/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bruger du Glyphosat
Fra : technet
Vist : 2040 gange
500 point
Dato : 15-09-04 01:18

bruger du Glyphosat (roundup) til at udryde ukrudt i din have ??
og hvilken type bruger du ?? det billige fortyndet eller det konsentreret til professionelle

det handler ikke om , at det er ulovligt eller moralsk forkert
men om at det bliver brugt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-04 01:34

Jeg bruger det ikke i haven, men manden bruger det på vores gårdsplads, til min store irritation. Men det er fordi jeg er lidt bekymret for om det kan skade dyrene at jeg helst ikke vil bruge det.
Og selvfølgelig bruges det da i stor stil.
Folk vil bare helst ikke indrømme det.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-04 01:38

Øøh hvorfor vil du gerne vide det?
Vil du lave din egen lille videnskabelige afhandling om hvor udbredt brugen af sprøjtemidler er???
mvh dova

Kommentar
Fra : technet

Dato : 15-09-04 01:54

dova >> noget i den retning , men det er noget vi har diskuteret i vores kolonihaveforening
og der er åbenbart mange der er for at vi bruger det på gangstier og lign...
men ikke inde i haverne ( jeg kan bare ikke se forskellen)
og da der er et par landmand sønner iblandt så går diskusionen nogle gange højt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-04 02:37

Nå, så var der lige et lille servernedbrud igen.

Landmandssønnernes indstilling er jeg så ikke i tvivl om.
Men jeg mener, at forskellen på inde i haven og på stier, må være, at folk har en opfattelse af, at det ikke er så giftigt hvis det ikke kommer i direkte berøring med evt. afgrøder i haverne.
Det vil selvfølgelig heller ikke være så slemt som at sprøjte direkte i haven.
Men alligevel siver det ned i jorden, eller bliver optaget af planter. Og selv om man får at vide, at et stof som Roundup, der kun slår nogen ting ihjel, ikke er skadeligt, tror jeg nu ikke på, at der på en eller anden måde, ikke sker en påvirkning af de øvrige ting der bliver berørt af det. (evt. med langtidsskader på dyr og mennesker til følge)
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-09-04 03:04

Ja, et af problemerne med Roundup er jo netop, at det ryger i grundvandet. Vi købte en liter (ufortyndet) for et par år siden for at få bund i den vildmark, nogle kalder vores have. Men det forurener slet ingenting, for det står stadig i sin flaske!!! Men der gør det jo så heller ingen skade. Spørgsmålet er så, om det også virker om et år eller fem, når det måske bliver brugt???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-09-04 03:05

Glemte lige at tilføje, at min samlever har sprøjtecertifikat, så han ved, hvordan han skal gøre og ikke gøre.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-09-04 04:06

Min kammerat der har sprøjtecertifikat og er gartner, sprøjter hvert år mine havegange med Glyphosat. Han fortynder det selv. Det hedder Glyphosat og er det samme som det aktive stof i Roundup.

Hvis i skal bruge det på jeres gangstier og lign., så skal det være af en med sprøjtecertifikat.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 15-09-04 07:57

Hej!
Min kone bruger det i haven. Vi køber det i foderstoffen og fortynder det selv ifølge påskriften.
Inden vi nu bliver alt for gale på landmændene bør vi jo nok tænke lidt på følgende:
1. Giftkoncentrationen pr. kvm er langt højere i haverne end ude på markerne. Se blot på udvalget i supermarkeder og byggecentre. Hvad tror I ikke folk har stående af rester og hvad sker der med dem?
2. De sager der har været om store forureninger er jo ikke landmænd men DSB, kirkegårde og grundejerforeninger, der ønsker stier fuldstændig fri for grønt. For slet ikke at tale om Proms, Cheminova, Grindstedværket, Forsvaret bl.a. i Grønland.
Her hvor jeg bor er der en grundejerforening med en grussti rundt om udstykningen, som de pøsede masser af giftstof på i årevis. Det er de holdt op med efter at midlet blev forbudt, men en vandboring ca. 3 km herfra er blevet lukket pga. forurening med BAM, som er et nedbrydningsprodukt.

Iøvrigt mener jeg at der er kommet et nyt middel, som er skånsomt, til at holde stier mm.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 15-09-04 08:25

Det er ikke det roundup der lander på planterne der siver ned og forurener, men det der rammer de områder uden beplantning, som der trods alt er store mængder af på gårdspladser og stier.

Jeg købte en flaske koncentreret roundup, i supermarked, som jeg brugte på min gårdsplads for et par år siden. Jeg havde dårlig når jeg brugte det, bl.a. fordi hønsene gik hakkede på gårdspladsen og børn legede der. Det var besværlig fordi jeg ikke bare ville sprøjte hele gårdspladsen til, men kun på ukrudtet. Jeg syntes heller ikke virkningen levede op til forventningerne. Når jeg havde sprøjtet, gik der 14 dage inden ukrudtet begyndte at visne, og så var det nye på vej, og jeg skulle sprøjte igen. Så jeg er helt holdt op med gift i min have.

Dem der mener man godt må bruge gift på gangstierne men ikke i haverne er efter min mening temmelig dobbeltmoralske. Man må godt foruren på fælles offentlige områder men ikke på egne private arealer. Gift er gift, uanset hvor det bliver brugt. Jeg ville mene det er bedre at bruge det i haverne på tæt bevokning end på stierne med lidt ukrudt hist og her.

Mvh Else

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-09-04 08:26

UAnset om det ´betegnes som "uskadeligt" eller ej så er det et produkt som er beregnet til at nedkæmpe "organisk liv" med. Man sagde jo det samme om alle de første sprøjtemidler som kom frem for en 50-60 år siden, og som i dag er ved at være den værste trussel mod vores grundvand. Og lur mig om ikke historien gentager sig sig?!...lad os IKKE håbe dét!!!
Det som er hele "humlen" i denne problematik er som Jernladyen er inde på, nemlig at alle os "amatører" som ikke har eller kun har ringe viden om sprøjtemidler, oftest bare sprøjter på må og få i vores små haver, fortove, stier osv. med det resultat at det får ALT for store doseringer ift arealet. Landmanden som har MEGET større viden omkring dette, giver kun sine afgrøder lige netop det som disse "behøver" (når det nu ikke kan være anderledes?!).
Faktisk er vi som almindelige havebrugere medvirkende til grundvandsforureningen i LANGT højere grad end landmanden...selvom de har meget større arealer at dække end os andre...sørgeligt men sandt!!!

Der kan selvfølgelig debateres om dette emne fra Herodes til Pilatus, men fakta er at så lang tid vi som mennesker vil "styre" naturens gang med kemi fremfor økologi så har vi et VÆSENTLIGT ansvar for tingenes tilstand.
Der var én som engang sagde "Jorden er ikke en arv fra vores forældre, men et lån fra vores børn!" Det er jeg sikker på vi ALLE her kan være enige om!!!

De bedste hilsner
Palle Jensen

PS Til Tikker: Jeg har lavet et spørgsmål til dig personligt for din "assistance" i en af mine andre tråde...gider du lige skrive en kommentar til dette, så du kan få din "belønning"!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-04 08:33

Jeg bruger hakkejern, sort plastic og eddikesyre fortyndet 1+1. Mit drikkevand bliver pumpet op under mine fødder.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 15-09-04 09:19

Der er lige et par ting der skal holdes adskilt: Round up er et varemærke fra Monsanto og i det, er det virksomme stof Glyphosat dvs. indholdet af det er i den oprindlige Round up 360gr. pr. kg/l, senere er der så kommet variationer af det på markedet, ligesom der også er kommet kopiprodukter der bærer navnet Glyphosat. Round up/Glyphosat virker kun der hvor den kommer i forbindelse med de grønne plantedele. Round up virker på den måde at den ødelægger plantenes indre transportvej, den ødelægges indefra og rådner, den Round up/Glyphosat som rammer jorden har ingen virkning og suser direkte nedad ved udvaskning. Hvorvidt det er skadelig ja det er det man diskuterer heftigt men, det mærkelige er at Round up/Glyphosat ikke har nogen fareklasse som mange andre plantegifte og insektmidler har.
Mvh.
Fleng

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 15-09-04 09:49

Hej!
Glyphosat er stoffets navn. Det var patenteret af Monsanto i mange år (17 år?) men efter at patentet er udløbet er der kommet mange kopi producenter og prisen er gået væsentligt ned. Det er så billigt nu at de fleste professionelle planteavlere er holdt op med at stubharve mod kvik og i stedet sprøjter med Glyphosat hvert 3. år eller lignende og dette er den officielle anbefaling fra planteavls konsulenterne. Det er så ugiftigt at man må sprøjte i korn INDEN høst, idet virkningen på kvik er bedre, jo større plantemasse der findes, da midlet optages i de grønne blade. Hvis man sprøjter efter høst, skal man vente et stykke tid indtil der er dannet en vis bladmængde og det kan give problemer, dels fordi det bliver mere regnvejr jo længere man kommer hen på efteråret, dels fordi der nu dyrkes så meget vintersæd, at der ikke er tid til at vente.
Sprøjtning før høst så kernerne er ramt af midlet er dog diskutabel og en del landmænd vil ikke, fordi de opfatter det som uetisk, men det er fuldt lovligt. Der er også nogle kornkøbere, som kræver, at man ikke sprøjter før høst, primært til "menneskebrug" dvs. maltbyg og brødhvede.
Der har været tilbagevendende diskussioner om at Glyphosat medfører at dyrenes evne til at blive drægtige bliver forringet, det gælder specielt i halm til at strø for grise. Der er lavet mange undersøgelser men man har aldrig kunnet påvise en effekt.
Det har hidtil været hævdet at Glyphosat bliver nedbrudt på jordoverfladen og derfor ikke skader grundvandet. Der er imidlertid nyere undersøgelser, som viser at der i lerjord findes dybe men meget små revner, så det alligevel siver ned.
det er specielt Fyns Amt som arbejder med det.
Ifølge landbrugsblade skulle der have været vedtaget en meget stor regelændring vedr. Glyphosat med kraftig begrænsning til følge (EU regi), men den blev udsat. Jeg vil gerne finde det frem og fortælle noget om det. Det stod for 2 - 3 uger siden.
Det med landmændenes brug af sprøjtemidler i så lille dosering som muligt har også noget at gøre med økonomi, da sprøjtemidler i almindelighed er ret dyrt og man vil ikke bruge mere end højest nødvendigt. Tidligere tiders Plansprøjtning altså faste sprøjtninger på bestemte tidspunkter er afløst af behovssprøjtning dvs. landmændene holder nøje øje med symptomerne og sprøjter så tidligt som muligt, idet doseringerne så kan reduceres. Der er etableret varslingstjenester, så konsulenterne holde øje og adviserer landmændene. Man sprøjter også tidligt om aftenen eller om morgenen, fordi luftfugtigheden her er højere, virkningen dermed bedre så mængden kan reduceres.
Hvis I er tidligt oppe om morgenen vil I se at der er mange landmænd ude kl 4, måske møder I dem for hjemadgående ved 7 tiden.
Endelig: Der var en som anførte at der kræves sprøjte certifikat for at sprøjte have gange mm. Det er ikke rigtigt. Man kan købe midlerne uden nogen form for dokumentation og en rygsprøjte kan købes masser af steder for under 1000.- kr.

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 500 point
Dato : 15-09-04 11:43

Hec Tecnet!

Den ufortyndede vare er den billigste i brug, forudsat man har brug for så store mængder.
Det er endnu lovligt at anvende glyphosat af private, derimod må der ikke anvendes salt, eddikesyre o.a.
som "miljøbevidste" havefolk kan finde på.
Glyphosat er ugiftigt, er er ikke som Palle fejlagtigt mener, beregnet til at ødelægge alt organisk liv.
Glyphosat virker kun på planter ved at blokere for dannelsen af 3 livsvigtig aminosyrer for planten, så den dør.
Glyphosat udvaske stor set ikke, den binder sig stærkt til jordpartikler. Man har fundet glyphosat i drikkevandet, det er som regle ført ned langs boringen, hvor der er anvendt store mængder roundup på selv vandværksgrunden. Det er nu forbudt.
Den dødelige dosis glyphosat ligger på 5 g/kg legenmvægt - ca. 1/2 kg - eller ca. 1.5 liter ufortyndet middel.
(Der er dog andre stoffer i roundup.)
Dit spørgsmål om hvilken type i haven - brug den med "bio"- beregnelsen.
Problemet ved at anvendes glyphosat i haven er, at de visne planter ser grimmere ud end de levende.
Og at midlet transporteres rundt i hele planten (godt for rodukrudt), og kan påvirke andre planter, der står tæt på.

Så er jeg enig med de, der anvender hakkejernet. Glyphosat bør kun anvendes som en nødløsning.
På de steder, hvor det er nødvendigt at anvende midlet, skla man ikke have dårlig samvittighede for at anvende midler.
Det er absolut ufarligt for mennesker og dyr, hvis man da undlader at hælde det op i drikketruget!
Jeg kan som kuriosum til Tikker nævne, at Fyns Amt i mange år har set det som en opgave at finde roundup i vandmiljøet, placerede et målested hos en landmand på sydfyn, på det laveste sted i marken. Kort tid efter landmanden havde brugt midlet - og efter en kraftig regnbyge kom de og tog prøver i brønden. her fandt man naturligvis lidt af midlet, der var løbet ned i brønden.
De kaldte det "grundvand" - det er korrekt. Det hedder alt vand under grundvandspejlet.
Men det er ikke drikkevand - det kaldes derimod for "råvand". Det måtte formanden for teknisk udvalg gå til pressen med - Fyns Amt havde ikke fundet round-up i drikkevandet!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-09-04 22:57

Jeg bruger ca 1/2 liter koncentreret til min 2000 m2 grund på parkeringsplads, carport, gange og imellem fliser og det har jeg det fint med. Doseringen følges meget nøje.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 15-09-04 23:31

Der er lige en ting til Round up virker kun på de planter som er fremme og grønne på sprøjtningstidspunktet, det har ingen langtidsvirkning og forhindrer ikke frø og fremtidig vækst i at gro op, at sprøjte på bar jord eller terasse er rent spild af penge.
mvh.
Fleng

Godkendelse af svar
Fra : technet

Dato : 16-09-04 00:13

Tak for svaret 2603ph.

okey nu har jeg læst alle jeres fine Kommentare igennem og jeg må sige at det var noget af en omgang , for jeg forventede ikke sådan en respons , men jeg har et problem med at udele point for jeg kan bruge alle svar og de er lige gode på hver sit , så derfor bliver der trukket lod ( jeg lavede et javascript med alle jeres brugernavn
og det kørte jeg så indtil den ramte samme person 3 gange.

og tak for alle disse fine svar