/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Overvintring indendørs guldfisk
Fra : stig54
Vist : 3101 gange
50 point
Dato : 18-09-04 08:53

Vi har tre voksne guldfisk og 15 unger i et udendørs færdigstøbt bassin.
Det er ikke dybt nok (40 cm) til overvintring.
Vi vil tage dem ind i kælderen i en balje, men vi kan også få fat i et billigt akvarium med lys.
Hvad har fiskene bedst af i vinterperioden???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-09-04 09:01

Det vil give størst glæde for dig fiskene, hvis de går i et akvarium med lys, vinteren over.

Og lidt læsning http://www.sitecenter.dk/benn_jette/foranstaltninger/
mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-04 09:18

Det er næsten ligemeget men vigtigere er en pumpe til luftcirkulation, og rensefilter.
Og sørg for, at vandet har nogenlunde samme temperatur lige når I sætter dem ind, da de ellers kan blive syge af pludselig temperaturskift.
mvh dova

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 18-09-04 10:41

Hej stig54

Det er min erfaring at fiskene er ligeglade med at du fisker dem op om vinteren. Du skal bare være opmærksom på at tiden er inde nu, hvis det bliver for koldt så risikere du at de går i chok og dør.

Hvad med et akvarie på et loppe markede, der har jeg købt flere af mine akvarier til næsten ingen penge. Det er også ofte at du kan købe et billigt akvarie med pumpe og lampe igennem Den Blå Avis, de har dette link her på nettet
www.dba.dk

Held og lykke med projektet

Hilsen jspi

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-09-04 10:50

Når der kun er 40 cm. vand er fiskene nok ikke interesseret i at det fryser til is
Hvis fiskene også skal svømme til næste sommer, så skal de op.

Til at begynde med, er det nok sikrest at de svømmer videre i noget af vandet fra det udendørs bassin, som så løbende kan udskiftes.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-04 11:25

Hej stig54

Jeg glemte at sige til dig at du skal sørge for en pumpe i akvariet.
Guldfisk grisser rigtig meget, og vandet vil i løbet af nul komma fem blive forurenet af nitrit og nitrat. Dette er ret så giftigt for dine fisk og de vil ligge med buen i vejret Det mest ideele er hvis du kan anskaffe en pumpe hvor du kan lægge aktiv kul i. Som sagt kan det hele anskaffes meget billigt i DBA

Hilsen
jspi

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 18-09-04 12:24

Tak for svaret jspi.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 18-09-04 12:45

Dejligt at jeg kunne hjælpe dig :0)