/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
harddisk problemer!
Fra : mogens6
Vist : 353 gange
50 point
Dato : 13-09-04 17:06

Hej kandu folk.

Kan man få en ondsindet fil ned på sin harddisk som ødelægger ens harddisk.....

Jeg har lige haft en gammel men alligevel ikke så gammel 40 gb hd som begyndte at lave problemer. `(først) Når pcèn stod i dvale begyndte pludselig at sige ritss chheee ritts chhe, (nu senere) kan den kun køre de første 3-6 minutter så er den så varm at den stopper og blokerer for filerne. Altså ødelagt!!!

Nu er der ved at ske nogle underlige ting med min næsten nye 120 gb hd også.......

Ved opstart af windows fra slukket tilstand, når pc `en ikke at starter op til windows skrivebord hver gang,men inden siger den nye hd ligepludselig "KNORK" og alt fryser på skærmen selv "Ctrl Alt Delete" fungere ikke.

Det eneste jeg kan gøre er at holde tænd/sluk knappen inde i 5 sekunder...

Den har gjort det en enkelt gang i windows også så????

Jeg synes det er mærkeligt at mine nye også er ved at få problemer, derfor er der måske et eller andet ondsindet på min computer......?

Jeg har norton antivirus og zonealarm firewall

Hilsen mogens

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-09-04 17:26

Nej ikke på den måde du beskriver! Det tyder mere på bundkort, strøm eller varmeproblemer!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-09-04 17:27

Har du tjekket at kablerne til harddisken sidder ordenligt?

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 13-09-04 17:32

Det er muligvis controlleren på dit bundkort som ikke har det så godt; men hvis du giver mig navnet på din harddisk kan jeg smide et link til en scanner som kan tjekke den for fejl.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 13-09-04 18:13

Jeg har 120 gb hd øverst så diskette drev og nederst 40 gb hd og ja de bliver meget varme og der er heller ikke meget plads imellem dem! 120 gb kører faktisk fint undtagen her på det sidste ved opstart hvor den lige når ind på "VELKOMMEN" siden og så siger den "KNORK" Men ved sluk og ny opstart igen kan det ske igen men den kan også bare starte normalt op.....

Jeg har åbent ind til kabinettet så varmen kan komme lidt ud!

Den gamle hd er måske ved at blive varme defekt, det er den som har lavet underlige lyde ved pauseskærm og så blokere den derefter for hd....Selvom det er mærkeligt at den allerede skulle være defekt 40 gb

Jeg prøver lige at tjekke alle ledninger Tedd

Og prøver også lige at tjekke hvilken type mærke mine harddiske har. Dannyboyd,

Tak endtil videre!!!

Hilsen mogens

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:32

Åbent kabinet giver ikke absolut bedre køling - der trækkes jo ikke luft gennem comp men bare fra det fri og måske udenom HD.
flyt data fra gammel HD over på den nye HD og stop den gamle HD
Sæt evt. den nye HD på IDE secundary og lad den boote derfra, da gammel HD kan have ødelagt IDE primary controler.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-04 18:05

Hej folkens!

Jeg har lige haft alle ledningerne af til harddiske og idè 1 idè 2 kabler af. Og jeg har set hvilke hd jeg har.

Jeg har ikke prøvet den gamle endnu men den er nok defekt.

Jeg har monteret kablerne igen og endtil videre har der ikke været nogen problemer med den nye hd..

Til Dannyboyd her er oplysninger!!!

Gamle hd:

IBM DESKSTAR /lavet hugary 41,1gb model: IC35LØ4ØAVVAØ7-Ø

Nye hd:

Maxtor Diamondmax plus 9 120 gb ata 3,5 series

Indtil videre ingen problemer med den nye efter af og montering igen.

Giver point 1 af de nærmeste dage.

Hilsen mogens

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 14-09-04 18:10

Din maxtor disk bør du scanne med powermax http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
Ibm disken med dft: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Kør en advanced test på dem begge - forsøg at reparere fejl hvis muligt- hvad blev resultatet?

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-04 18:12

120 gb hd sidder på idè 1 yderst på kabel/master

Cd-rom er på idè 2 og også master.

Så har jeg en slave hd 41,1 gb og slave brænder som påtænkt i øjeblikket ikke er monteret.

Men tror jeg skal montere 120 gb hd master idè 1 og og brænder slave idè 1

Samt cd-rom master idè 2 og slave hd 41,1 på idè 2

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-09-04 18:15

Nej. Det vil sikkert give problemer!
Harddiskene på ide 1, og brænder som master på ide 2

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 19:06

Mit forslag:
HD 1 C:drev IDE primary (1) som master
CD-rom IDE primary (1) som slave
HD 2 IDE secundary (2) som master (no slave present)
Brænder IDE secundary (2) som slave

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-09-04 20:24

Min erfaring med ide kanaler, er at den langsomme enhed sløver den hurtigere, emesen, så hvis man ikke bruger cd kopiering "On the fly" er jeg uenig Velkommen hjem fra ferie forøvrigt! Hvis man vil brænde filer fra hardisken, tror jeg ikke det er en god ide at placere harddisk og brænder på samme ide kanal!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-09-04 20:36

Tak Tedd - men det er jo også derfor jeg vælger at lægge brænderen på IDE2,
for jeg går udfra at der skal brændes fra HD1 på IDE1
Jeg brænder altid ....brænder-HD-brænder.
Den ene grund, at kun har 3 huller hvor jeg bruger de 2 til HD skuffer.
Den anden, at læseren og skriveren er den samme og måske mindsker fejl

Kommentar
Fra : wi

Dato : 14-09-04 22:17

brug emesens diskette

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 14-09-04 23:46

TAK FOR LINKET DANNYBOYD JEG PRØVER DET LIGE AF!

hej Tedd og Emesen.

Jeg synes det er en spændende diskussion omkring hvordan man skal montere hd og cd-rom på IDÈ 1 og 2.

Men det ser ud som om at i ikke bruge samme monterings metode. Emesen har bedst erfaringer med denne opsætning:

HD 1 C:drev IDE primary (1) som master
CD-rom IDE primary (1) som slave
HD 2 IDE secundary (2) som master (no slave present)
Brænder IDE secundary (2) som slave

Og Tedd har bedst erfaringer med denne opsætning af HD og CD-ROM:

Begge harddiskene på ide 1 og brænderen som master på idè 2

Men det lyder som om i er enige om at HD og BRÆNDER på samme IDÈ kanal er en dårlig idè.

Men hvilken af de 2 løsninger af montering er bedst?? Er de begge 2 løsninger lige gode eller er den ene bedre.....

Blev lige grebet af denne spændende diskussion!! Omkring montering og den bedste løsning.

Tak endtil videre til alle kan kun give point til 1 men mit point er lille i denne tråd og det er jo også spændende at deltage......

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-09-04 11:47

Den bedste løsning er der ikke.
Tedd og jeg "kører" comp på hver vores måde - derfor.
Men skal der føres data over, går det hurtigst på hver sin IDE kanal, så de ikke skal "skiftes".
Jeg har kun tre "huller" på min gamle comp
1. hul til HD-skuffe med 3 forskellige styresystemer på een HD (IDE 1) som master
2. hul til HD-skuffe med forskellige lager HD (IDE 2) som master
3. hul til DVD-brænder (IDE 2) som slave
Ved kopiering (sikkerheds backup) af CD/DVD lægges først ned på HD 1 og derefter
på en skive. Det tager et par min. ekstra, men jeg har tid nok til det, for det er ikke så tit.

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-04 15:01

Jeg er enig med emesen i opsætning af diske da det altid er hurtigere at overføre mellem 2 controllere i stedet for at skabe dobbelt trafik på kun een controller.
Derfor er mit svar:
1. Din primære harddisk som master på Ide 0 , cdrom som slave på ide0.
2. hvad du vælger for ide 1 er i princippet ligegyldigt , men kunne være sec. hardisk som master og brænder som slave.
Da nyere bundkort kører med "drive inedependant state" er det IKKE sådan at en langom enhed vil sløve den anden enhed på samme controller - de er altså uafhængige.

Selvom diskussionen af diskopsætning er interessant,løser det nok ikke dit problem, som enten skyldes fejl på controller eller mere sandsynligt, på harddisken - da du beskriver at din pc fryser.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-09-04 15:34

Nu vil CD/DVD brændere helst være Master f.eks er der mange der ikke kan opdatere firmware, hvis de ikke sidder som master! Min opsætning er bare den min computer kører bedst med, så det er ud fra den erfaring jeg taler! I princippet kan enhederne sættes som man vil. Jeg kan f.eks sagtens boote op fra min sekundære harddisk, selvom den sidder som slave på min ide 1 port!

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 15-09-04 22:14

Tak for svaret dannyboyd og Tedd og Emesen

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-09-04 22:42

ok Mogens . tak for feedback