/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
kan jeg male oven på bejdse
Fra : sus1234
Vist : 3651 gange
50 point
Dato : 15-09-04 21:49

jeg har fået foræret et temmeligt slidt rødbejset bord med 6 stole... kan jeg bare male oven på bejdsen eller skal der ske noget andet først?
Sus

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 15-09-04 22:04

ja, det kan du godt, men tør bordet og stolene af med sprit inden, og lad dem tørre.....og puds dem med sandpapir korn 220 så de står pæne, og mal dem så den farve du ønsker...

(spriten vil trække smule bejdse ud af træ og fjerne snavs og fedtrester)

mvh. Melander

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 04-10-04 19:01

er du sikker på at der ikke er lak oven på bejdsen ? eller at det er en tonet lak ? hvis bordet er bejdset OG lakeret, vil det være en god ide at fjerne lakken, før du maler, da ikke alt lak er overmalbar. hvis dit bord er shelllakeret må du IKKE komme sprit på, da det vil gøre lakken blød og umulig at overmale. Slib bordet med korn 100 først for at fjerne lak, og derefter med korn 180. så er overfladen bedst til maling, og evt lak, hvis du hellere vil det.

Godkendelse af svar
Fra : sus1234

Dato : 08-10-04 09:43

Tak for svaret Melander.