/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Kræver betaling på Rigshospitalet i DK
Fra : prosper
Vist : 504 gange
5 point
Dato : 18-09-04 20:31

Jeg har haft problemer med min øjne (GRÅSTÆR) i langtid er blevet opereret i DK derefter har jeg betalt for en operation i England ikke nok med det så er jeg blevet opereret igen her i DK på Rigshospitalet.
For at gøre en lang historie kort, er jeg efter min operation på rigshospitalet flyttet til Sverige, men arbejder i Danmark samt betaler skat her (grænsegænger), i fredags den 17/9.04 mens jeg var på arbejde, følte jeg at jeg havde et eller andet med mit øje til det tog jeg til øjenlægen som AKUT henviste mig til Rigshospitalet, her ville de i første omgang ikke ikke undersøge mig uden betaling, da jeg er flyttet til Sverige, men så fandt de ud af at jeg er blevet henvist af en øjenlæge i Danmark og at jeg var på arbejde i Danmark mens jeg fik problemer, derfor blev jeg undersøgt...... De fandt ud at jeg sandsynligvis har fået et par huller i nethinden men pga. weekenden vil de ikke indlægge mig, men har bedt mig komme på mandag og så har de sagt at jeg skal huske at tage penge med da jeg skal betale for behandling i Danmark....... Jeg vil selvfølgelig gerne undersøges her i Danmark, da jeg har fået foretaget min sidste operation her i DK og at de læger kender mig og min øjne.

Spørgsmålet er så:
1) Skal jeg betale for behandling her i DK?

2) Jeg arbejder i DK samt betaler skat her, Hvorfor skal jeg så betale for at få en behandling

3) Kan jeg blive behandlet her i DK på Rigshospitalet uden at jeg skal for behandling?

Jeg håber at der er nogen her der kan oplyse mig mine rettigheder, for jeg kender dem ikke.

Håber på et svar snarest muligt.

Med venlig hilsen

Prosper

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 18-09-04 20:36

Det er jo sådan at man betaler skat i det land man har sin indtægt i, og så er man ellers henvist til at leve i det land man har VALGT at bo i, hvad er der i vejen for at blive opereret i Sverige?

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 20:46

Jeg kender ikke læger i Sverige og da det er mine øjne det drejer sig om er jeg meget påpasselig med at komme under kniven hos nye læger og derfor vil behandles af nogle læger som jeg er blevet behandlet hos i forvejen.... DERFOR!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 20:52

prosper

Hvis du har fast bopæl i Sverige (folkeregisteradresse) så bliver du betegnet som svensk statsborger og har dermed ikke retten til gratis behandling på danske sygehuse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 21:06

Har du ikke en sygeforsikring, der kan dække en evt. indlæggelse.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 21:09

Jeg har egen læge her i Danmark, hvordan kan det være at jeg kan have læge (egenlæge) i Danmark men kan ikke behandles på danske hospitaler!!!!!

Det er da noget vola pyk i kommer ud med her! I kan godt se at der er noget galt her ikke?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 21:20

Betaler du for egen læge i Danmark?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-04 21:23

Ifølge lov om socialforsikring ved bopæl i Sverige og arbejde i Danmark:
Man har ret til såvel akut som planlagt sygebehandling i Sverige (bopælsland) og i Danmark (arbejdsland).
www.skaaneportalen.dk/boiskaane.htm

rul ned til afsnit om socialforsikring.
Ved så dog ikke, om der er forskel på begrebet "grænsegænger"
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 21:32

>dova
Ja man har ret til behandling i Danmark, men der står ikke noget om det er gratis.

>prosper
Spurgte du ikke på Rigshospitalet, hvorfor du skulle betale.

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 21:50

dova jeg er glad for at se det der står, dermed kan jeg blive behandlet i DK uden at jeg personligt skal betale for behandlingen i Danmark.

ans... det jeg spurgte om var om hvorfor jeg personligt skulle punge ud, da jeg betaler skat og dermed betaler for læge hjælp osv.
Hvis DK så får penge af Sverige (Svensk stat) for min behandling på dansk hospital er det jo for mig underordnet, da jeg heller ej skal betale for hospitals ophold i Sverige.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 21:55

Det kan jo være, at du skal lægge pengene ud, for derefter at få dem refunderet.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 18-09-04 22:13

Har du det gule sygesikringskort?

Citat
Danske og skånske sygehuse samarbejder til en vis grad, men det betyder ikke, at man som individ kan kræve at blive opereret i det andet land. Det sker kun, hvis der foreligger en aftale.

Dette fandt jeg på denne side http://oresunddirekt.netmester.dk/article.aspx?type=article&id=8731 helt nederst.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 22:20

Åhh nej! Det er da heller ikke til at finde ud af! Så kan jeg da godt forstå hvorfor folk er så forvirret.
ER der andre der har noget helt tredje, som de mener om denne sag?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-04 22:28

prosper

Har du et svensk eller dansk sygesikringsbevis?

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 22:30

Jeg har en grænsegænger bevis

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 18-09-04 22:35

Du skrev kl.20,46
Citat
Jeg kender ikke læger i Sverige og da det er mine øjne det drejer sig om er jeg meget påpasselig med at komme under kniven hos nye læger og derfor vil behandles af nogle læger som jeg er blevet behandlet hos i forvejen.... DERFOR!

Men i dit spørgsmål skriver du
Citat
er blevet opereret i DK derefter har jeg betalt for en operation i England

Hvordan kan det være, at du ikke vil lade lægerne i Sverige se på dig, men har ladet dig operere i England.
der kendte du formodentlig heller ikke lægerne. Så jeg kan ikke helt forstå hvad problemet er, altså bortset
fra, at du ikke vil betale på Rigshospitalet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-04 22:50

Måske kan du komme løsningen nærmere på nogen af disse sider
www.koolpages.com/flyttilmalmo/sugehus.htm

www.scanianet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : prosper

Dato : 18-09-04 23:15

Mone læs denne spørsmål på kandu så ved du det hele

http://www.kandu.dk/dk/spg/15151

Kommentar
Fra : Ørneøje

Dato : 25-08-06 14:10

Ring mig venligst op angående dine synsproblemer

Venlig hilsen Steen Baaring +45 33918940