/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Reducer.
Fra : chahin
Vist : 289 gange
100 point
Dato : 12-09-04 20:53

Hejj... need help :D

1. x i anden+2x-x(2x-4)+4x i anden
2. (x+2) i anden +3x(x-4)
3. (x-3) i anden -(x-3) i anden
4.(x+3)(x-3)+4x i anden

håber i forstår hvad jeg mener (i anden) :D

MvH chahin

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-04 22:55

ad 1.) x^2+2x-x(2x-4)+4x^2 => x^2+2x-2x^2+4x+4x^2 => 3x^2+6x ???
ad 2.) (x+2)^2 + 3x(x-4) => x^2+2^2+2*(x*2)+3x^2-12x => 4x^2+8x ???
ad 3.) (x+3)(x-3)+4x^2 => x^2-3^2+4x^2 => 5x^2-9 ???

..tror jeg

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-04 23:00

ad 1.) x^2+2x (..efter division med 3)
ad 2.) x^2+2x (..efter division med 4)
ad 3.) 5x^2-9 (.. kan ikke reduceres yderligere ...uden brøker det er.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 01:26

Kære MOLO. Jeg synes rent faktisk at det rigtige svar til eleven er: Følg med i timerne, lær noget, og lad være med at prøve at komme nemt om ved opgaverne ved at "få" svarene på Kandu. Det er nemlig ligesom at pisse i bukserne i frostvejr. Det luner en kort stund, men virker ikke i det lange løb (som kanonkongen sagde).
Hvor havde du og jeg været hvis vi havde løst vore matematikopgaver ved blot at spørge og få svarene?
Jeg synes helt ærligt at du gør eleven en Bjørnetjeneste ved at gi' ham svarene.
Men nu ER du jo en flink fyr OG pædagog. Prøv alligevel at få de 2 ting til at harmonere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 01:30

MOLO -> Og så skriver du "uden brøker det er."

Hvad fanden, er du blevet ½-norsk på det sidste eller har du læst for mange af holniels's indlæg?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-04 01:58

MOLO -> Du har også været inde i denne tråd:

http://www.kandu.dk/dk/spg/49210

Der har du skrevet/citeret en helvedes lang tekst.

Mikkel der spurgte havde IKKE fået den opgave af sin lærer, det havde en af hans venner. Mikkel har kopieret dit svar over i en tekstfil og har solgt det til sin ven for 100- kr.

Det er vel for dælen ikke DET der er meningen med Kandu?

Jeg forstår godt at du har lyst til at dele ud af din store viden, men brug lige din pædagogiske sans.

Håber vi stadig er på talefod. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 07:36

arne.jakobsen -> Folk spørger vel for at få et svar på et konkret problem, ikke for at blive irettesat og belært om god tone og opdragelse. Kan jeg medvirke til at løse et problem, hjælper jeg gerne så langt evnerne rækker. Undtagelsen er hvis spørgsmålet drejer sig om direkte ulovligheder. Jeg skal ikke ellers på anden vis dømme om en brugers intensioner. Det er ikke min kiosk !!!

Iøvrigt er jeg 3. generations indvander. Min farmor var norsk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-04 07:38

Ps. Jeg skrev ALTID mine matematik opgaver af i skolen. Kun hvis der var fejl i dem rettede jeg disse

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : chahin

Dato : 13-09-04 14:10

Tak for svaret molokyle.