/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
hvad årgang er det
Fra : mrdon
Vist : 1029 gange
100 point
Dato : 17-09-04 21:38

jeg skal ud og have en anden påhængsmotor og jeg har kig på en mercury 70hk 3 cylindre fra 1988 men hvordan kan jeg vide at den er fra 88, sælger siger at det skjold som sidder på den ikke er det rigtige så det kan man ikke regne med.
Men er der forskel på årgangene på motoren så man kan fastlå om det er en 88 eller en 85-84 -83

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 21:46

Give et nøjagtigt svar kan jeg ikke umiddelbart, men jeg vil tro, at der er en form for årgangskode i motornummeret.
Om ikke andet, kan du nok få det oplyst ved en "bådmand".
En ting du også skal være opmærksom på m.h.t. ældre bådmotorer, er reservedele, altså mulighed for at skaffe dem såfremt noget går i stykker. Det er ofte et stort problem hvis det er en af de modeller der enten ikke laves mere, eller hvor modellen er ændret meget gennem årene.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-04 22:17

www.oldmercs.com
Det er en amerikansk side med en masse oplysninger om Mercury af ældre dato.
Den du omtaler er dog ikke med i tabellerne endnu, men der kan rettes henvendelse dertil og få oplyst årgang ud fra motornummer.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-04 23:25

http://www.marinshopen.se/
Tryk modelguide
Tryk mercury
Tryk 70-115HK
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-09-04 10:25

Jeg vil give dova ret i at man generelt skal være opmærksomme på ældre (båd)motorer og mulighederne for res. dele til disse. Men det er som en god "tommelfingerregel" værd at bemærke at praktisk taget alle motormodeller af diverse fabrikater producerer res.dele til en udgået model i MINDST 20 år! Når en producent erklærer en model "død" er det derimod SLUT med res.dele til denne fra producentens side.
Jeg havde en Volvo Penta MD 1 (a) som blev erklæret "død" i 1997, men da var denne model også 30 år.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 29-09-04 07:38

Hej Mrdon

Når vi snakker påhængmotore i den alder kan de faktisk gør lige meget om den er 20 eller 25 år gammel. Påhængmotore bliver normalt ikke slidt op, men tærer væk.
Jeg har selv renoveret en 80hk mercury fra 64 og der var ikke problemer med nye reservedele. Det er godt nok 5 år siden, men jeg tror ikke på at du vil få problemer på denne front i mange år frem.
Mange reservedele vil også kunne findes brugt hos forhandlere. De har som regel en reservedels reol med diverse brugte dele.
Du kan da skrive nummeret herinde, så er vi nok nogle stykker der skal hjælpe dig.
Du kan på biblioteket låne reparationsbøger over mercury. Jeg ved ikke om din model er der, men det er da turen værd.

Mvh Per

Godkendelse af svar
Fra : mrdon

Dato : 09-10-04 18:53

Tak for svaret pallebhansen.