/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problemer med en ekstern harddisk
Fra : SoMoney
Vist : 303 gange
100 point
Dato : 13-09-04 17:58

Jeg har en ekstern HD i en USB-tilsluttet kasse af mærket "Metal Gear Box". Efter jeg har geninstalleret WXP nægter den at genkende den som et drev. Den kan godt se der er tilkoblet en USB-device, men den prøver at installere den og den kan ikke finde nogen driver. Den skulle jo bare poppe op som et drev (det har den også gjort tidligere) så hvad kan der være galt? Jeg har ikke den software der fulgte med boksen (i og med jeg aldrig fik brug for den i første omgang smed jeg den ud...) så hvad gør jeg nu? Mine USB-porte virker fint.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-09-04 18:12

Har du kørt service pack 1 og andre opdateringer fra Windowsupdate?

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-09-04 18:17

Har opdateret i alle ender og kanter, jeps

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:20

H-klik denne comp>administrer>diskhåndtering>kan du se drevet så>h-klik i det grå område ud for drevet>eks. disk 1>vælg opgrader til dynamisk disk
Vær sikker på at det er det rigtige drev.

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-09-04 19:28

Den eksterne HD figurerer ikke der.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:39

Heller ikke når du trækker blælken til højre ned.
Så ville jeg også ( som CarstenGP) se om drivere/opdateringer/sp1 er ok
Du har også en CD som passer til dit motherboard.

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-09-04 19:45

Har nappet alt hvad windows havde til mig af opdateringer. Alt er lækkert inde i enhedshåndtering. Har geninstalleret alt der havde med USB at gøre (hvilket plejer at hjælpe med den slags probs) men den kommer troligt op og fortæller den har fundet ny hardware når jeg genstarter (-som den så ikke kan finde nogle drivere til). Jeg mener jo egentlig bare den burde sige: Hey, der sidder sgu en HD, men nej. Det er som om den opdager der er noget i USB-stikket, men at den ikke aner hvad det er. Har også spekuleret på om det er min HD-skuffe der kan være noget i vejen med, men den virkede fint i går, såeh...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:53

Vent med at sætte den til efter start.

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 13-09-04 20:05

Done that too...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 20:35

En lille bitte ting til - USB HD skal være master, men du har nok ikke haft den ude i mellemtiden.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-09-04 22:21

Som det lyder for mig, så har du enten ikke fået installeret USB 2.o driveren korrekt, eller også har USB-boksen været for varm, så controlleren er brændt af i boksen.

Prøv for sjov at slette alle USB-enheder fra enhedshåndteringen (start nedefra)
Genstart derefter maskinen uden USB-enheder tilsluttet og lad Windows finde portene igen.
Prøv derefter at sætte disken til igen og se om det ikke virker.

Ovenstående fosøg virker ikke, hvis du kører med USB-mus, da du så, på et tidspunkt, vil fjerne driveren til den port, musen sidder på. brug derfor en ps2-mus for at være sikker.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 13-09-04 22:25

Et citat fra denne side: http://www.tweakup.dk/article/275/dk/

Citat
Det specielle ved denne harddisk boks er nemlig at den bliver omtalt som værende støjsvag og det kan den kun blive hvis man har en ultra støjsvag blæser installeret eller hvis man helt har valgt at fjerne den. Det sidste er faktisk det som er gjort, så der sidder slet ingen blæser i Metal Gear Box og det skyldes det meget specielle design som tillader harddisk at blive kølet ned via passiv køling og gennemstrømning af luft fra alle sider.

Så hvis du har haft den liggende/stående uden tilpas meget luftgennemstrømning, så kan det jo meget vel være, at den er stået af pga. varmen.

Kommentar
Fra : SoMoney

Dato : 14-09-04 00:00

Jeg har prøvet at fjerne alle USB-enhederne i enhedshåndtering - og ja jeg var nødt til at genstarte på den hårde måde. Men grunden til at jeg ikke tror det er portene er at det er ligemeget hvilken port jeg sætter den i så er det det samme og dvs. også hvis jeg sætter den i en port jeg ved virker med noget andet hardware. Jeg kan ikke afvise den er stået af, men tvivler dog lidt.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 14-09-04 00:25

Portene kan godt virke tilsyneladende med enheder som kører USB1.1, men hvis jeg ikke husker forkert, så kører Metal Gear Box USB2.0, eller er det mig der helt afsporet?

Du må prøve at smide boksen på en anden PC og se om den virker der. Ellers er det jo nok controlleren i boksen, der er brændt af.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-09-04 05:12

Har du prøvet tilføj hardware i kontrolpanelet,vis den ikke kan installere din usb disk,så prøv at tage de andre usb tilslutninger ud af pc'en og prøv igen kun med din usb HDD tilsluttet,den vil spørge om du har en cd,men forsæt aligevel og se om du kan finde den på en liste over hardware f.eks. usb enhed o.s.v.
Manse9933