/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad står det for?
Fra : Jimmy17
Vist : 368 gange
50 point
Dato : 14-09-04 11:10

Spekulerede på, når man kigger på biler, så står der f.eks:
BMW 325i 2,5i 4d eller Nissan Sunny 1,3 3d. LX

Tallene henholdsvis 2,5 og 1,3, hvad står de for?

Accepteret svar
Fra : kpm10

Modtaget 60 point
Dato : 14-09-04 11:11

Motor volumen, hvor manger liter motoren er på!

2,5 Liter eller 1,3 Liter

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-09-04 11:12

Og det er? :/

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 11:16

Det er det stykke stemplet bevæger sig op og ned i cylindrene,og siger som sådan motorens størrelse i volumen altså liter. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-09-04 11:20

Har det så noget med hk at gøre?
Altså jo større volume jo flere hk!!!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 14-09-04 11:20

Lige nøjagtig keldd.

Med andre ord, det siger noget om hvor kraftig motoren er.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-09-04 11:20

Tak for svaret kpm10.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-09-04 11:22

Som Keldd siger svarer det til at du kan hælde 2,5 liter vand ned i cylinderne...deraf udtrykket 2,5 liters motor.... det svarer til at den har 2500 kubikcentimeter. I'et står for at det er en indsprøjtningsmotor, altså ingen karburator.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-09-04 11:25

Ja, har jeg forstået nu, men har det noget med antal hk at gøre?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-09-04 11:30

Ja. som regel kan du få større ydelse ud af en stor cylindervolumen, da der jo kan være mere benzin/diesel+ luft (blanding) i disse. Men det er et samspil af flere faktorer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 11:33

Og det er så alligevel ikke helt rigtigt.
Og motorstørrelsen behøver ikke sige noget om hvor kraftig motoren er. En 1,3 motor kan sagtens have flere HK end en 1,5 f.eks.
De tal der, siger som oftest noget om cylindervolumen i Kubikcentimeter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 11:35

Pallenoc det var altså ikke din kommentar der ikke var rigtig, den kom ind før jeg sendte min.
mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 11:37

jimmy17:
Til dit spørgsmål om jo større volumen jo flere HK.
Nej nej,du kan jo sagtens tune en mindre motor så den har flere HK. end en større motor.
Det er jo det der gælder for racermotorer og andre højtydende motorer,som får klistret turbo´er og forskelligt tuningsudstyr på.
Men en stor motor der ikke er pillet (tunet)ved,har jo en langt større holdbarhed,se sådan hænger det sammen.
Stil nogle flere spørgsmål,hvis der er noget uklart m.h.t. en motors virkemåde.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-04 11:45

Men bortset fra det, er jeg af min lillebror, der er mekaniker, blevet belært, at det er forkert at bruge betegnelsen f.eks 2,4 liter om en 2400ccm motor.
Han siger, at det med en 2,4 liters motor har noget at gøre olien, altså ikke den samlede mængde olie i motoren, men et eller andet med den mængde der er i omløb "oppe i motoren" ved hjælp af pumpen, mens andet befinder sig i "bunden".
Et eller andet indviklet som jeg ikke lige kan huske den nøjagtige forklaring på, tror jeg nok.
mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 13:30

Ha ha dova,så let slipper du ikke,få fat i lillebror,og lad ham forklare sig,jeg har aldrig hørt
noget der bare kommer i nærheden af det du skriver.(men jeg kan godt lide dig alligevel)
Hilsen
Keldd.