/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
200.000 kr's lån til iværksætterprojekt
Fra : christofferd
Vist : 366 gange
100 point
Dato : 13-09-04 11:40

Hej, jeg er i gang med at etablere en virksomhed der skal importere varer fra Asien.

Jeg skal låne 200.000 kr. til varerne, og skal finde en bank der vil gøre det til en rimelig bankrente.

Jeg kan ikke stille nogen sikkerhed, har få faste indtægter, men også få tilsvarende udgifter. Er ikke registreret i nogle RKI-lignende registrer og er kun 19 år (så jeg har et langt liv til at tilbagebetale lånet).

Nogen idéer til billige og "villige" banker eller nogen råd til rådgivning om det?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-09-04 12:01

Prøv www.basisbank.dk Det er dem jeg syntes er billigst og også til at snakke med.
Torben

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-09-04 12:13

Du kan ikke stille sikkerhed og har ikke faste indtægter af betydning??

Det får jo indflydelse på lånevilligheden

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 14-09-04 00:06

Inden du prøver - lav en detaljeret forretningsplan, et realistisk budget for de første 3 år, underbyg det med markedanalyse af området, og evt. SWOT analyse - findes en del info på nettet.
Husk forsikring af dit vare lager !!!!!
Du skal sikre dig, at 200.000 er nok - Kan du holde virksomheden i luften i 1 år uden du skal bruge mere, det er rigtig træls at skulle ud at låne igen til uforudsete omkostninger.
Du kan ligeså godt indstille dig på at skulle rundt til en del pengeinstitutter, og vi har med fordel prøvet nogle af de små, og hvis du har en eller anden relation, bekendt eller lignende til den er det en fordel (hvis de da har økonomien i orden).
Stil krav til pengeinstituttet om hvornår du vil have svar fra dem, og gør dem opmærksom på du taler med flere for at få et godt tilbud. - Det er træls at vente 1 1/2 måned på at få et nej.

Endelig er der jo en mulighed at finde en personlig kautionist, familie eller lignende.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 14-09-04 10:31

Se DET var jo et godt og konstruktivt indlæg som man kan bruge til noget (t_seberg). Tak for det og flere af dem! Hov forresten, kan du sige helt præcist hvad det er for nogle små banker du tror vil være interesserede? Og kan du anbefale et forsikringsselskab?

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 14-09-04 17:22

Vi var ved nogle små lokale - der er masser af dem banker og sparekasser, det kommer lidt anpå hvilken landsdel du er i, hvem jeg vil anbefale.
Forsikring blev vi positivt overraskede over codan.
Husk på at hvis de siger nej er det ikke nødvendigvis fordi du har en dårlig ide, men det er ikke sikkert de har forstået hvad du vil, og din ide.

Kommentar
Fra : bollie

Dato : 14-09-04 21:50

jeg er en pige på 31, der sammen med min noget ældre mand vil købe et tekstiltrykkeri. det koster kun 40000 og de 22500 får man tilbage fra skattevæsnet. har spurgt min bank, men de siger nej(har kun været kunde der 1 mdr.) min mand er registreret i rki, men ikke jeg.kan man egentlig søge iværksætterydelse gennem af som tidligere? i øjeblikket er vi begge på kontanthjælp, det er måske også derfor banken ikke vil låne mig penge.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 15-09-04 17:25

<bollie> rki - de er en stop klods for mange projekter, og hvis i er gift, checker de helt sikkert jer begge.
Jo de kigger også på jeres økonomi nu, men hvis i kan vise dem at de for en lille risiko, kan være "sikre" på udbytte (renter) og der er overskud inden for en kort periode, så er det ikke den rigtige bank hvis de siger nej.
Hvis i slet ikke har noget selv at skyde i, er der nok ikke den helt store forståelse.

Præsentation af et projekt for at få en investor (bank e.l.) vil kræve meget mere at dig/jer end at sælge til kunder.