/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af harddisk
Fra : findovia
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 12-07-02 08:51

Jeg har en harddisk, som er formateret i NTFS. Nu vil jeg gerne formatere den om til FAT32; men når jeg forsøger at bruge DOS' format kan jeg ikke komme ind på harddisken.
Findes der et fikst lille program til at løse dette problem?

Hans

Accepteret svar
Fra : trixster

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-02 09:43

Du skal bare skrive Fdisk og derfra slette alle partioner, og så oprette en ny partion igen.
Så kan du efter genstart formatere den som FAT32.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 12-07-02 09:45

Hej igen Glemte lige at sige at denne måde kræver 1 boot disk eller 1 windows 98,me cd-rom

Håber det hjælper

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 11:16

Hej findovia,

har du formateret den eller ska' du først til det?

der findes bl.a. nogle programmer der ka' konventere NTFS til Fat32... samt der findes også programmer der gør det muligt både for Dos og Win 98 at læse ntfs partioner...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 12:08

Hej igen,

programmet jeg snakkede om ”partition magic” ... -->
http://www.powerquest.com/partitionmagic/
det skulle være muligt at downloade en demo af den her... -->
http://www.tucows.com/system/preview/222189.html
så kan du afprøve den, den gør det noget nemmer at håndtere og kreere partitioner, og så er den ikke så dyr igen.

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 12-07-02 12:41

Tak for svar.

Til det 1. svar:
Jeg har hentet det nævnte program og oprettet en bootdiskette; men når jeg booter på den kan jeg stadigvæk ikke se mit C-drev, hvor den disk, der skal formateres ligger i en løs skuffe. Den kan kun se det permanente D-drev og det skal ikke formateres. Jeg føler, at jeg risikerer, at hvis jeg følger dine videre instruktioner, så sker netop det.
Desuden får jeg følgende meddelelse inden A:\ kommer frem:

"Your IDE CDrom(s) should have been named beginning with drive letter R: - If your CDrom drive wasn't detected you can change drivers by editing config.sys and simply changing cd1.sys to cd2.sys, or sd3.sys, etc. as there are 4 different universal CDrom drivers to chose from. - Or you can now fdisk and/or format your harddrive now if you wish."

Den første del af denne meddelelse om CDrom driver kan jeg ikke finde ud af og den anden del med fdisk, dur ikke, når jeg ikke kan få adgang til harddisken i drev C:

Til Trix:
Nej, jeg som nævnt ovenfor ikke adgang til C-drevet, da harddisken er formateret i NTFS.

Til Strarup:
Den første løsning er for dyr og den anden har jeg ikke haft tid til at prøve endnu.

Jeg er ny på Kandu, så jeg er ikke klar over, hvordan jeg svarer igen på de svar, jeg har fået.

Tak.
Hans

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 12:56

hej Hans,

jeg har et program liggende jeg ind imellem bruger... hvis du sender en mail til strarup@worldonline.dk ka' jeg sende det til dig...

det er et freeware program, og jeg ka' ikke lige huske hvor det ligger på nettet mere da det er så lang tid siden jeg har hentet det... og jeg gider helst ikke søge efter det... hvis det ikke gør noget...

forresten hvilken version af Windows bruger du... og hvilken en vil du til at bruge?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-07-02 13:15

Hej Hans

efter du har kørt aefdisk, skal du genstarte din computer, med
enten boot fra cd eller en win9x boot disc.
Når du har a:\> skriver du fdisk, ja til det første spørgsmål, dette aktivere
fat32, derefter vælger du punkt 1 "opret primær partition"
når du har oprettet din partition(er) genstarter du computeren (ctrl + alt +del)
med din boot disc i, når du har a:\> skriver du format c:

disse evt. fejl du får fra din oprettede boot disc skal du se bort fra.

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 12-07-02 13:45

Til dk:

Hvordan kan jeg være sikker på, at aefdisk ikke går ind på mit D-drev?
Det må under ingen omstændigheder bruges, da jeg ved en fejl har formateret det og skal i gang med at regenerere alle mine tabte datafiler ved hjælp af programmet "Lost&Found" og det er i denne proces, jeg skal bruge en nyformateret (FAT32) harddisk i C-drevet.

Hilsen.
Hans (findovia)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-07-02 14:13

Hej Hans

du kan gøre 2 ting .
1. træk stikket ud til din hardisk nr.2

2. aefdisk vælger som standard den første (c:) harddisk,
hvis du vil bruge aefdisk på andre drev skal programmet
have besked på det.

prøv når du har a:\>aefdisk
kun at skrive aefdisk , så får du en detaljeret hvad du kan med aefdisk
skriver du aefdisk /info
får du oplysninger om drev c:
skriver du aefdisk / show
får du ligeledes oplysninger om drev c:
fór at du kan få oplysninger om andre diske skal du definere det.
f.eks aefdisk /info d:

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 12-07-02 20:09

Til dk:

Ja, så lykkedes det vedhjælp af "Windows XP Install Disk" og dine fortræffelige anvisninger at få formateret harddisken i FAT32. Hurra. Hurra. Hurrah!

Jeg hev os stikket ud af D-drevets harddisk for at være helt sikker på, at det ikke gik galt. Man kan jo blive helt paranoid af de oplevelser, jeg har haft.

Tusind tak skal du ha'!

Hilsen.
Hans (findovia)

Godkendelse af svar
Fra : findovia

Dato : 12-07-02 20:15

Tak for svaret trixster.
Men som omtalt i mine kommentarer kunne jeg ikke bruge fdisk, da jeg ikke kunne komme ind på C-drevet, hvor harddisk der skulle formateres lå. Først efter at have brugt Windows XP Install Disk, som anbefalet af dk, kunne jeg bruge fdisk.

Hilsen.
Hans (Findovia)