/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fjerne gammel dobbeltklæb
Fra : exlibris
Vist : 18926 gange
100 point
Dato : 15-09-04 13:42

Jeg har for 3 år siden sat noget velcro op i vinduerne, for at kunne monterer noget aftageligt myggenet. Det er nu fjernet, men det dobbeltklæbende tape jeg brugte, lader sig ikke sådan bare lige fjerne. Jeg har prøvet med renset benzin, terpentin og acetone, men det lader sig ikke opløse. Jeg vil helst ikke bruge spartel, sandpapir eller andet hårdhændet, da malingen i vinduerne stadig er pæn og ikke behøver at blive malet.
Det virker som om at den dobbeltklæbende tape er hærdet/blevet hård.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-04 13:54

Det bliver meget fedtet! Men smør det ind i spiseolie eller billig margarine. Tre år, siger du. Så skal du måske vente en dags tid eller to, før det bliver blødt nok til at fjerne. Og så følger en omgang med HVID skuresvamp (den, der ikke ridser) og opvaskesulfo, når du har skrabet det værste af. Du vil ikke bruge spartel; så brug kanten af dit udløbnedankort eller noget tilsvarende til at skrabe med i det klistrede, før du bruger svamp og sulfo.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-04 13:56

PS: Metoden virker også på det tjærelag, der kommer, når en storryger har brugt lokalet i nogle år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-04 13:58

Det kan endda bruges til at fjerne Tectyl/Dinitrol/Pava i alle sværheder fra undervogne, sko og arbejdstøj.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-04 14:00

Men du må regne med, at din fine vinduesmaling nok er blevet påvirket af, at en del af klæbestoffets blødgøringsmiddel er vandret ind i overfladen, så jeg kan ikke love dig, at du slipper med skrækken!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 15-09-04 14:01

Prøv at varme lidt på det med en hårtørrer eller varmepistol.
Måske virker det på klisteret.
Den måde bruger man at fjerne klistermærker og den slags med, både på vinduer og biler m.m.
mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-04 14:17

Du kan få noget på spray i en biludstyrsforretning der kan snuppe klistermærker. Hvad der hedder eller er, ved jeg ikke.

Her i firmaet har vi nafta til det trælse. Om det kan købes vides ikke, men vi får det medleveret med nogle produkter. Det tager alt - klistermærker på køleskabe og sennepsglas mv. Lugter hen al'a petroleum. Det er et olieprodukt. Virker hvor alle trick'ene med olie og sulfo giver fortabt.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 15-09-04 16:17

Alle typer klæb fjernes med en varmepistol eller en hårtørrer. Man skal dog være opmærksom på underlaget, så det ikke tager skade af varmen. Begynd med hårtørreren og brug kun varmepistolen med største forsigtighed.
Klistermærker og andet klæb på biler fjernes på samme måde - dog kun med hårtørrer, da lakken kan tage skade af for meget varme.
Resterende klæbestof fjernes med rense benzin eller acetone. Igen skal man være varsom for ikke at skade underlaget.
Mærkater med skum-agtige klæbepuder vil typisk "koge op" og kan løsnes med et let træk.
Husk handsker så du ikke brænder nallerne.
Iøvrigt skal man være varsom, når man benytter metoden på dage med frost. Ruder kan springe og metaller kan slå sig. Undgå helt at bruge metoden når temperaturen er under -10 grader celcius.

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 15-09-04 19:10

Brug GRUNDRENS det er effektiv.
Jobber som rengøringsassistent

Godkendelse af svar
Fra : exlibris

Dato : 18-09-04 17:37

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Elmagro86

Dato : 20-04-10 11:58

Hej Allesammen..

Jeg har overtaget en lejlighed med en tilhørende altan. Men på denne altan, som er lavet af nogle stålbjælker som ramme, og så er der nogle stålplader. På denne ramme sidder der dobbeltklæbende gulv tape, og dette vil jeg gerne have af. Hvordan gør jeg dette? Med en hårtørre som tidligere beskrevet, eller kan det opløses når det bliver vådt?

Mvh

Elmagro86