/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk - 2.del
Fra : Denpete
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 12-07-02 00:59

Hej gruppe...

Jeg har tidligere - som bestemt ikke-PC-nørd, stillet spørgsmål om køb af ny harrdisk.
Nu ser jeg, at tålmodighed belønnes... 80,0 GB Seagate 7200rpm Fluid: før ca. 1100,- nu 894,-

Så kommer de næste spørgsmål:
1) Kan jeg blot købe og erstatte min gamle harddisk med en ny (som ovennævnte)?
2) Hvad med mit motherboard - kan det 'klare' en sådan opgradering?
3) Jeg har tidligere opgraderet med 2x256 MB RAM PC100 - har det btydning for en ny harddisk - altså det med PC 100, PC 133 osv.?
4) Er der andre ting jeg skal være opmærksom på ved køb af ny HD?
5) Hvad med min nuværende HD - alle de tind der måtte være i den - hvad med dem?

Jeg har virkelig brug for vejledning til dette, da jeg som nævnt bestemt ikke er PC-nørd.

Venlig hilsen
Denpete

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 01:40

Hej Denpete,

hvad hedder dit bundkort?

jeg ved ikke lige med Seagate... Men Maxtors udgave af deres 80 Gb fuild harddisk kører hamre godt og er lydløs... men mon ikke det samme gælder for Seagaten...

det ka' la' sig gøre ved hjælp af en slags software BIOS at kører med store Harddiske som bundkortet eller ikke ville kunne understøtte... der er bl.a. et der hedder EZ-drive... men det ka' ikke videre anbefales at bruge dette da det ka' medføre visse komplikationer senere hen...

men hvis bundkortet understøtter det er det intet problem... ellers ku' det være en opgradering af BIOS ku' gøre det muligt for bundkortet at understøtte det... men det kommer som sagt helt an på hvilket bundkort du har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-07-02 02:53

Hej Strarup...
Så er det dig der kommer mig til hjælp igen...

Kan du sige mig hvordan jeg finder navn m.v. på bundkortet?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 04:03

Hejsa... yup...

eh... jeg ka' desvære ikke helt huske hvordan det nu er man finder ud af det... men jeg mener at der muligvis står noget i det øverste venstre hjørne når man starter computeren... men jeg vil prøve at finde ud af det... så ska' jeg nok gi' en tilbage melding...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 12-07-02 08:42

Hvor stor er din nuværende HD ??

Hvis du eks.vis har en 40 GB nu, kan dit bundkort klare at styre
en HD op til 128 GB

Grænserne er: 512mb, 2gb, 8gb, 32gb, 128gb...

Og køb du rolig en seagate barracuda IV :) Den er så kanon, ingen støj osv. osv.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-07-02 09:11

Hej philipf...

Min nuv. HD er på 19 GB...
Grænserne ???

Og tak for tip'et om Seagate. Men der er nu ikke den store prisforskel på Seagate og Maxtor.

MVH
Denpete

Accepteret svar
Fra : skyrider

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-02 10:00

Hej Denpete

Køb du bare rolig den hardisk, jeg købte en 60,0 GB Seagate 7200rpm Fluid for nylig. Seagate leverer gratis software DIscwizard2002 til at klare installationen - se http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html.
Du kobler den nye harddisk på som slave, og starter derefter discwizardprogrammet som søger for at kopiere din gl. harddisk -> ny harddisk. Super vejledning, grafisk illustration af hvordan jumpers skal sidde før og efter kopiering m.m.(efter kopiering skal din nye harddisk ændres til primær disk) - genial kundeservice !

Hvis ikke du har et kabel der giver mulighed for at koble en ekstra hardisk på som slave så husk at bestille det med.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 11:12

Hej philipf,

der ligger nu også en grænse ved 64 GB...

til Denpete,

der er en side her hvor du ka' få lidt informationer til at finde ud af hvilken bundkort du har her -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
hvor du bla. ka' downloade dette program
http://www.motherboards.org/files/ctbios13.zip

når du har downloadet programmet ska' du bare udpakke filen, og aktivere ctbios.exe og så skrive ned og evt. sende hvad den skriver ved Board/BIOS version... så sku' det var hurtigt at finde ud af hvilken Bundkort du har...

Maxtor har du også et noget lignende program, som skyrider nævner... du ka' bl.a. også få lidt information omkring maxtor m.v. fra dette indlæg...
http://www.kandu.dk/dk/spg/4560

men hvis du sender hvilket bundkort du har, og BIOS version sku' vi hurtigt kunne finde ud hvordan og hvorledes med den...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 12-07-02 11:22

Til Strarup:

Nej der er ingen grænse ved 64 GB :)

Den går fra 32 GB til 128 GB

Philip

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 11:55

Hej Philip,

jeg beklager... kom vist til at huske forkert...
det er Fdisk der har en grænse ved 64 Gb...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q263044

jeg var bare næsten overbevist om jeg har hørt at der også var en grænse ved 64... men jeg er nok kommet til at bytte lidt rundt på det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 12-07-02 12:01

Hehehe NP Strarup

Håber ikke vi fik forvirret de andre for meget :))

/Philip

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 12:12

Hej Philip,

forhåbenligt ikke...

forresten hva' mener du med NP?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 12-07-02 16:32

--snip

Hej Philip,

jeg beklager... kom vist til at huske forkert...

snip-----

NP Strarup = no problem ( mit irc sprog - hehe )