/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvilken editor
Fra : annvibeke
Vist : 405 gange
300 point
Dato : 15-09-04 09:35

- kan man med fordel bruge, så alle kan se ens hjemmeside? ...(tror nok, at det hedder en editor - det man benytter til hjemmesider)

Og kan det i det hele taget la' sig gøre?

Dele af min hjemmeside er lavet i Publisher - og noget i Frontpage.
Men min søn kan ikke rigtigt bevæge sig omkring derinde (han bruger Mozilla)
- og det vil jo sige, at så mange andre osse går glip af en god oplevelse

Jeg tænker at explorer, er mest benyttet (endnu)
- men det kan vel ikke udelukkes at opera og mozilla vinder mere indpas? (+ dem jeg ikke er bekendt med)

Igen: Kan jeg lave en hjemmeside som ALLE kan se?

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 11:07

Publisher arbejder med et specielt system så den er nok svær at styre, men hvis du anvender FrontPage (ikke express)kan du gå ind i funktioner - Sideindstillinger - Kompatibilitet og der kan du sætte en begrænsning på hvilke der må anvendes.
Jeg tror ikke at Mozilla vil være et problem da det er en meget alsidig browser, men især ældre browsere kan have problemer med at se avancerede effekter.
Problemet kan godt ligge andre steder fordi Windows XP ikke længere er udstyret med Virtual Java Machine og derfor vil have problemer med flere ting der er lavet i Java script, men på det punkt skal brugeren sørge for at opdatere sin Windows med en Java installation da vedkommende eller vil være udelukket fra rigtigt mange sider.
Det største problem er ofte, at størrelsen ikke passer til mindre skærme og det kan du afhjælpe ved at skabe mere rum på din side f. eks. ved at bruge tabeller i FrontPage og sætte størrelsen i procent og så skal du jo sørge for at der er plads til at trække tekst og billeder sammen.
Hvad med et link til din side så du kunne få råd med på vejen?

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 15-09-04 11:26

Nu har jeg lavet min forside og min indholdsfortegnelse om i noget DHE-noget - men heller ikke her kan sønnen komme rigtigt til...(Frontpage blir næppe min foretrukne editor)
Jeg kan ikke tro andet end at han updaterer alt, hvad der kan updateres og har har hentet Virtual Java Mashine (han mener fejlen ligger hos mig :-/ )

Og ja - jeg er blevet opmærksom på størrelsen, fordi jeg arbejder ved en 17 tommer skærm (og nyder al pladsen) - det gør, at andres oplevelser forringes, fordi der sker ord-delinger der ikke var hensigten...

Jeg syn's ikke du gi'r et klart svar på mit spørgsmål: Kan man lave en hjemmeside som ALLE kan se!?

mvh/http://ann-vibeke.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 11:52

Selvfølgelig kan du lave en side som alle kan se, men ikke med hvad som helst på siden.
Njeg kigger på kildekoden kan jeg godt forstå, at der kan være problemer, og jeg forstår slet ikke hvorfor du vælger DHE når du har FrontPage med mindre det er en Express version.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 15-09-04 12:01

Min oplevelse Frontpage er at den lever helt sit eget liv - gør hvad der passer den og når det passer den...og undlader at gøre, hvad jeg be'r om - der er ingen logik i, hvad den foreta'r sig præcis som nogle mænd
Måske er det min Frontpage der fejler noget, men den laver ikke fil-mapper hver gang, når jeg gemmer (det er nok det jeg er mest pas på)

DHE valgte jeg tilfældigt - og det er lidt spændende (og udfordrende) at bruge noget nyt...
- har du mon dårlig erfaring med DHE?
- hvad mon der er galt med mine kildekoder? (her er jeg ude, hvor jeg ikke kan svømme haha)

Er du klar tilhænger af Frontpage?
- eller kender du til andre (let tilgængelige) editorer du kan anbefale (ikke StoneWriter - den kan jeg slet ikke finde ud af)

mvh/ann-vibeke

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 15-09-04 12:03

Jeg kan se, at din navigation er 100% java, er det der problemet ligger?
Måske din søn mangler denne: J2SE v 1.4.2_05 JRE her fra: http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 12:09

Jeg er glad for FrontPage, men kun fordi jeg har lært lidt basis html så jeg kan tilføje andre funktioner, men må erkende at den kan være drilagtig.
Jeg kunne anbefale dig at prøve Nvu: http://nvu.com/index.html
Det er et open source program der er udviklet til Linux, men som også findes i en Windows version under download.
Prøv at kigge på den. Det er wysiwyg lige som DHE (jeg har ikke arbejdet med DHE). Nvu er på engelsk, men er meget enkelt opbygget så måske den vil falde i din smag.
Lad nu dit spørgsmål stå så du får mulighed for andre forslag.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-09-04 14:43

Du kan bruge frontpage eller du kan bruge stones webwriter gratisudgave.
Begge programmer kræver lidt øvelse og tilvænning og du undgår ikke helt at bruge html delen, men synes ellers de er ok. Det siges at de nyere udgaver af frontpage skulle være lidt bedre end de gamle så find den nyeste på markedet., hvis det er frontpage du tænker at anvende.

Godkendelse af svar
Fra : annvibeke

Dato : 16-09-04 19:31

Tak for svaret BjarneD.

Min søn kan nu - ved hjælp af dit J2SE v 1.4.2_05 JRE her fra: http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html
- komme til mine gardiner.
Men til gengæld kan han ikke foretage sig noget i min ny-opdagede DHE-editor (øv)

Jeg har kigget lidt på den editor du ga' adresse på - den ligger foreløbig på hylden med andre ting der skal prøves efterhånden
- umiddelbart virker den svær tilgængelig, men min kampånd får måske overtaget en skønne dag

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-09-04 19:43

Den editor er så enkel, som det snart kan laves, men det er klart, at man skal lige se hvad den kan først og havde den været på dansk havde det selvfølgelig været lettere.
Held og lykke med webprojektet.
Bjarne