/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Virago 535 fløjter
Fra : buffas
Vist : 1244 gange
200 point
Dato : 11-07-02 21:11

Jeg er den lykkelige ejer af en virago 535, men jeg er træt af at den fløjter
i lydpotten. Jeg har hørt at der sidder en fløjte i potten og at man kan bore
den ud, men jeg ved ikke hvordan.
Er der en klog mand (eller kone) der kan hjælpe mig ?

mvh.
Buffas

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 210 point
Dato : 11-07-02 21:43

Hejsa buffas
Jeg fandt følgende på en side om virago.
En af de følgende metoder må kunne bruges til din fede bike:)

XVS1100
Du skal bruge: træprop ø22, hulsav ø40, kraftig boremaskine.
Træproppen bankes forsigtigt ind bag i fløjten, så kopboret kan centreres i denne. Pladen der holder fløjten bores væk og fløjten er lige til at trække ud.Ved senere syn kan fløjten sættes på plads og punktsvejses, eller en ny skive kan monteres med to selvskærende skruer.
XV 1100
Du skal bruge: 6-8mm bor, 10mm bor, kørner, hammer, boremaskine.
Først udbores de tre popnitter i hver lydpotte. Den forkromede skive fjernes (og gemmes). Derefter slår man 6 kørnerprikker jævnt fordelt uden om de originale popnittehuller. Ved re-etablering sættes de originale forkromede endeskiver tilbage med popnitter - klar til syn!!
Skrevet af Freddy på :
http://www.mc-customania.dk/tips.htm#udboring
mvh. Melander

Kommentar
Fra : asn

Dato : 31-10-02 10:46

Jeg har selv fjernet fløjterne på min 94´ 535 og en kammerats fra 98/99.
Fløjterne er svejst eller krympet fast, så det kræver lidt voldtægt.
Jeg gjorde følgende: Borede en 6 til 8 5mm huller i endepladen helt ud mod yderrøret. Herefter bankede jeg ud imellem hullerne med en lille plademejsel.
Når der er banket fri hele vejen rundt er fløjten lige til at pille ud. Der bliver naturligvis en del grater som skal fjernes med en fil eller lignende.
Til slut fremstillede jeg nye endeplader, så man nemt kan svejse fløjterne i igen til eventuelt syn/salg.
Resultatet blev en fed lyd på begge cykler.

God arbejdslyst, ASN