogen, hvad ved jeg... Men om ikke andet, så kan jeg da anbefale Tilst kirke *LOL*

Jeg kan da lige fortælle hvordan det forløb, hvis det har nogens interesse, ellers ignorer blot *S*

- Vi anmelder at vi gerne vil holde barnedåb og velsignes, og indleverer vores vielsesattest på kirkekontoret.

- Præsten kommer på besøg ca. en uge før det hele sker, for at fortælle, hvordan det hele skal foregå.

- Han fortæller, at vi kan få det (næsten) som vi vil ha' det. og vi kan få det med ringe, brudekjole/slør, musik osv.

- Han spørger ind til, hvorfor vi vil velsignes osv.
Det skal hertil siges, at vi gerne ville holde barnedåb en lørdag, og det er heller ikke efter bogen, fandt vi ud af.
Her fik vi nemlig at vide at det normalt kun var i forbindelse med vielse/velsignelse, at man kunne få barnet døbt på en lørdag.
Derfor valgte vi at blive kirkeligt velsignet, men lægge vægt på barnedåben. Flere af vore venne vidste slet ikke at vi skulle velsignes.

- Alt dette fortalte vi præsten, og vi inprentede, at han skulle lægge så lidt vægt på os, som muligt, men koncentrere sig om dåben.

- Til trods for dette, tilspurgte han alligevel, om jeg ville tage hende, og hun ville tage mig og bla. bla.

- Den eneste forskel (som han med sikkerhed fortalte os, at der var) var at vi skulle bytte plads.
Altså, at jeg skulle stå til venstre, og hun til højre, hvor man ved en normal vielse står omvendt.
Dertil var den eneste forskel kun det han sagde, da han lagde hænderne på vores hoveder.

Så nu er jeg lykkelig gift... eller i hvertfald gift *LOL*

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 27-01-05 08:33

Hejsa

Jeg blev selv gift på rådhuset i Juni 04', og vi havde forhørt præsten om man derefter kunne også kunne blive gift i kirken.
Det kan man sagtens, og det forgår på næsten samme måde som en almindelig vielse, dog siger præsten lidt andet en ved en ordinær vielse. Han bruger bl.a. ikke det med så til spørger jeg dig ved velsignelsen. Det hedder så bare en kirkelig velsignelse af den borgerlig vielse. Den afviger lidt fra det almindelig bryllup, men ikke meget, og man kan sagtens have ringe med. ØMen snak med præsten, hvad hans holdning er. For nogle præster vil ikke gøre det, men de er få.

Men det med tøjet, kjole osv. bestemmer man selv det kan være brudekjole til bare pænt tøj, det er op til parret selv.

Vi skal selv igennem det til Juni, og det bliver med brudekjole, og alt hvad dertil høre.

Håber det kan hjælpe lidt

Hilsen Monica