/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Overføre pladesamling
Fra : Oldboston
Vist : 1161 gange
165 point
Dato : 15-09-04 11:56

Jeg vil gerne overføre en del af min pladesamling - vi snakker om LP'er (vinyl) - til CD, eller måske til en MP3'er. Er det nødvendigt først at overføre til CD og derefter til MP3, eller kan man gå den direkte vej - og hvordan?
Jeg har et Beosystem 3500, dvs. en radio/tuner, en båndoptager, en CD-afspiller og en pladespiller til LP-plader. CD-afspilleren kan ikke optage, men kan man købe en CD-optager og sætte den ind i stedet?

Det var den lette del af mit spørgsmål. Nu kommer det lidt sværere,måske bør jeg stille det som et separat spørgsmål, men jeg prøver lige her først:
Jeg har en stor samling 78-plader, dvs. gamle lak-plader fra ca. 1930-1955. De fleste spiller kun 2-3 minutter på hver pladeside. Jeg afspiller dem på en Philips gramofon fra 1955, den har et to-benet udgangsstik til monohøjttaler. Jeg kan også afspille på en ældre BO-grammofon fra ca. 1980 med runde fem-benede udgangsstik. Spørgsmålet er: Kan jeg overspille nogle af de gamle 78'ere til CD, --- måske også videre til MP3?? Hvordan bærere jeg mig ad.
Måske har dette emne tidligere været beskrevet her på siderne, så vil jeg være glad for en henvisning. Måske findes der et lille hæfte eller bog om det?

I plejer at være utrolig gode her på Kandu.dk, så jeg glæder mig til svaret.
Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-09-04 12:14

Man må jo starte et sted, og jo spørgsmålet har været oppe jævnligt her på Kandu!
Man kan faktisk godt få cd optagere til stereoanlægget, men de er temmelig dyre. Omkring 3000 kr.

Den billigste løsning er at overføre vinyl til en computer med cd brænder og/eller usb tilslutning til MP3 afspiller.

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 15-09-04 12:23
Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 15-09-04 12:23

Jeg har selv været på den med at overflytte pladesamlingen til cd - ifølge diverse forretninger jeg forespurgte den gang, så stod mit valg mellem mini-disc eller cd-recorder, jeg købte en cd-recorder til ca 5.000. Med Cd-recorderen tager det lang tid at overspille til cd, idet man skal høre det samtidigt og selv lave fade out (hvis man vil have en ordentlig kvalitet). CD'erne der skal bruges til sådan et dyr, er noget dyrere end alm. cd-rom til pc, idet det skal være audio-cd-rommer, de koster ca. 30 kr. pr. stk. (kan dog vælge rewriteble udgaven).

Jeg stoppede selv efter 60 lp-plader, ca 30 cd'ere.

Jeg tror nok at man i dag kan finde et program der kan klare overførsel af pladesamlingen til computeren - men programmet skulle efter sigende være s.... dyrt og der skal bruges mange kabler - derudover bliver lyden vist også forringet noget.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 175 point
Dato : 15-09-04 12:40

Se her: http://www.fagboginfo.dk/jenen/jenenc.htm
og den her ser sændende ud: http://www.yellow-pc.dk/shop_detail.asp?product_id=570
næh det her er nok sagen:http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=97/SubId=97/id=1373/text=Vinylplader+p%E5+harddisken
Rigtig god fornøjelse,bare det var mig der skulle igang med det,men alle mine vinyler gik tabt i en oversvømmelse,
så held og lykke.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-09-04 14:46

Jeg gør det med jævne mellemrum for andre og bruger det program der hedder Cool edit pro og optager det ind i min pc og laver den om til enkelte nummer i mp3 og brænder dem ud på en alm. cdrom.... Ganske fortrinligt og har ikke haft nogle problemer eller klager mht. kvalitet - men det skal så siges at det er ikke de store HIFI-freaks jeg har gjordt det for!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-09-04 16:47

Jamen Keld. Du kan da få lov at lege med nogle af mine. Jeg har ca. 400 af slagsen og der er da mindst 20 af dem jeg gerne vil ha ind på min PC. Har bl.a. en 4LP med det bedste Jazz fra den danske guldalder. Et meget sjældent og spændende album. Det originale lydspor til The Deliverance (Med Duelling Banjo'es) o.s.v.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-09-04 17:05

Jo tak arne,men min grammofon og rørforstærker røg sig også en tur.Og det er surt skulle jeg hilse og sige.
Men der er udmærkede muligheder for at hive den slags ting og sager ned fra nettet(hæ hæ tedd).
Ok,jeg ville da godt have fingrene i noget af dit stof,men du er nok for langt væk.Og så kan tedd jo gætte hvilket
fildelingssystem jeg bruger ha ha ha .
Hilsen
Keldd.
sorry Oldboston,der gik lidt smalltalk
i din tråd,men det var da lidt om musik

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-09-04 17:15

Hej Oldboston, håber ikke det gør noget at vi lige benytter din tråd til det her? Det handler jo om sagen.
Er der nogen i Jylland, der kunne tænke sig at overspille nogle Lp'er for mig? Lønnen vil selvfølgelig ligge i at du så får lejlighed til selv at tage en kopi. Og det er KUN de sjældne LP'ere jeg ønsker overspillet. Har f.eks. også 1'st udgaven af Dødens Triumf m/ Savage Rose? ÅÅh sig nu ja en eller anden.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-09-04 17:20

Keldd kommer med et udmærket link til Terratec. Her kan du se en anmeldelse af produktet http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2858. Det kræver så at du har en cd brænder eller en mp3 afspiller, og at du har USB stik på din computer! Endvidere skal der så investeres i et DIN til phono, så du kan bruge din B&O gramofon! Eller du kan spørge Keldd hvor han downloader fra!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-09-04 17:35

Lad nu være at blive ked af det tedd,jeg køber da flere CD`er nu,end før jeg downloadede
lidt ting og sager.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 15-09-04 19:46

Har selv overspillet Cassettebånd til min Computer og derefter brændt på CD. God kvalitet.
Det eneste der kræver er en iMic USB interface(også til PC) lydoptager www.stjernholm-media-proshop.dk/product.asp?product=1926.
Diverse lydoptageningsprogrammer kan downloades på internettet.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-09-04 11:27

Mange tak for flere gode indlæg...og lidt smalltalk også, det er fint , for det fortæller altsammen om de muligheder, der er.
Jeg har været inde på nogle af de websider, der bliver anbefalet, og jeg skal bruge mere tid på at sætte mig ind i det og i svarene. Lige nu er jeg lidt i tvivl om, hvem der skal have mine points. Men bare rolig, selv om der går nogen tid, skal jeg nok vende tilbage og give de points, der er lagt ind.
mvh Oldboston

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 02-10-04 10:48

Tak for svaret Keldd. Faktisk var der flere gode svar, som pointene burde være fordelt mellem Der var flere tigtig gode informationer og links. Tak allesammen. Jeg regner med at gå i gang med projektet og vil fortælle om mine erfaringer her på dette udmærkede site.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-10-04 14:47

Ja men selvtak,Oldboston,vi glæder os til at høre om dine erfaringer,med at få overfort dine vinyler.
Spændende ting og sager at gå i gang med,held og lykke,og endnu engang,bare det var mig.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-10-04 14:54

Du kan sagtens skrive videre i tråden her Oldboston.Har du købt noget udstyr??Og har du fundet ud af hvordan du griber det an?
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-12-05 22:31

Jeg vender tilbage til dette spørgsmål, for nu skal jeg se at komme igang med projektet..........jeg har ikke fået købt udstyret endnu, men skal igang nu. Det har ligget stille i mere end et år, så jeg tænkte, om nogen af jer, der læser dette, har kendskab til om der er udviklet nyere programmer, med bedre funktioner, f. eks. så man kan overføre lp'erne hurtigere end det tager at afspille dem? Jeg har også stadig et uafklaret problem med at forbinde PC'en med grammofonen - det er en Beogram 3500, - hvordan får man den koblet på et usb-stik. Alt det, der blev skrevet sidste år er helt fint, men måske er der endnu bedre udstyr i dag, håber at høre fra nogle af jer. Venlig hilsen, Oldboston