/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
eftenavnet vang
Fra : jettevang
Vist : 797 gange
20 point
Dato : 18-09-04 19:42

I forbindelse med navneskift, er jeg ved at at opgive modet. Problemet er at jeg ønsker at slette mit efternavn og bruge mit fornavn til efternavn. Dette har vist sig at være temmelig besværligt!!!! Idet min far ikke lever længere.
I min familie har vi altid kun brugt navnet Vang og aldrig Jensen som er det egentlige efternavn. Min mor som aldig har heddet det, men brugt dette, har skaffet beviser på det, skaffet beviser på at min far brugte dette og sendt dette til statsamtet, men nu forlanger de gamle papirer bla. hvor der kun står Erik Vang på!!!! sådanne har min mor ikke længere (min far døde i 1971) og det har været svært nok at finde nogle der endnu levede, der har kunne bevidne, at min far aldrig har brugt navnet Jensen!!!! Min mor er over 80 og har snart ikke kræfter til mere og jeg kan først søge når jeg er blevet 65 år!!! og der er længe til!!!! Efter den nye lov er der måske håb??? hvis jeg bare kunne få oplyst hvor mange der kun hedder vang....hvor kan jeg finde ud af dette???? Problemmet er også at jeg intet kender til min fars slægt,han var enebarn....fætre og kusiner kender jeg ikke og der er ikke meget hjælp at finde i kirkebøgerne kun mod betalling nu!!
Jeg håber I kan hjælpe give gode råd....tak Jette Vang

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-04 19:48

Søg på navnet i Krak, eniro m.fl.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 19:49

ifølge krak er der 3881 der hedder vang til mellem eller efternavn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-04 19:51

Og Eniro har 1800 ca

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-09-04 19:53

Her er lidt om navneændring, sletning af mellemnavn ,det kan være det kan hjælpe dig videre .
senta
http://www.frederiksberg.dk/borgerservice/skat,%20folkeregister%20og%20vielse/vielser/navn%20og%20navneforandring.aspx
http://www.civildir.dk/regler/navne.htm

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 30 point
Dato : 18-09-04 20:08

Såvel min moster som min mors moster blev gift ind i Vang-efterkommere. Der har de brugt navnet Vang i ca. 300 år eller mere, så det er et gammelkendt slægtsnavn, men måske bedst kendt på Bornholm.
mvh
Ejvind (Varla.dk)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-04 20:25

Hejsa
Der er 902 i danmark, der heder vang til efternavn jævnfør danmarks statestik.
Besøg adresen http://dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx
at søge på vejvisere mm. giver forskellige resultater, da mange er registreret med f.eks mobiltelefon også....
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : jettevang

Dato : 18-09-04 21:17

Tak for svaret Varla. Det var dejligt nyt. Vi (min mor og jeg) har været i forbindelse med kirkekontoret i Skagen, hvor min far er døbt og blev henvist til Viborg, hvor de ikke kan hjælpe!!! Det vi mangler, for at det kan gå igennem er efterkommmere, der har slettet efternavnet og taget navnet Vang, men det er en sej kamp!!!! Men dette har givet mig blod på tanden, så jeg fortsætter...tak for svaret...Jette