/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
samfunds opgave om eu.
Fra : mikkelgj1
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 12-09-04 22:07

Hej jeg har en opgave i skolen der handler om eu.. så vil godt lige spørge om der er nogen der ligger inde me nogle links der kan besvare understående

1, Hvad er EU?
2, HVor kam danmark med i EU?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-09-04 22:19

hvornår kom danmerk med i eu..mente jeg..

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 12-09-04 22:21

Citat
Program til Europa-Parlamentsvalg 2004

Vedtaget af Det Radikale Venstres hovedbestyrelse 27. marts 2004

Det Radikale Venstre – en dansk og international stemme i Europa-Parlamentet!

Radikal indflydelse i Europa-Parlamentet
Det europæiske samarbejde
Forfatningstraktaten
Værdier og grundlæggende rettigheder
Bæredygtighed i Europa
Europa - viden og velfærd
Europas globale ansvar

Engelsk pdf-udgave

Radikal indflydelse i Europa-Parlamentet

Det Radikale Venstre kæmper for de samme politiske værdier i EU som i Danmark. Blandt disse er nærhedsprincippet, at beslutninger træffes så nær på borgeren som muligt

Europa-Parlamentet er det eneste internationale direkte folkevalgte parlament i verden. Valget til dette er den direkte adgang for borgerne til at præge Europas udvikling.

Europa-Parlamentet har gradvist fået øget indflydelse, og der er med konventets udspil lagt op til, at Parlamentet får indflydelse på flere områder. Derudover styrkes samarbejdet med medlemslandenes parlamenter, så de bliver en integreret del af debatten og beslutningsprocessen i EU.

Det Radikale Venstre vil i Europa-Parlamentet arbejde aktivt for, at omgang med EU's midler i alle sammenhænge finder sted åbent og veldokumenteret.

For at fremme Det Radikale Venstres synspunkter er det afgørende, at partiet er repræsenteret i Europa-Parlamentet. Det gælder både i forhold til det konkrete arbejde, og i forhold til at udnytte mulighederne for samarbejde med Det Radikale Venstres repræsentanter i Folketinget.

Det Radikale Venstre vil også efter valget i juni 2004 indgå i gruppen af "liberale, demokratiske og reformistiske partier", ELDR, der på mange måder fungerer som et midterparti i Europa-Parlamentet.

Det Radikale Venstre vil i Europa-Parlamentet arbejde for social-liberale løsninger på grænseoverskridende problemer.

Det europæiske samarbejde

Det europæiske samarbejde er og har altid været et dynamisk projekt. Udgangspunktet for samarbejdet har været ønsket om at bygge et Europa i fred og demokrati. Med optagelsen af de nye medlemslande i den Europæiske Union er Europas folk så tæt på målet som nogensinde. Indadtil er det vor tids udfordring at bygge videre på samarbejdet for på grundlag af menneskerettighederne at sikre den enkelte borgers velfærd og valgmuligheder. Udadtil er det udfordringen at bygge en fælles politik for EU, som bidrager til fred, demokrati og en mere retfærdig fordeling af verdens goder. EU gør en forskel i Europa. EU skal også gøre en forskel globalt.

Den Økonomiske og Monetære Union giver de politiske rammer for at sikre vækst og velfærd, beskytter mod europæiske valutakriser og forbedrer vore muligheder for at hjælpe verdens fattigste lande. Den styrker også EU som modvægt over for ensidig amerikansk dominans i verdensøkonomien.

I Europa har alle lande deres egen nationalitet med en mangfoldighed af sprog kulturer og identiteter. Vore politiske institutioner og deres udvikling må svare hertil. Europas befolkninger har nationale demokratier, nu arbejder vi for at supplere dette med et internationalt demokrati i EU. Det Radikale Venstre vil arbejde for, at borgeren får reel indflydelse på internationale beslutninger. Dette kan gøres ved at alle møder i lovgivningsprocessen holdes åbne.

Vor tids europæere har interesse i at udvide samarbejdet om miljø og bæredygtig vækst, sikkerhedspolitik og terrorismebekæmpelse, immigration og om EU’s udvidelse.

Det Radikale Venstre vil engagere sig helhjertet i udviklingen af det europæiske demokrati, herunder arbejde for ligestilling mellem mænd og kvinder, lige rettigheder og muligheder for alle, åbenhed og gennemskuelighed i alle EU’s beslutninger

Derfor er det Radikale Venstre tilhænger af, at de danske forbehold ophæves. Danmark skal være fuldt og helt med i Europa.

Forfatningstraktaten

Det er lykkedes det europæiske konvent at udarbejde et fælles forslag til en ny forfatningstraktat for EU. Det Radikale Venstre ser frem til virkeliggørelsen af en forfatningstraktat, der respekterer nærhedsprincippet og præciserer forholdet mellem union og medlemsstater, og som vil fremme det folkelige og demokratiske grundlag for den Europæiske Union.

Det Radikale Venstre noterer med tilfredshed at udkastet:

understreger menneskerettighederne, demokratiet og ligestillingen som unionens klare værdigrundlag

understreger princippet om åbenhed i institutionernes arbejde

er langt mere overskuelig end de tidligere traktater

giver Europaparlamentet større indflydelse i forbindelse med flere flertalsafgørelser

formulerer borgerenes rettigheder klart

fastholder en balance mellem unionens kompetencer og de nationale

indeholder klare regler for udtræden af den Europæiske Union

inddrager de nationale parlamenter mere aktivt og forpligtende i beslutningsprocessen

fremmer den fælles udenrigspolitik med oprettelse af en EU-udenrigsminister

fastholder en kommissær for hvert land med ligelig rotation mellem landene

giver borgerne i EU mulighed for at opfordre kommissionen til at fremsætte forslag til EU-retsakter
Det Radikale Venstre opfordrer til, at Danmark i den videre proces arbejder for:

at styrke EU på det udenrigspolitiske område

at reformen af formandskabet ikke medfører en opbygning af en ny bureaukratisk organisation omkring formanden

at en styrkelse af det sikkerhedspolitiske og forsvarspolitiske område sker med vægt på konfliktforebyggelse og krisestyring

at sikre at bestemmelsen om at medlemslandene forpligter sig til gradvist at forbedre deres militære kapacitet ikke indebærer krav om øgede forsvarsbudgetter

at EU's internationale engagement på udviklingsområdet får en stærkere placering.

at fremme og yderligere fundere bæredygtighedsprincippet; dvs. socialt, økonomisk og økologisk

Værdier og grundlæggende rettigheder

I Europa betragtes Norden ofte som et forbillede for virkeliggørelsen af kønnenes ligestilling, for en social markedskapitalisme, for international solidaritet gennem FN- og hjælpearbejde, for ombudsmandsinstitutionen og for beskyttelse af miljøet.

Det Radikale Venstre har ydet et væsentligt bidrag hertil og partiet vil i Europa-Parlamentet arbejde for:

at EU i overensstemmelse med den europæiske menneskerettighedskonvention og forfatningstraktatens værdier bekæmper enhver form for forskelsbehandling på grund af køn, race, etnisk eller social oprindelse, genetiske anlæg, tro, handicap, alder eller seksuel orientering.

at fremme ligestilling mellem mænd og kvinder bl.a. gennem konkrete initiativer og forstærket inddragelse af kønsperspektivet i alle EU’s politikker. prioritet.

at alle Europas borgere har mulighed for at forme deres liv og slå sig ned, hvor de ønsker ved bl.a. at løse de udfordringer det stiller til Europas nationale uddannelses-, arbejdsmarkeds- og pensionssystemer.

at der overføres betydelige midler fra EU’s rigeste og veludviklede regioner til de mindst udviklede og kriseramte regioner. Med EU-udvidelsen skal EU’s strukturfonde re-orienteres mod de nye lande.

at skattely i og udenfor Unionen afskaffes. Samarbejdet om bundgrænser for beskatning må fortsættes og styrkes. De nationale velfærdsordninger må beskyttes mod udhuling gennem skattekonkurrence.

at det retslige samarbejde om bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet forøges med vægt på fastholdelse af basale retsprincipper, herunder at retshåndhævelsen er lokalt og nationalt forankret, og at frygten for terror ikke fører til tiltag, der undergraver de demokratiske traditioner, friheder og rettigheder, de burde beskytte.

at en fælles europæisk flygtninge og asylpolitik bygger på lighed for loven og solidaritet. Danmark skal fuldt og helt tilslutte sig denne politik

at EU er med til at sikre kulturel mangfoldighed og særpræg ved at skabe bedre vilkår for udbredelsen af europæisk litteratur, film, musik, billedkunst og scenekunst.

at der afsættes væsentligt flere resurser til udvekslingsprogrammer for unge som et effektivt, langsigtet middel til øget, gensidig forståelse og solidaritet blandt EU's borgere

Bæredygtighed i Europa

EU’s mål er en bæredygtig udvikling i Europa baseret på en afbalanceret økonomisk vækst, en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne, hvor der tilstræbes fuld beskæftigelse, sociale fremskridt, et højt niveau for beskyttelse og forbedring af miljøet. Den skal understøtte en levende og mangfoldig natur, sunde fødevarer og et godt arbejdsmiljø.

EU’s velstand og vækstpotentiale forpligter i særlig grad EU til at sikre en bæredygtig udnyttelse af landbrugsarealerne, fiskebestandene, drikkevandet og energikilderne. Det Radikale Venstre vil arbejde for:

at borgerne i EU sikres sunde fødevarer, et godt arbejdsmiljø og en rimelig levestandard.

at afskaffe eksportsubsidierne til landbrugsprodukter og sikre en fuld afkobling af landbrugsstøtten inden år 2010, så den europæiske landbrugspolitik ikke fører til overproduktion og dumping af landbrugsvarer på verdensmarkedet.

at en fremtidig landbrugspolitik sikrer et landbrug, der producerer sunde fødevarer, er i balance med miljøet og som skaber flere naturværdier til gavn for hele Europas befolkning.

at EU arbejder for at miljømæssige hensyn kommer til at indgå i kommende internationale handelsaftaler.

at EU lever op til de internationale aftaler, der er indgået og i fremtiden bliver indgået på miljøområdet. I særdeleshed bør EU arbejde kraftigere for at overholde dets mål i henhold til Kyoto aftalen om nedsættelse af drivhusgasudslippet med 8 %, og insistere på fastsættelse af nye, ambitiøse mål for perioden efter 2012.

at værdifulde naturområder i såvel gamle som nye medlemslande sikres en særlig beskyttelse.

at reglerne for transport af olie skærpes specielt i følsomme havområder som f.eks. Østersøen og de danske farvande.

en restriktiv procedure for godkendelse af kemikalier og gen-modificerede organismer samt en skærpet kontrol af anvendelsen.

at den offentlige transport i Europa forbedres, og at der tages initiativer til forbedring af trafiksikkerheden i Europa.

at EU aktivt støtter udviklingen af mere miljøvenlige biler.

at den nukleare sikkerhed i forbindelse med udvidelsen skal sikres bedst muligt

Europa - viden og velfærd

Ligesom de øvrige europæiske lande oplever Danmark, at traditionel industri flyttes til lavtlønsområder på grund af den økonomiske udvikling. De europæiske uddannelsesinstitutioner, den europæiske forskning og erhvervsudvikling står over for samme udfordring. Europa må styrke rammen for fælles samarbejde for at kunne stå sig i den internationale konkurrence.

Det Radikale Venstre vil arbejde for:

at det private erhvervsliv og det offentlige arbejdsmarked støtter hinanden i den europæiske erhvervsstruktur. Det Radikale Venstre vil arbejde for, at der over alt i EU sikres både praktisk og teoretisk efteruddannelse af arbejdsstyrken.

at EU's dagsorden indeholder en ambitiøs og dynamisk arbejdsmarkedspolitik.

at der indføres europæiske green-card ordninger for borgere fra 3. lande, hvilket vil kunne bidrage til erhvervsmæssig udvikling og forskningsmæssig dynamik i såvel EU som i deres hjemlande.

en effektiv, enkel og reel anerkendelse af uddannelsespapirer landene i mellem. Vi vil forpligte medlemslandene til at sikre alle europæiske arbejdstagere lige rettigheder og muligheder på det europæiske arbejdsmarked.

at fælles europæisk forskning styrkes inden for naturvidenskab, teknik, økonomi og humanvidenskaber. EU skal bistå med opbygningen af centre og faciliteter, der kan tiltrække de bedste forskere. En aktiv forskningspolitik skal indeholde offensive forskningsmiljøer, forbedret rekruttering af nye forskere fra hele verden og øget samarbejde mellem privat og offentlig forskning.

at medlemslandene i erkendelse af forskningens betydning for fortsat europæisk velfærd afsætter 3% af BNP til forskning, som lovet i Lissabon/Barcelona-aftalen.

for støtte til princippet om forskningens frihed og pluralisme. Europæisk forskning skal afveje kommercielle, politiske, etiske og akademiske hensyn og interesser. Et europæisk forskningsråd, hvis medlemmer vælges af europæiske forskere skal træffe beslutning om hvilke fælleseuropæiske forskningsprojekter, der har brug for en fælles europæisk indsats fx inden for medicinsk forskning i malaria, sklerose m.v.

at mobiliteten mellem medlemslandene bør styrkes gennem fremme af udvekslingsprogrammer for studerende og unge under uddannelse.

at de europæiske regler for beskyttelse af intellektuel ejendomsret sikrer en passende balance mellem hensynet til innovation og de bredere samfundshensyn, herunder adgangen til nye produkter og sikringen af en god konkurrence.

at der arbejdes for en smidigere adgang til at opnå patent i hele EU.

Europas globale ansvar

Hvis vi skal kunne imødekomme og håndtere globale udfordringer må EU-landene handle i fællesskab. Det viser Europas samarbejde om Kyoto-protokollen og oprettelsen af den Internationale Domstol i Haag. Større dele af udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitikken bør samarbejdes på europæisk plan. Europa må stå sammen i FN, kæmpe for overholdelsen af menneskerettighederne over alt og styrke indsatsen for en retfærdig international økonomisk udvikling, herunder opfyldelsen af FNs 2015 mål.

Det Radikale Venstre mener:

at EU bør arbejde på en hurtig integration af de nye medlemmer i fællesskabet. Alle europæiske stater, der opfylder Københavnskriterierne, skal have mulighed for at blive optaget i EU. Vi støtter den officielle EU-politik, der understreger, at Tyrkiet som europæisk land skal have mulighed for at blive optaget på samme vilkår som andre europæiske lande.

at EUs nærområder - herunder især Mellemøsten, Nordafrika og de tidligere republikker i Sovjetunionen bør have en særlig opmærksomhed fra EU's side. Der må etableres et udbygget samarbejde med disse lande med fokus på såvel økonomisk udvikling som fremme af demokrati og menneskerettigheder.

at Europa bør være en betydningsfuld international aktør og påtage sig et globalt ansvar med respekt for FN-pagten og international retsorden. EU's sikkerhedspolitik skal baseres på forebyggende og fredsbevarende indsats, samt krisestyring. Unionens selvstændige udenrigspolitiske profil skal være grundlaget for et partnerskab med USA.

at EU skal have øgede muligheder for at stille hurtige troppebidrag til rådighed for FN, skabe en civil europæisk udrykningsstyrke og styrke den humanitære indsats både før, under og efter konflikter.

at EU skal arbejde aktivt internationalt til fremme af menneskerettighederne. Unionen bør bekæmpe dødsstraf, tortur og trusler mod menneskelig værdighed. EU skal støtte Den Internationale Straffedomstol aktivt.

at EU øger den samlede udviklingsbistand til verdens fattige lande til 0,7 % i gennemsnit inden år 2015. Bistanden skal målrettes mod opfyldelsen af FNs 2015 mål, herunder en halvering af verdens fattigdom, og en særlig indsats for kvinders ligestilling og børns udvikling. Udviklingsbudgettet skal ind under EU´s normale budget og skal koordineres langt bedre i modtagerlandene gennem etableringen af fælles EU-huse
at verdens fattigste lande sikres helt fri adgang til det europæiske marked for deres varer allerede i år 2005, og at der gøres en massiv indsats for at styrke og udbygge EU's handelsaftaler og samhandel med både Nordafrika, Mellemøsten og med Afrika, Caribien og Stillehavet i regi af Cotonou aftalen.

at der gøres en markant indsats for at lette u-landenes gældsbyrde – både gælden til EU og gælden til de internationale finansielle organisationer, ikke mindst Verdensbanken og Valutafonden.

at EU skal forpligte sig til at hjælpe mennesker, der flygter som følge af krig eller politisk, etnisk, religiøs forfølgelse. En fælles flygtninge- og asylpolitik bør bygge på FN’s flygtningekonvention, humanisme og solidaritet mellem medlemslandene. Denne politik skal ledsages af en koordineret indsats over for menneskesmugling og af en samlet europæisk indsats for at bistå flygtninge i deres nærområder.

..fra http://www.drv.dk/

</RADIKALEREN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-04 22:25

Danmark kom med i EF i 1972, EU er der nogle andre der har fundet på i mellemtiden

Spørg Schlüter : http://www.foredragsholdere.dk/Schl%C3%BCter%20Poul.htm ..som sagde :

'Unionen er stendød !'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-09-04 22:27

Kort sagt så er EU det Europæiske modspil til De Amerikanske forenede stater (USA)
EU står for European Union, EU er endnu ikke nået helt så langt som USA med hensyn til at blive én stat, men det ender vel med det på et eller andet tidspunkt.
Vi kom med efter en folkeaafstemning i 1972. Dengang kaldte vi danskere det for EF (Europæisk Fællesmarked). Siden da er der lavet en del nye Traktater der langsomt men sikkert har givet EU mere og mere magt og altså dermed også fjernet flere beslutninger fra de enkelte medlemslande.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-04 22:32
Godkendelse af svar
Fra : mikkelgj1

Dato : 12-09-04 22:36

Tak for svaret molokyle.