/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandhane med keramiske skiver/pakninger
Fra : BerndJ
Vist : 5490 gange
100 point
Dato : 13-09-04 08:57

Har for ca. 10 år siden fået installeret vandhane med keramiske skiver / pakninger. Fik dengang at vide, at de holder ca. 10 - 15 år, og at jeg ikke kan selv skifte pakningen, når vandhanen begynder at dryppe, fik at vide at VVS-mand SKAL tilkaldes. Nu drypper vandhanen, og derfor vil jeg spørge, om det er korrekt at man som amatør skal holde fingerne væk, eller om jeg godt selv kan skifte de keramiske skiver / pakninger ... og i givet fald, hvordan?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 13-09-04 09:26

hej BerndJ

Det er ikke korrekt det du har fået af vide.
Hvilket batteri drejer det sig om ?
Du kan i de fleste byggemarkeder eller på flere internetsteder købe reservedele til diverse blandingsbatterier..eller hos den lokale VVS-mand.....
Skil batteriet ad ,isæt den nye reservedel på samme måde ogvupti .
HUSK at lukke for vandet.
Men det er lidt afgørende hvilket fabrikat batteri du har
Mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-04 09:33

Som mcloud siger er der INGEN ben i at skifte sådanne (res)dele i din vandhane.
Du kan som regel lukke for vandet neden under dit blandingsbatteri på et par små haner(ballofix).

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-04 10:50

Det er noget sludder du har fået at vide,de 2 andre indlæg siger hvad du skal gøre,
hilsen Keldd, blik og rør.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-09-04 11:45

TAK skal i have!
MEN ... nu forsøger jeg at få grebene af: skal man ikke "bare" hive / trække dem af?? Jeg synes at have brugt rimelig mange kræfter - uden at de bevæger sig overhoved. Skal der bruges værktøj?? Næppe ... men hvordan?? får jeg grebene af således at jeg kan komme ned til spindelen og pakningerne?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-09-04 11:46

TAK skal i have!
MEN ... nu forsøger jeg at få grebene af: skal man ikke "bare" hive / trække dem af?? Jeg synes at have brugt rimelig mange kræfter - uden at de bevæger sig overhoved. Skal der bruges værktøj?? Næppe ... men hvordan?? får jeg grebene af således at jeg kan komme ned til spindelen og pakningerne?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-09-04 11:46

TAK skal i have!
MEN ... nu forsøger jeg at få grebene af: skal man ikke "bare" hive / trække dem af?? Jeg synes at have brugt rimelig mange kræfter - uden at de bevæger sig overhoved. Skal der bruges værktøj?? Næppe ... men hvordan?? får jeg grebene af således at jeg kan komme ned til spindelen og pakningerne?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 11:54

Hvis der er blå og rød plasticmakeringer på grebene sidder skruen sikkert under dem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-04 12:39

I første omgang,følg BjarneD`s forslag,ellers find ud af hvad mærke Bl.btr.det er,og fortæl os det.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 13:00

Hvis man vidste hvilket mærke kunne man måske finde noget som dette:
http://www.damixa.com/tools/Archive/Spare%20parts/Cascade/sg31000.pdf

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-09-04 13:08

Desværre ved jeg ikke hvilken mærke (har ikke gemt kvitteringen i så mange år, og der står jo intet skrevet på selve vandhanen). Men den pdf-fil som BjarneD henviser til, er - tilfældigvis - MIN vandhane (eller kommer i hvert fald MEGET tæt på). Jeg har forsøgt at fjerne den rød plasticmarkering ved hjælp af skruetrækker og lgn. men det lykkes ikke uden at den vil blive ødelagt. Hvordan gør man - og kan man købe nye plasticmarkeringer og sætte i når "alt" er "overstået"?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 13:16

Jeg plejer at vippe dem op med en ikke alt for skarp kniv.
I de velassorterede byggemarkeder hvor man køber pakningssæt kan man som regel også få de farvede plasticdupper.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-09-04 13:18

Disse små rød/blå markeringer kan som regel godt anskaffes igen hvis de er helt "umulige" at få af. Og når nu det er et DAMIXA er det overhovedet ikke noget problem. I de fleste tilfælde kan en kraftig nål eller et stykke spidset svejsetråd nok få dem af.

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-09-04 15:35

for 10 år siden måtte man ikke selv skifte dem

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-04 15:59

Måske rotw har ret,for som almindelig bruger må man jo slet ikke pille ved brugsvandsinstallationer.(hvis det skal overholdes er der nogen vvs`ere der får overarbejde).
Måske der er en venlig kandu`er,der kan de regler.Mine bøger forsvandt i en oversvømmelse,og har sikkert heller ikke været up to date. Men mon ikke de er på nettet?(ikke bøgerne men reglerne).
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-04 16:33

http://www.raadogdaad.dk/shownode.asp?nodeid=675
Jeg fandt de her regler,så BerndJ,bare gå til den,du kommer ikke i spjældet denne gang.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-04 16:45

Og hvis du stadig ikke har fået de plasticfredrikker op,tager du en lille skruetrækker og en hammer, banker ned i siden på plasticdutten vrider rundt een gang,og vipper den op,der følger nye med til den nye spindel (kartouche)hedder det i
dag,og lad os så høre hvordan det går.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 13-09-04 17:28

Jeg beklager meget at jeg ikke har tidligere meldt tilbage hvordan det går (det er bestemt IKKE ment som respektløshed), men jeg har desværre været optaget af en masse andre ting med ungerne ... og for ikke det er nok, skal jeg på vagt nu. Derfor: jeg fortsætter imorgen, og skal nok fortælle hvordan det forløber. Foreløbig mange tak for alle de gode indlæg!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-04 18:06

Tag det helt roligt BerndJ,og pas arbejdet og børnene,vi løber ingen vegne.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 14-09-04 13:11

TAK for hjælpen alle sammen!
Har fået spindelen ud, fjernet noget kalk (bitte små sten/grus), samlet igen, og nu er det tæt - uden udskiftningen af spindelen eller de små skiver.
Det er vanskelligt at tildele point - de kan vist ikke deles - håber ikke at nogen føler sig snydt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-04 13:21

Som altid er det en fornøjelse, at kunne hjælpe lidt eller meget

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-09-04 13:39

Godt du fik det til at virke.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-01-09 10:21

Jeg har selv samme problem med et Grohe - ikke Hans Grohe - 2 grebs køkkenbatteri model Atlanta 31826. Det er den klassiske type hvor man drejer på en kold og en varm hane, som har henholdsvis en blå og en rød plasticmarkeringer. Når jeg renser netfiltret er der mange småsten i nettet. Er det også disse småsten jeg skal rense væk fra spindelen/kartouchen eller skal jeg købe ny spindele/kartoucher eller keramiske skiver?