/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Provst J. Thune?
Fra : 2601
Vist : 491 gange
200 point
Dato : 16-09-04 14:20

Hvem er Provst J. Thune?

En af mine forfædre blev student privat 1833, dimiteret af Provst J. Thune ifølge Københavns Universitet optagne studenter. Hvem er denne Provst?

Vedkommende blev kandidat 1839 og april 1840 haud ilaudabilis. Hvad er det.
Jeg mener selv at det må være en lav karekter da vedkommende aldrig blev præst eller hører.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-09-04 14:55

Fra denne adresse , om det er din vides ikke
Senta
http://danpa.dda.dk/
Reg. nr: 05694 (RA4 Rigsarkivet, Privatarkivsektionen)

"Jacobsen, Otto Ludvig Thune, viceprovst, dr. theol."

†0

Yderdatering: 1897 - 1957
Indholdsresumé:

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-09-04 15:49

Til Senta.

Tak, men det ved jeg ikke. Der stod kun i Københavns Universitet optagne studenter. " J. Thune, Provst."

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-09-04 17:41

Jeg fandt dette på GOOGLE angående Haud ilaudabilis 2.6 en form for karakter.
Senta

http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&q=haud+ilaudabilis&btnG=S%C3%B8g&lr=lang_da

med-farmasi - For studenter
... ved tallkarakterer benyttes vanlige forhøyningsregler: a) Laudabilis prae ceteris
1.0 - 1.5 Laudabilis 1.6 - 2.5 Haud ilaudabilis 2.6 - 3.2 Non contemnendus ...
uit.no/farmasi/1580/5?Print=friendly - 8k - Cached - Lignende sider

Accepteret svar
Fra : kandutc

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-04 17:48

Det skulle vel ikke være denne provst du søger ?

Jacob Thune var født i Vigsnæs den 22. januar 1791 som søn af sognepræst i St. Jørgens-Sørup sogn, Jacob Thune og fru Ermgard Steenberg. Han var først lærer nogle år ved Metropolitanskolen i København, hvorfra han afskedigedes 1818, da han blev sognepræst i Harte-Bramdrup.
I 1828 kom han til Taulov og 1833 til Gauerslund. Kun en måned senere overtog han stillingen som amtsprovst, den stilling, som hans forgænger, provst Blicher, også havde haft. I 1840 blev han ridder af Dannebrog. Han døde 16. marts 1855. Det kan tilføjes, at hans moder Ermgard var en datter af ovennævnte This Steenberg. Thune var i 1819 blevet gift med Ursula Jensine Christine Nørgaard, datter af birkedommer, kancelliråd Peter Nørgård og Anna Cathrine Gjerlev, Ledreborg, men dette ægteskab opløstes. Han giftede sig igen i 1829 med Christiane Therkiline Hviid fra Kolding.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 25-12-04 13:16

Tak for svaret kandutc.

Når jeg først nu svarer er det fordig min disk var gået i stykker og jeg har måtte bruge et ½ år på at få min database oprettet igen.