/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
En nybegynder beder om hjælp
Fra : mim
Vist : 1564 gange
150 point
Dato : 12-07-02 10:02

Nedenstående efterlysning, havde jeg i gruppen forleden dag, men da jeg også er nybegynder på denne side, er jeg blevet gjort opmærksom på af Strarup, at jeg har været for hurtig til at lukke spørgsmålet, hvilket jo så gør at andre ikke har mulighed for at hjælpe, derfor kommer min efterlysning igen,

Jeg har været så heldig at få noget slægtsmateriale om mine oldeforældre, men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig hvordan jeg kommer videre

Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er født, og gerne hvem deres forældre er

Jeg ved følgende

Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring 1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to børn
Dorthea Caroline Barclay født 17 januar 1820 (døde 3 marts 1898 i Solbjerg) og Petrea Marie Barclay, født 25. Oktober 1823 (døde 19. Februar 1835 af en mistænkelig eller smitsom sygdom, som ej kendes, 11 år)
I 1825 rejste familien Barclay til Ellidshøj, hvor Christopher M. Barclay også blev både lærer og kirkesanger medens de boede her fik de sønnen Michael Barclay blev født 27. Maj 1826 ( I 1846 tjente han hos Søren Pedersen i Sdr. Kongerslev, men den unge mand havde problemer af én eller anden art, thi han aflivede sig ved hængning 5. Juni 1846.)

Jeg har fået nogle nye oplysninger, Christopher stammer fra København, så hvis der er nogle fra dette område, som måske kan være behjælpelig med evt. vielsesdato, på Christopher og Kirstine Berg, eller andet, ville det være en stor hjælp.

Håber at nogen kan hjælpe
På forhånd tak
Mim

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 160 point
Dato : 12-07-02 11:03

Hej Mim!
Fundet på www.ddd.dda:
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, , , Fiolstræde 256, 1, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johann Andr.Barcklai, 50, Gift, Hosbonde, Glar Mæster,
Englicke Valerius Yorck, 34, Gift, Hans Kone, ,
Marie Kirstine Barcklai, 7, Ugift, Hans Datter af 2.Ægteskab, ,
Christopher Magnus Barcklai, 5, Ugift, Hans Søn af 2.Ægteskab, ,
Søren Kajerod, 16, Ugift, Tienestefolk, Lære Dreng,
Peder Wilhelm Mallie, 11, Ugift, Tienestefolk, ,
Karen Truels Datter, 27, Ugift, Tienestefolk, Tienestepige,

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Ellidshøj, Ellizhøi Bye, , en Gaard, Nr.19, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Mette Poulsdatter, 64, Enke, , Gaardmandsenke og forestaaer Gaarden,
Mette Kirstine Christensdatter, 41, Ugift, , hendes Barn,
Søren Christensen, 39, Ugift, , hendes Barn,
Peder Christensen, 32, Ugift, , hendes Barn,
Erik Christensen, 30, Ugift, , hendes Barn,
Maren Christensdatter, 27, Ugift, , hendes Barn,
Mette Kirstine Sørensdatter, 2, Ugift, , hendes afdøde Datters Datter,
Poul Olesen, 35, Ugift, , Tjenestefolk,
Dorthea Caroline Barclay, 14, Ugift, , Tjenestefolk,

og:
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Ellidshøj, Ellizhøi Bye, , et Huus, Nr.3, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Kirstine Berg, 47, Enke, , Skolelærer Enke, der lever af 1/8 Deel af Skoleembedet faste Indkomster, og et Bidrag af Amtshjælpecassen, som funderes af Skolelærere, paa omtrent 8,
Petrea Marie Barclay, 13, Ugift, , hendes Barn,
Michael Barclay, 8, Ugift, , hendes Barn,
Christopher Madsen, 1, Ugift, , hendes Barn,
Søren Sørensen Væver, 70, Gift, , Inderste og Almisselem,
Ane Nielsdatter, 57, Gift, , hans Kone og Almisselem,

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-07-02 11:03

Hej Mim!
Fundet på www.ddd.dda:
Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, , , Fiolstræde 256, 1, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johann Andr.Barcklai, 50, Gift, Hosbonde, Glar Mæster,
Englicke Valerius Yorck, 34, Gift, Hans Kone, ,
Marie Kirstine Barcklai, 7, Ugift, Hans Datter af 2.Ægteskab, ,
Christopher Magnus Barcklai, 5, Ugift, Hans Søn af 2.Ægteskab, ,
Søren Kajerod, 16, Ugift, Tienestefolk, Lære Dreng,
Peder Wilhelm Mallie, 11, Ugift, Tienestefolk, ,
Karen Truels Datter, 27, Ugift, Tienestefolk, Tienestepige,

Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Ellidshøj, Ellizhøi Bye, , en Gaard, Nr.19, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Mette Poulsdatter, 64, Enke, , Gaardmandsenke og forestaaer Gaarden,
Mette Kirstine Christensdatter, 41, Ugift, , hendes Barn,
Søren Christensen, 39, Ugift, , hendes Barn,
Peder Christensen, 32, Ugift, , hendes Barn,
Erik Christensen, 30, Ugift, , hendes Barn,
Maren Christensdatter, 27, Ugift, , hendes Barn,
Mette Kirstine Sørensdatter, 2, Ugift, , hendes afdøde Datters Datter,
Poul Olesen, 35, Ugift, , Tjenestefolk,
Dorthea Caroline Barclay, 14, Ugift, , Tjenestefolk,

og:
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Ellidshøj, Ellizhøi Bye, , et Huus, Nr.3, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Kirstine Berg, 47, Enke, , Skolelærer Enke, der lever af 1/8 Deel af Skoleembedet faste Indkomster, og et Bidrag af Amtshjælpecassen, som funderes af Skolelærere, paa omtrent 8,
Petrea Marie Barclay, 13, Ugift, , hendes Barn,
Michael Barclay, 8, Ugift, , hendes Barn,
Christopher Madsen, 1, Ugift, , hendes Barn,
Søren Sørensen Væver, 70, Gift, , Inderste og Almisselem,
Ane Nielsdatter, 57, Gift, , hans Kone og Almisselem,

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-07-02 11:19

Hej Mim!
Mon ikke der er Kirstine Berg, det passer med alderen (fundet på www.ddd.dda.dk):
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Nibe Købstad, Melgaden, , Nr.124, 115, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Mikkel Berg, 45, Gift, Mand, Kiøbmand,
Bolete Kirstine Carlsen, 42, Gift, Hans kone, ,
Michael Berg, 14, Ugift, deres Søn, ,
Kirstine Berg, 12, Ugift, deres Datter, ,
Caroline Berg, 9, Ugift, deres Datter, ,
Jens Mynster Berg, 7, Ugift, deres Søn, ,
Søren Berg, 3, Ugift, deres Søn, ,
Else Marie Slot, 18, Ugift, Tieneste Folk, ,
Maren Nielsdatter, 24, Ugift, Tieneste Folk, ,

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-07-02 11:19

Hej Mim!
Mon ikke der er Kirstine Berg, det passer med alderen (fundet på www.ddd.dda.dk):
Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hornum, Nibe Købstad, Melgaden, , Nr.124, 115, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Mikkel Berg, 45, Gift, Mand, Kiøbmand,
Bolete Kirstine Carlsen, 42, Gift, Hans kone, ,
Michael Berg, 14, Ugift, deres Søn, ,
Kirstine Berg, 12, Ugift, deres Datter, ,
Caroline Berg, 9, Ugift, deres Datter, ,
Jens Mynster Berg, 7, Ugift, deres Søn, ,
Søren Berg, 3, Ugift, deres Søn, ,
Else Marie Slot, 18, Ugift, Tieneste Folk, ,
Maren Nielsdatter, 24, Ugift, Tieneste Folk, ,

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : mim

Dato : 27-07-02 19:16

Hej Jeannie
Opdagede pludselig at mit spørgsmål var flyttet til besvarede spørgsmål, selvom jeg ikke selv har lukket det, så nu prøver jeg alligevel at skrive et indlæg for at takke dig for hjælpen.

Jeg har regnet lidt på de forskellige data jeg nu har omkring Kirstine Berg, og jeg er 99% sikker på at det er hende du har fundet i FT fra 1801, men er lidt i tvivl, men måske du kan hjælpe mig der, da du er mere erfaren i at læse disse FT

ved FT i 1834 står der at Kirstine er 47 år og altså må være født i 1787
ved FT i fra 1801 står at Kirstine er 12 år og altså må være født i 1789 !!!!
I det materiale jeg har står der at Kirstine som 44 årig enke, avlede en søn udenfor ægteskab d 22 juni 1833 - udfra dette må hun jo være født i 1789 !!!

Derfor er jeg stadig lidt i tvivl, da "mit" materiale ikke oplyser om hvornår hun er født eller begravet/død.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 12:53

On Wed, 07 Aug 2002 07:30:38 GMT, "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg ved følgende
>
>Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
>1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to
>børn
I mandtalslisten for Nibe købstad 31 december 1818 er der følgende:
Nørbæksstræde
Husnr 280, familie nr. 318
Christopher Barkleays kone
Fødested: Jylland
Alder: 26 år
ophold sig i Nibe 1 år
Børn 1 dreng og 2 piger

Det er hvad der står i denne mandtalsliste fra Nibe købstad 1818.

Hvis du søger på Barclay på http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp Aalborg
amt vil der komme 8 hint, og ved et af dem vil du få oplyst at
Kirstine Berg er født i Nibe og ved søgning på Berg Aalborg amt Nibe
årgang 1801 kommer familien hvor faderen er købmand

>Jeg har fået nogle nye oplysninger, Christopher stammer fra København,
>så hvis der er nogle fra dette område, som måske kan være behjælpelig
>med evt. vielsesdato, på Christopher og Kirstine Berg, eller andet,
>ville det være en stor hjælp.

Jeg ville på det foreliggende undersøge om ikke de er gift i Nibe

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 13:14

Det glæder mig at du ved hvornår mandtallet i Nibe blev udført - så ved jeg
det nemlig også nu. Du skulle vel ikke vide om mandtallet i Aalborg også
blev udført på denne dato?

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho - opdateret 5/8-2002)

"Hans Martin Laustsen" <laustsen@adslhome.dk> wrote in message
news:ehv1luc7kqh1fb2med63juf8fuo20m0sa5@4ax.com...
> On Wed, 07 Aug 2002 07:30:38 GMT, "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote:
>
> I mandtalslisten for Nibe købstad 31 december 1818 er der følgende:

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 13:58

On Wed, 7 Aug 2002 14:14:04 +0200, "Jesper Holgersen"
<holgersen@hotmail.com> wrote:

>Det glæder mig at du ved hvornår mandtallet i Nibe blev udført - så ved jeg
>det nemlig også nu. Du skulle vel ikke vide om mandtallet i Aalborg også
>blev udført på denne dato?
>
Jeg har ikke den nøjagtige dato for mandtalslisten for Aalborg
købstad, men der er 3 datoer i protokollen.
Den 24 december 1817, 1 februar 1818 og den 4 maj 1818

Den 24 december 1817 er efter hvad jeg kan læse mig til den dato hvor
Stiftsbefalingsmanden von Molthe har udsend skrivelsem om foretagelse
af folketællingen..

Folketællingen er udført af byens 8 fattigforstanderer og de har
underskrevet en erklæring den 1 februar 1818 om udførsel af nævnte
tælling.
Tilslut står der: " Dette til bekræftelse under min Haand og Segl
Aalborg den 4 Mai 1818"
Ingen underskrift

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 21:41

Hej Hans Martin
Jeg lurede godt nok noget, da fik besked fra KANDU, at der svar på mit
indlæg der, da indlægget har været lukket et stykke tid. og nu opdager jeg
så at det lige pludselig er kommet i denne nyhedsgruppe,
Nå, men bortset fra det, så tak for dine oplysninger, problemet med det
familie navn - Barclay - er at det staves på mange forskellige måder, og
ofte oplever jeg at Kirstine Berg, har "forskellig fødsels årstal", men jeg
tror dog at det er den rigtige du har fundet frem.

Et andet mysterium er, at jeg ved de fik to døtre medens de boede i
København, og to andre døtre mens de boede i Nibe, og det var først efter de
flyttede til Ellidshøj, at de fik en dreng - efter de oplysninger jeg har -
så jeg undrer mig jo lidt over at der i 1818 står at der bor 2 piger og 1
dreng,
de to piger må være dem fra København født i 1813 + 1815, jeg ved at de også
flyttede med til Elligshøj, men de står ikke opført i nogle af de FT jeg har
kunnet finde med navnet Barclay, den ene Bolette, står for sig selv, sammen
med sin mand. Men Engelke er ikke med, så de er jo nok flyttet hjemmefra ved
FT i 1834
Jeg ved også at de flyttede fra Nibe i 1825, og da var de to næste døtre
født inden da, men jeg har ikke før hørt om drengen - ham fra 1818 - så det
må da undersøges nærmere.
Måske du kan opklare for mig hvorfor Christopher ikke er nævnt i den
mandtalsliste som du har her på siden ??

Hilsen Bente
"Hans Martin Laustsen" <laustsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:ehv1luc7kqh1fb2med63juf8fuo20m0sa5@4ax.com...
> On Wed, 07 Aug 2002 07:30:38 GMT, "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Jeg ved følgende
> >
> >Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
> >1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to
> >børn
> I mandtalslisten for Nibe købstad 31 december 1818 er der følgende:
> Nørbæksstræde
> Husnr 280, familie nr. 318
> Christopher Barkleays kone
> Fødested: Jylland
> Alder: 26 år
> ophold sig i Nibe 1 år
> Børn 1 dreng og 2 piger
>
> Det er hvad der står i denne mandtalsliste fra Nibe købstad 1818.
>
> Hvis du søger på Barclay på http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp Aalborg
> amt vil der komme 8 hint, og ved et af dem vil du få oplyst at
> Kirstine Berg er født i Nibe og ved søgning på Berg Aalborg amt Nibe
> årgang 1801 kommer familien hvor faderen er købmand
>
> >Jeg har fået nogle nye oplysninger, Christopher stammer fra København,
> >så hvis der er nogle fra dette område, som måske kan være behjælpelig
> >med evt. vielsesdato, på Christopher og Kirstine Berg, eller andet,
> >ville det være en stor hjælp.
>
> Jeg ville på det foreliggende undersøge om ikke de er gift i Nibe
>
> Venlig hilsen
>
> Hans Martin Laustsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 01:06

On Wed, 7 Aug 2002 22:41:19 +0200, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

>Måske du kan opklare for mig hvorfor Christopher ikke er nævnt i den
>mandtalsliste som du har her på siden ??
Det bliver meget vanskeligt, det er mest sansyneligt at han har været
bortrejst, der står i protokollen "Alle dem som været hjemme ved
aarets udgang ere optalte"

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen