/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
valg af ny bil
Fra : simon100
Vist : 707 gange
200 point
Dato : 13-09-04 21:11

Jeg går og overvejer at skifte min gamle bil ud med en ny. Den skal være billig og dermed ikke alt for stor. Jeg har overvejelser om:
Peugeot 206 1,6 el 1,4
Renault Clio 1,2 16v
Daewoo Lacetti 1,4 el 1,6

Er der nogen som har gode/dårlige oplevelser med disse biler eller mener der findes andre gode/billige biler (må gerne være lidt smarte så det udelukker altså Suzuki Wagon - uden at træde på nogen!!!!). Vil meget gerne høre jeres mening/oplevelser!!!

Accepteret svar
Fra : gobling

Modtaget 210 point
Dato : 13-09-04 21:23

Prøv en Toyota Corolla. De biler er billig i reservedele og går sjældent i stykker. Har selv haft 2stk E90 XLI modeller. Kanon bil til billige penge.. Er også en af de billigste i forsikring. Hvis du går efter at få en bil med power, skal du op og have Corolla GSI, men så koster de også det mere i forsikring. De kan også gejles rigtig meget.. Jeg har desværre ingen erfaring med Renault og Daewoo. Men Fraråder Peugeot, godt nok er det en bil med ryk i, men de koster en ARM i reservedele.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-04 21:43

Det er et af de spørgsmål som kan være meget vanskelige at svare objektivt på, men en subjektiv vurdering af ens egne erfaringer er jo et godt grundlag til dit rette valg, simon100.
Jeg har særdeles gode erfaringer med diverse dieselbiler af forskellige fabrikater, så UANSET hvilken model du vælger vil jeg HELT UBETINGET anbefale dig at anskaffe dig en model med dieselmotor. "Balancepunktet" hvor en sådan dieselmodel er "udgiftsneutral" med en tilsvarende model i benzinudgave, er efterhånden et ikke særligt stort kørselsbehov...ofte omkring 15.000 km/år.
De nye dieselmotorer har en virkelig "nuanceret" gangkultur og er idag SÅ velkørende og kraftige i både moment og ydelse, at der burde "ofres" MEGET mere opmærksomhed på disse end tilfældet pt er.
Den nye GETZ med dieselmotor ville her måske være et oplagt emne!?
Der er mange fordele ved Hyundai og generelt bilerne fra KOREA idet de som nogle af de få mærker herhjemme tilbyder 3 års FULD garanti. Så vær lige opmærksom på dette også i dit valg.

Held og lykke med dit nye køretøj?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 21:46

Jeg har købt en Lacetti 1,6 SX her i sommer og det har været en særdeles positiv oplevelse.
Benzinøkonomi en kunne være bedre, men jeg kommer også fra en diesel med commonrail og et normalforbrug på 20 - 24 km/l.
Lacettien er lydløs og der er bare megameget benplads bagi.
En bekendt købte i samme perioden en Citroèn C3 hvilket har været et besværligt bekendtskab med mange reklamationer hvorimod Lacettien opfører sig som den skal hvilket også gælder for den Daewoo Kalos jeg købte samtidig til min kone.
De har lært noget der ovre i Korea og GM teknologien sammen med det italienske design er bare alle tiders.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-04 22:08

Hvis jeg var dig ville jeg ikke købe fransk bil. Køb japansk, for,eks. Toyota Yaris med diesel motor. Den må du prøve før du bestemmer dig. Eller som "gobling" siger Corolla.
alimak

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-09-04 22:21

Hej simon100

Jeg "sværger" også til TOYOTA biler. Både min kone og jeg, har hver sin TOYOTA. Min kone en Corolla og jeg har en Carina. De er efterhånden ikke nye mere, vi købte dem i 1997. Der har aldrig nogensinde være noget som helst i vejen med dem. Jeg holder alle service-check på min Carina. Min kone gør det ikke, men der er ingen forskel. Så hun er nok den der har "tjent" flest penge.
Overvej en TOYOTA.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-09-04 22:21

Hej simon100

Jeg "sværger" også til TOYOTA biler. Både min kone og jeg, har hver sin TOYOTA. Min kone en Corolla og jeg har en Carina. De er efterhånden ikke nye mere, vi købte dem i 1997. Der har aldrig nogensinde være noget som helst i vejen med dem. Jeg holder alle service-check på min Carina. Min kone gør det ikke, men der er ingen forskel. Så hun er nok den der har "tjent" flest penge.
Overvej en TOYOTA.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-09-04 22:21

Hej simon100

Jeg "sværger" også til TOYOTA biler. Både min kone og jeg, har hver sin TOYOTA. Min kone en Corolla og jeg har en Carina. De er efterhånden ikke nye mere, vi købte dem i 1997. Der har aldrig nogensinde være noget som helst i vejen med dem. Jeg holder alle service-check på min Carina. Min kone gør det ikke, men der er ingen forskel. Så hun er nok den der har "tjent" flest penge.
Overvej en TOYOTA.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-09-04 22:22

Hej simon100

Jeg "sværger" også til TOYOTA biler. Både min kone og jeg, har hver sin TOYOTA. Min kone en Corolla og jeg har en Carina. De er efterhånden ikke nye mere, vi købte dem i 1997. Der har aldrig nogensinde være noget som helst i vejen med dem. Jeg holder alle service-check på min Carina. Min kone gør det ikke, men der er ingen forskel. Så hun er nok den der har "tjent" flest penge.
Overvej en TOYOTA.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 22:27

Hvis du har sparet så meget, Frank, hvorfor har du så ikke haft råd til at skifte bil endnu

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-09-04 22:54

>pallenoc, det er da let at svare objektivt på: Peugeot

Familien har indtil nu haft 2 *205 og en 405, vi overvejer ikke at skidte mærke, hvorfor:

Fordi de laver de flotteste biler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-04 23:08

Jeg kan fortælle dig BertelBrander at jeg arbejder på et værksted hvor vi tager ind alle mærker,Jeg vil påstå at vi reparerer fejl på franske biler ca. 5-6 gange mer en andre biler.
alimak

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-09-04 23:09

Hej simon100

Som de andre siger vil det gøre det nemmere hvis du ville skriver lidt oplysninger om dit forbrug.. Kører du langt dagligt? skal den bruges til lange ferieture? ca. km om året?

Og hvilken prisklasse snakker vi om 100.000 eller 500.000 kr. ?

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 13-09-04 23:18

hvad med en seat ibiza det er en vw polo der bare ser bedre ud
jeg har en 1,4 16v den går 14,5 km/l ved blandet kørsel og jeg har haft den oppe på 17,5 ved lange ture (jeg køre altid pænt)
det er seat nr 2 jeg har fra ny og har ikke haft problemer men nogle af dem

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-09-04 23:21

>alimak, jeg er ret sikker på at peugeot mekanikere vil påstå det modsatte.

Det ændrer ikke ved at en peugeot er langt kønnere end en toyota.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-09-04 23:30

>alimak, de undersøgelser der er lavet om emnet synes heller ikke at indikere at peugeot er dyrere at vedligeholde end andre biler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 23:31
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-04 23:41

BertilBrander- Jeg er jo Peugeot mekaniker, jeg laver næsten ikke andre biler
Smagen er som røven, delt.
alimak

Kommentar
Fra : simon100

Dato : 14-09-04 08:07

Mht kørselsforbrug og prisklasse kan det specificeres til:

ca. 10.000-13.000 km om året - en del korte ture
pris ca. 100.000-170.000!!!! værditab skal bare ikke være over kr. 16.000 i gennemsnit de første seks år!

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-09-04 19:31

>alimak, hvordan hænger disse to udsagn sammen:

"Jeg vil påstå at vi reparerer fejl på franske biler ca. 5-6 gange mer en andre biler"
"Jeg er jo Peugeot mekaniker, jeg laver næsten ikke andre biler"
Er det fordi der er 5-6 gange flere franske end andre biler på jeres værksted?

Hvor er du mekaniker?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-04 20:07

BertelBrander>> Udviklingen har desværre vist, at der er flere fejl på franske biler end for eksempel japanske (nu blev Peugeot sammenlignet med Toyota), og derfor er der da ikke noget forkert i, at du vælger Peugeot og er glad for det, det modsatte villa da være noget skidt.
Det der med biler er særdeles subjektivt og det er da bemærkelsesværdigt, at mange indrømmer deres tidligere køretøjs fejl når de har skiftet mærke, og det efter hårdnakket at have påstået at det var bare det bedste.
Når jeg anbefaler at købe en Daewoo, som jeg selv lige har gjort så er det fordi jeg er tilfreds med de behov bilen dækker for mig, men det er ikke sikkert, at det samme vil være tilfældet for en anden.
Jeg har gennem temmelig mange år arbejdet med engelsk producerede biler, bl. a. Rover og jeg har altid været begejstret for de specielle ting dette mærke har stået for, men jeg er bestemt ikke blind for svaghederne og sådan er det jo med mange biler. Jeg bryder mig for eksempel ikke om VW Golf fordi pris og kvalitet ikke hænger ordentligt sammen, men der vil jeg være uenig med rigtigt mange. Sådan er livet jo.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 14-09-04 22:51

Simon100, med det kørselsforbrug skal du jo nok have en benzin bil.

Nu skriver du ny bil? mener du så indenfor 5 år. eller indenfor seneste år?

Siden du vil have en lille bil fx. clio, hva' er grunden til det?

Hvilke bil har du nu?

For ellers holder "mærkevare" (audi, mercedes, vw og lignede bedre i pris end de små suzuki,.. ) Men i den prisklasse bliver det en lidt ældre model, eks. a3 eller a4. Så vidt jeg ved holder de sig rimeligt godt i værdi, da de allerede har tabt deres største værdi for nogle år tilbage..

eksempel: http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=501034&page=1 (vil sige den er smart.. ;) )
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=507623&page=3

De er godt nok begge 5 år gamle, men det kan jo diskuteres om de er nye.. Tilgengæld vil jeg tro den ikke får det helt store værdi tab, speciel a3 vil ikke lide det store tab, da den sikkert snart/om nogle år vil overgå til en brian-bil som honda civic og self. VW golf. Og bilen er bygget efter Audi's kvalitere, så det kan aldrig gå helt galt..

Men okay.. ved ikk om mit svar kan bruges, er jo trosalt kun en 17 årig, der ikk har fået mulighed for at få bil endnu..

Held og lykke!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-09-04 01:22

Til BertelBrander. Der jeg arbejder så tager vi ind ca. likt fordelt europeiske og asiatiske biler når det gelder service. Når det gelder reperationer så tager vi ind ca. 5-6 gange så mange franske biler i forhold til andre mærker. Jeg sagde at jeg er Peugeot mekaniker med et smil fordi jeg reparerer så mange fler Peugeot en andre biler.Tror ikke jeg vil sige hvor jeg arbejder.
alimak

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-09-04 21:19

Til BjarneD

Jeg aner ikke hvorfor mit indlæg kommer 3 gange. Men jeg kan da fortælle dig, at det ikke er om jeg/vi har råd. Som jeg skrev 3 gange ??? Så har vi haft nogen problemer med vores TOYOTA'er. Derfor beholder vi dem.

Iøvrigt skal jeg, efter eget valg på pension til maj næste år.

De venligste hilsener, til BjarneD og alle jer andre.

Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-09-04 21:21

ØVVVV

Så har vi haft nogen - skal stå "så har vi IKKE haft" .............

mvh
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-04 21:27

Det var en morsomhed fra min side, Frank. Sorry hvis du misforstod.
Som du kan se betragter jeg en anbefaling af et bestemt bilmærke for en subjektiv vurdering ikke mindst fordi vore behov og ønsker er så forskellige, men derfor kan vi jo godt fortælle om gode/dårlige erfaringer og så lade Simon100 vurdere om der er noget brugbart.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 16-09-04 23:14

Hej BjarneD.

Nej jeg misforstod dig ikke!!!! Jeg var godt klar over det var en morsomhed. Men hvorfor fa.. sker det en gang imellem, at ens svar kommer flere gange?

mvh
Frank

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-09-04 18:39

Hej BertelBrander du kan se på denne siden,det står noget om franske biler.Se her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=245416
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-04 20:00

Frank, jeg tror problemet med de mange gentagelser skyldes, at serveren "hænger" og så ser det ikke ud som om manb har sendt og man klikker igen, pr. automatik.

Alimak, de fleste ved godt, at de skønne velkørende franske biler har mange tekniske fejl, men der skal nok findes nogen derude der er heldige eller måske mere tolerante og måske er Bertel en af dem

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-09-04 21:43

Hej BjarneD

Jeg tror også, at det er fordi, når man sender noget, og der ikke sker noget, så klikker man med musen igen. Og så husker computeren alle de museklik, når der endelig kommer "HUL IGENNEM" og så sender den alle

Frank

Godkendelse af svar
Fra : simon100

Dato : 27-07-05 13:19

Tak for svaret gobling.