/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hvilken hund skal jeg vælge?
Fra : joppes
Vist : 1476 gange
50 point
Dato : 18-09-04 18:07

Hej derude jeg går og tænker på om jeg skal købe mig en ny jagthund da den jeg havde blev syg og måtte lade livet 3år gammel, jeg har fået det snævret ind til 3 forskellige racer: f.t. springer spaniel, f.t.cocker spaniel & welsh springer spaniel.
Er der nogen der har gode eller dårlige oplevelser med de tre racer eller skal jeg se mig om efter en anden race?

hilsen joppes

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 18:17

alle de spaniel'er, hvad med en labrador eller hønsehund, de er da osse meget anvendte jagthunde.

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 18-09-04 18:40

ja og gode jagthunde men lige de 2 racer har jeg fået forbud mod af konen hun siger at labrador er fedtet og lugter og hønsehunden er grim og hun skal jo også bestemme lidt for det skal jo også være hendes hund.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 18-09-04 18:46

Hvad med en Breton. Vi har venner der har sådan en. Og ud fra det de siger er det både en god jagthund og en dejlig familiehund. Den er ikke voldsom stor og lugter ikke.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-04 18:52

Nu skriver du ikke hvilken hund du havde før.
Men hvad med en ruhåret Gravhund. Den er bestemt ikke fedtet og lugter, og den fælder heller ikke. De "døde" hår skal bare trimmes af den en gang imellem.
Jeg kender ikke så meget til Springer Spaniels, men Cocker Spaniel kender jeg.
Alle Spaniels kræver omfattende pelspleje, og en del af dem er slem til at få problemer med ørerne. Og de har sarte poter hvor der let sætter sig skidt i pelsen mellem tæerne.
Et andet meget overset "emne" som jagthund, er en Beagle, som derudover er en dejlig familiehund
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-09-04 19:10

En Golden retriever er også en glimrende jagthund. Hende vi har, nedstammer fra en "jagt-familie". Det kan mærkes på hende. Hun er også en god sporhund.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-09-04 19:16

Jeg glemte lige, at den heller ikke er fedtet og lugter - med mindre den har allergi. Så gør den. Men det gælder alle hunde, og flere og flere racer får det åbenbart. Så forhør dig om tidligere kuld inden du køber hvalpen. Du kan muligvis få kennelen til at stå inde for, at deres hunde ikke har allergi. I så fald skal det stå i salgsaftalen. (selv om man ikke kan få sig selv til at bytte hunden alligevel, lægger det et vist pres på kennelen. Og så vil flere hundeavlere forhåbentlig tænke sig om, inden de avler på en med allergi. Det er noget svineri at gøre det. Vores er så plaget af allergi, at vi det meste af tiden tænker på, om det er mere barmhjertigt at aflive hende. Og nu er hun også smækfed af de Medrol'er, hun får. Og hun får endda stærkt nedsat ration af slankefoder.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 18-09-04 19:28

bretonen er sikkert en god jagthund det skal jeg ikke betvivle men det er en stående hund og da jeg drive jagt i en del skov er det ikke så smart hvis den får en stand inde midt i en vestjysk plantage da den godt kan stå i stand i en ½time har jeg fået mig fortælle.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 18-09-04 19:29

Hej Jette.

Har du prøvet Royal Canins obisity. Den er rigtig god. Der er ikke tilsat alverdens fyldstoffer, men er baseret på flere proteiner for at bibeholde muskelmassen. Jeg bruger den til min kastreret han. Før da han fik almindelig light produkt skrumpede han godt nok men det var svært at regulerer hans kost samtidig med at jeg syntes der svandt for meget muskelmasse. Men efter vi har fundet obisity er han nemmere at regulerer.

Undskyld jobbe at jeg lige lånte dit spørgsmål.

Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 19:37

hvis det er noget med at den er fedtet og lugter, så få en tæve, de er ikke fedetede og ildelugtende. lissom hos mennesker og alle andre dyr iøvrigt.

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 18-09-04 19:39

Den hund jeg havde før var en f.t springer og det med gravhunden har en af mine jagtkammerrater et mindre problem med den vil naturligvis gå ned i de rævegrave den kommer forbi og ser han ikke det kan den være væk i op til en 1time nogle gange ser han det og så giver det som regel en ræv på tasken.
Jo der var lidt bøvl ved at have en langhåret hund men det var faktisk ikke så slemt den skulle bare trimmes hver 14 dag og så må man ikke nullre en hunds øre selv om den nyde det i fulde drag da det bare give en masse ørevoks med bøvl til følge det har jeg såmænd fået dikteret af min dyrlæge.

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 18-09-04 19:47

En golden retriver var måske en mulighed, men er jagtinstinktet ikke blevet avlet mere eller mindre ud den til fordel for at de skal se godt ud på udstilling.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-09-04 19:51

Hej Dorthe. Nej, vi har ikke prøvet Royal Canins obisity. Men det vil vi da prøve. Vi skal alligevel have købt noget mere. Tak for tippet.

xyzzygy: vores er en tæve. Hun er fedtet og lugter, hvis hun ikke kommer meget tit i bad.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-09-04 19:55

Hej joppes.
Det kommer an på, hvilken linje du vælger. Vores nedstammer fra jagthunde. De nye hvide er nok mere udstillingshunde. Vores er af de gamle mørke. Jeg tror, man kan se det på stamtavlen. Da dyrlægen så vores stamtavle, sagde hun: "det er nogle meget fine brugshunde, hun nedstammer fra". Men hvordan man kan se det på stamtavlen, ved jeg ikke. Jeg har kun købt den ene med stamtavle.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 18-09-04 20:24

Hej joppes
For det første jeg citerer: "jeg går og tænker på om jeg skal købe mig en ny jagthund"
Så længe du er i tvivel skal du overhovet ikke købe hund.
For det andet jeg er schäferhunde ejer og mener dette er verdens bedste race, så du skal selvfølgelig købe sådan en.

NEJ, du skal selv finde den race der passer til dig og din måde at leve på.

Undersøg grundigt hvad de forskellige racer kræver, kan o.s.v.
Tag rundt på træningspladser, udstillinger, prøver, læs bøger og vurder der ud fra, hvad der dækker dit behov/ønsker og så husk lige på at du også skal dække hundens behov.

Alle racer på nær papillonen er skab til at "arbejde" så de har et behov der skal tilgodeses.

DET ER DIG DER SKAL VÆLGE

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 18-09-04 22:09

Hvis det nu alligevel er din kone der skal vælge, og du skal bruge en jagthund - så se lige på en Gammel Dansk Hønsehund !! De har det hele : ven - samarbejdspartner - energi, uden at halse afsted ud i det fjerne, god næse, og så lugter de heller ikke.
(jo, vi har en!)

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 18-09-04 22:36

Jernladyen--> der er bare undtagelsen der bekræfter regelen! måske bor i på landet, og så blir den jo nemt fedtet og lugtende hvis den ruller rundt i en stald.

Kommentar
Fra : joppes

Dato : 19-09-04 10:06

Den danske hønsehund har også været oppe til overvejelse men som jeg skriver har jeg snævret det ind til tre racer : f.t. springer spaniel, f.t.cocker spaniel & welsh springer spaniel.
en af de tre racer ville passe godt ind i vores lille hjem også selv om at det er nogle hunde der kræver lidt mere pelspleje end så mange andre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-04 10:26

Ja okay, jeg kan godt se, at du ikke gider forslag gående på samtlige hunderacer der findes.
Meeen du skrev jo selv: eller skal jeg se mig om efter en anden race
mvh dova

Accepteret svar
Fra : itgrafen

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-04 12:43

Orv, joppes det er nogle lækre hunde du har snævret det ind til - er welsh springer spaniel det samme som en water spaniel ? Nå, det kunne jeg jo selv lige tjekke med en internet søgning.
Mit stille komentar her i tråden må nok være den at du, hvis du vælger cocker spaniel, skal tjekke at det er en jagthunde linie du får fra, og ikke en af de liner (der som nogle golden retriever linier er avlet til noget andet en jagt).
Springer spaniels er søde og ofte gode jagthunde, så det ville være mit valg ud af de to - men det er jo dig og din familie den skal passe til, så det er svært at råde når man ikke er tættere på.

Og så lige den der sidebemærkning jeg bare ikke kan lade være med at komme med:
Her er en kasse nyfødte golden retrieverhvalpe af REN JAGTLINIE og alle potentielT superjagt og markprøvehunde
Og samtidig fantastiske familiehunde http://www.kiebitzs.dk -> hvalpe -> veronica og amigo. 7 dejlige golden hvalpe, der ikke lugter. Til gengæld fælder de en del når de er voksne.

Held og lykke med din kommende hund der passer til din familie.
dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-09-04 16:52

Hej xyzzygy.
Næh, vi bor i byen, og hun ruller sig aldrig i noget. Grunden til hun fedter og lugter er simpelthen hendes allergi. Når hun slikker på os, er det også begyndt at lugte. Jeg tror, det er på grund af de piller (Medrol), hun får. Hendes spyt har aldrig lugtet før.

Men for at vende tilbage til tråden, så ville hun være en glimrende jagthund, tror jeg. Når hun ser et dyr (om så det er en mus), skal det jagtes. Dog ikke andre hunde. Hun jager alle fuglene ud af haven hver gang hun ser en. Især duer. De må under ingen omstændigheder bo i hendes have. Fremmede katte må heller ikke være her.
Hun er meget klog,lydig, opmærksom og lærenem. Hvis hun får en ordre, så gør hun, hvad der bliver sagt. (og det er ikke fordi hun er min hund, jeg skriver det. Vores gamle var hendes diamentrale modsætning = en strid banan, selv om hun var klog).
Og det er ikke fordi vi er gode til at opdrage hunde og aktivere dem. Der findes nok ikke mange, der er værre til det, end vi er. Men tøsen vi har nu, kan åbenbart håndtere, at vi ikke er verdens bedste hundeopdragere.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-09-04 17:07

Hejsa, -er det meningen, at hunden skal bruges til jagt?
Så er det vel ikke ligegyldigt, om det er en hønsehund, en spaniel eller en retriever, man vælger.....øh, jeg er ikke jæger, men jeg mener da, det er forskellige måder, man bruger hundene på...

-Du skulle nok se dig om på en hundeudstilling. Der vil de tre racer, du har valgt sandsynligvis blive fremvist samme dag og sted.

Jeg ved ikke, hvor du bor, men der har lige været en stor international udstilling her i Ballerup. Sådan et sted er der jo tit meget ventetid for hunde og hundeejere, så de fleste vil meget gerne snakke med folk om lige netop deres egen race.
DKK har jo med jævne mellemrum udstillinger over hele landet. Kik på deres hjemmeside.

Og Jette: Din hunds forfædre har sikkert nogle fine og imponerende titler som er skrevet ind før navnet i stambogen. Det kan f.eks være sådan noget som: DKBRCH (dansk brugschampion) eller DKJCH (dansk jagtchampion).
-Det er ikke titler, man får bare ved at stå og se smuk ud.
--Silke har på nuværende tidspunkt erhvervet sig titlerne DKBHP, DKLP1 og DKLP2 -altså hun har taget brugshundeprøve og DKK lydighedsprøve -klasse 1 og 2.
Så alt kan jo skrives om til titler, men din dyrlæge er nok inde i, hvad titlerne betyder.
De fleste hunde er jo bare hyggelige familiehunde, og det får man jo ingen titel for...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-09-04 18:41

Hej Birgitta.
Næh, de får ingen titler for at være søde og dejlige. Men det burde der faktisk være, da det jo er det, de fleste søger. Men det ville være synd for alle jer andre, for min lille tykke tøs ville rende med dem alle sammen. Der findes ikke sødere og rarere skabning på denne jord end hende. Hvis hun gør nogen noget en dag, så er det, fordi hun får slikket hul på dem af bare kærlighed.
Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-09-04 15:11

HAH, Jette! Du kender vist ikke min Silke!!

Hun er både smuk, klog og supersupersød!

Men det er al'så kun klogskaben, hun kan få titler for

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-09-04 15:37

Jahhh, Birgitta, men det ville min tøs også kunne få, hvis jeg havde kunnet tage hende med til det. Nu må hun nøjes med titlen her hjemme: "verden sødeste hund" (men ikke den kønneste, for hun er snart nemmere at springe over end at gå uden om, og hendes pels ligner stadig noget, der er løgn)

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : joppes

Dato : 20-09-04 17:09

Tak fordi du gav dit råd og da du faktisk var noget nær den eneste der kunne give mig bare lidt tips er det din kommentar jeg har accepteret og jeg tror ikke jeg kommer ret meget vidre med mit spørgsmål tak igen.
Dine hvalpe ser rigtig søde ud men nej det er ikke lige den race jeg tænder på ellers tak.
Hilsen joppes.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-09-04 17:23

Hej, Jette. Det er synd med pigens allergi. Det er jo ret sikkert medicinen, der gør hende lidt "tung".. (Tøndeformet krop og tyrenakke). Der er andre alvorligere bivirkninger ved medicinen, men det ved I jo sikkert alt om. Så længe hun har det nogenlunde på medicin, så er det ok... Men dukker der følgesygdomme op, så hellere sige farvel til hende end at kæmpe en håbløs og pinefuld kamp.. Og prøv på at forberede jer på allerede nu, at beslutningen måske må træffes meget pludseligt...

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 20-09-04 18:03

Tak for det joppes

dorthe

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 20-09-04 18:07

sidste sidebemærkning til jernladyen Jette
har du prøvet at fodre med økologisk foder foreks. magnusson fra www.cultus.dk

det meste foder der normalt købes ved dyrlæger og lignende steder er fyldt med en del
E numre der frarådes af blandt andet dansk kennel klub og retrieverklubben.

det hjalp gevaldigt på min tæve da hun kom på økologisk foder derfra (den der hedder krav)

vh
dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-09-04 18:33

Hej Dorthe.
Tak skal du have. Det er helt sikkert et forsøg værd.
Hilsen Jette