/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
ujevne gulvbrædder
Fra : mingg
Vist : 1130 gange
100 point
Dato : 13-09-04 12:52

på første sal har jeg et gammelt trægulv som jeg vil ligge en 3,2mm træfiberplade ovenpå før der skal gulvtæppe på
nu er problemet at gulvet er noget ujævn,kan jeg ligge lidt havsand i hullerne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-04 13:03

Det kan du sådan set godt, men det gængse er at rulle opskummet polyethylen ud. Det fås som rullevare i mange byggemrkeder og vil ikke knase, når du går på det færdige gulv.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-04 13:04

IKEA har det også i deres gulvafdeling og er så vidt huskes billigere end byggemarkederne.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-09-04 13:43

Det virker fint med standsand, men du skal bare sørge for af det ligger jevnt når du ligger filt over, og så må du ikke træde på det mere.

Henrik

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-09-04 18:33

Jeg vil ikke anbefale dig denne løsning.
Pkt. 1 - Havsand (sand fra stranden) indeholder salt og salt vil altid suge rumfugten til sig og det siger sig selv, at det ikke er smart sammen med træ.
Pkt. 2 - løst sand kan flytte sig når du går på gulvet. Det pumpes rundt og du for ikke andet end problemer fremover.
Pkt 3 - Hvis man vil lægge et svømmende gulv på sand, skal sandet være ovntørret sand og lagtykkelsen skal min. være 30 mm.

Den faglige rigtige løsning er en slibning af dit gamle trægulv, så det værste "vaskebrædtflimmer" slibes væk. Så skal der spartles med en gulvspartelmasse, der er beregnet til udlægning på trægulve. Næste dag skal du slibe spartellaget helt plant og påsømme 3.2 mm. hårde træfiberplader. Den rigtige sømafstand er et net på 10 x 10 cm og et ekstra søm langs alle kanter - det vil sige 5 cm mellem sømmene langs pladekanterne.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-04 18:52

Tillæg:
Dit gulv er skævt og så duer løsningen med de øvrige skummaterialer ikke. Du kan intet rette op og når du sømmer massonite pladerne fast vil pladen dykke ned ved hvert eneste søm og du får så havudsigt indendøre. Skummaterialet er ikke hårdt og det er derfor man bruger den type under svømmende trægulve, som netop ikke sømmes til underlaget. Skal du bruge massoniteplader skal de sømmes fast med mange søm.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-10-04 22:05

der er 2 muligheder
slib gulvet plant , så behøver du ikke spartle og heller ikke plader på til gulvtæppe ( er der vinyl skal der plader på )
du kan også bare spartle , men en gulvspartel (husk at prime først hvis det ikke er i spartlen ) her behøver du heller ikke plader hvis det er et tæppe med gummibagside , er det hæsianbagside eller vinyl skal der plader på

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 20-10-04 14:09

Tak for svaret Jorgen_ros.