/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dørlås (ruko), i baglås.
Fra : maya123
Vist : 12078 gange
100 point
Dato : 18-09-04 06:58

Jeg er den uheldige ejer af en dørløs af ubestemmelig navn, men den er sandsynligvis en forløber af ruko låse. Den skal nok være fra mellem 1940 og 1960.
Nu er skidtet gået i baglås, dvs man kan hverken komme ud eller ind ad døren. Nå man drejer på knappen/håndtaget eller hvad det hedder, klikker den lige en gang, men den "skyder", der sidder i dørkarmen kommer ikke ud. Nøglen drejer bare ½ omgang og låsen forbliver låst, æv.

Det er en for dyr omgang (lige nu), at få låsesmed på, er der nogle her som kender disse gamle sorte "ruko" låse, (den er lidt større og lidt mere klodset at se på end de nye ruko-låse ellers ligner den en ruko) og kan jeg selv lave den?

MVH maya

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 18-09-04 07:56

Du må ind og se på mekanikken.
Kan du ikke få låsekassen -din sorte- på indersiden af døren af med en skruetrækker?
- Så kan du måske åbne døren indefta ved at vride karm og låsekasse fra hinanden-
med et lille koben eller stor skruetrækker, så du kan få den sorte kasse af.
Dette kan du sansynligvis gøre uden at ødelægge noget.
Du har selvfølgelig prøvet at smøre de mekaniske dele , både udefra og indefra med låsespray eller wd40?
/nilsg

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-04 08:50

Jeg mener at der på disse låse sidder en skrue i den ende der vender mod hængslerne.
Denne kan du skrue ud og trække dækslet ud, stikke en skruetrækker ind og trække låsepalen tilbage. Når du har åbnet døren sidder der yderligere to skrue på den side der vender mod karmen.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-09-04 09:00

Jeg har to af den slags låse i lejligheden, den der er i stykker har ingen skrue for enden, men en stift (meget lille), man ikke kan skrue på.

Den (der ok), har en lille skue for enden som Stig skriver, desværre en dum lille stift med et meget lille hoved på, den der er i stykker.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-09-04 09:01

PS jeg har smurt hvad jeg kunne

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 18-09-04 09:40

Jubiiiii den virker, jeg skal ikke kunne sige hvordan, for min svoger stod og rodede længe med den i går og han kunne ikke, vi havde dog ikke prøvet at gå rundt og stikke nøglen i, bare for en ekstra gang.
Jeg har så lige været ovre og købe mælk til weekenden, tænkte at jeg lige ville prøve og VUPTI, den virkede.

GOD weekend og MVH maya

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 18-09-04 09:44

Tak for svaret stig54.
Ja du får point, for jeg er også sikker på at det har noget med den skrue/stift at gøre. Nu vil jeg bare ikke håbe at den gør det igen en dag, hvor jeg er afhængig af at den virker perfekt, hhhmmm
MVH maya

Kommentar
Fra : edgii

Dato : 15-07-05 14:14

vores lås af samme type gik i baglås. Vi kunne ikke få den op, så vi tilkaldte en låsesmed. Han bankede på "stiften"(vores havde nemlig heller ikke skrue) og fik det sorte plastik af. Det viste sig at låsen havde sat sig fast, så den vej nøglen drejede, og den vej man drejede på indersiden var modsatte, så de blokerede hinanden. man kan ordne det med en skruetrækker.
Jeg ved ikke helt om jeg ville kunne gøre det selv, men måske...

Kommentar
Fra : edgii

Dato : 15-07-05 14:14

vores lås af samme type gik i baglås. Vi kunne ikke få den op, så vi tilkaldte en låsesmed. Han bankede på "stiften"(vores havde nemlig heller ikke skrue) og fik det sorte plastik af. Det viste sig at låsen havde sat sig fast, så den vej nøglen drejede, og den vej man drejede på indersiden var modsatte, så de blokerede hinanden. man kan ordne det med en skruetrækker.
Jeg ved ikke helt om jeg ville kunne gøre det selv, men måske...

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-07-05 18:41

Hej edgii
Tak for dit svar
Emnet er snart et år gammelt og låsen er ok igen.
Der er ingen sort plastik min lås, som jeg skrev er sandsynligvis fra 1940erne
Det er rent jern det hele.
God sommer til dig
MVH Maya

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-07-05 19:09

Hej Maya
Hvad med at få lukket tråden, giv en eller anden point, så vi slipper for at få flere muligheder, som du skriver emnet er gammelt

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 15-07-05 21:20

Hej stig54
Hvad med om du så højere oppe, tak
Det var endda dig der fik ACCEPTERET svar, hvad sker der egentlig her???

Accepteret svar

Fra : stig54 Dato : 18-09-04 08:50

Jeg mener at der på disse låse sidder en skrue i den ende der vender mod hængslerne.
Denne kan du skrue ud og trække dækslet ud, stikke en skruetrækker ind og trække låsepalen tilbage. Når du har åbnet døren sidder der yderligere to skrue på den side der vender mod karmen.