/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskeri fra mole, eller vandkant?
Fra : trixster
Vist : 4831 gange
50 point
Dato : 12-07-02 09:55

Hej

Jeg er en nybegynder indenfor lystfiskeri, og har brug for et godt råd.

Hvor er det bedst mulighed for at fange noget.
1. Ved en mole i havnen
2. Ved en tilfældig strandkant evt. med et par vaders på.

Grunden til at jeg spørger at jeg plejer at køre ned til nærmste havn og fiske der, men har aldrig været heldig at få bid.

Jeg fisker med blink, og forfang.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 13-07-02 13:12

Det afhænger i høj grad af hvad du gerne vil fange, er det bundmede efter fladfisk feks vil molen/havnen være at foretrække. Hvorimod ørredfiskeriet tit er bedre på kyststrækninger. Man kan populært sige at det kræver mere af fiskeren både hvad angår lokalkendskab til vandområdet, men også grejteknisk at fiske fra de fleste strande end det gør at dyppe ormen fra havn/mole. Men som der står ovenfor afhænger det meget af hvor du bor/vil fiske, skriv det og hvad du vil fiske efter, så skal jeg efter bedste evne prøve at give dig et par fif.

Mvh Pauli

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 13-07-02 14:25

Jeg har ikke gjort mig de stor tanker om hvad jeg vil fange, jeg er som sagt ny med en fiske stang, og tager som regel ud bar for at få et par hygelige timer med min stang, det kunne dog vær hygeligt at prøve at fåbid også, da jeg også godt kan lide fisk.

Men skulle jeg vælge ville jeg helst fange Torsk, men det kan man vel ikke fra kanten eller mole ?
Forfang bruger jeg dog til fladfisk.

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 13-07-02 17:49

Som sagt synes jeg at du skulle prøve at forhøre dig ad i den nærmeste fiskebutik, hvor du bor. De vil hellere end gerne snakke tips og erfaringer. Det er jo lidt svært at rådgive dig, når man ikke kender området, hvor du fisker

Mvh. Picasso

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 14-07-02 11:06

De torsk der er at fange er i hvert fald sjældent så store, men hvis du gerne vil prøve så brug en blank pirk i skumringen fra molen, eller en langsom rød/gul kystwobler hvis det er fra kysten. Bruger du forfang så prøv molen med friske sandorm, prøv at flytte dig til en af siderne hvis ikke du har haft hug efter en 10 minutters tid. Nogle gange kan 20 meter være udslagsgivende, der kan være helt anderledes bundforhold. Er det ren sandbund så træk forfanget ganske roligt henover bunden og lad det ligge stille for hver 5 meter, for igen at spinne ind. Brug gerne et forfang med lidt perler og tingeltangel, og sørg for at give tilslaget lige i det fisken hugger. Hilken havn/mole påtænker du at fiske fra ?

Mvh Pauli

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 14-07-02 11:16

Jeg fisker mest fra Nivå havn

Accepteret svar
Fra : pauli

Modtaget 50 point
Dato : 14-07-02 11:30

Så har du ikke specielt langt til Helsingør som er et fabelagtigt fiskevand. Prøv den nordlige mole i statshavnen/færgehavnen, her kan du fange både fladfisk og torsk i skumrigen. her kan du også med held få store torsk på 7-8 kg. I øjeblikket bliver der fanget rigtig mange makrel ude i bådene, de skulle også kunne fanges i aftentimerne på sildestrimler 6-10 meter nede i vandet.
Du kan også prøve nordhavnens/lystbådehavnens nordlige mole efter fladfisk. Gå ude af stenene til molen "knækker", her er der som regel godt fiskeri.
Jeg kender ikke fiskeriet ved Nivå havn, men den ligger jo inde i en bugt, det kan være en af grundende til at den ikke fsker godt.
Håber det hjælper dig i dit fiskeri.
Mvh Pauli

Godkendelse af svar
Fra : trixster

Dato : 15-07-02 10:43

Tak for svaret pauli. Det hjælper mig da en del på vej.