/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Defragmenterig
Fra : olarsen
Vist : 685 gange
500 point
Dato : 12-09-04 17:52

Hej,
Jeg kan ikke få mine drev defragmenteret, har forsøgt flere gange efter hinanden, men der er stadig mange fragmenterede filer og nu bliver antallet ikke reduceret yderligere ved en defragmenteringen.
System: W2K pro. med SP4.
C: 28,6GB med rest på 7,41GB
F: 5,95GB med rest på 2,18GB
Jeg ved godt at det er små drev, og har også sat et nyt og større på ønskelisten, men rom blev ikke brygget på een dag, vel!

vh ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-04 18:15

Hvad siger en analyse af defragmenteringsprogrammet?
Det er jo ikke sikkert, at det er nødvendigt at defragmentere yderligere.
Min erfaring er, at du får mere ud af almindelig oprydning end du gør af defragmentering.
Hvad med din sidefil (pagefile) fylder den for meget i forhold til den ledige plads?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-09-04 19:34

Du skal mindst have 15% fri plads for at defrakmentere. (men det har du jo)
Inden defrag analyserer du vel først - hvad siger den.
Har du andre (NT5) styresystemer på HD kan der defragmenteres derfra og det går hurtigere.
Men som BjarneD siger - en diskoprydning bør foretages først.
Er der mange "kørende" programmer kan det hindre en god defrag.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-09-04 23:42

Bruger du fat32 eller ntfs. Hvis du ikke bruger ntfs, mener jeg, at drevet kan komprimeres til ntfs i win2K.
Det vil i hvert fald frigøre en del plads.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 02:12

denne fil vil på min (win-me fat32) starte defragmentering inden windows starter.
fordelen er at den så, ikke bliver 'forstyret' af alle andre små baggrundsprogrammer.
du skal genmme denne kode i en fil
der skal hedde defrag.reg
Kode
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce]
"Defrag"="defrag.exe /All"

kopier koden til notepad og gem den som defrag.reg
aktiver den med et dobbeltklik.
defragmentering vil så køre når at du genstarter.
om det virker på w2k, skal jeg ikke kunne sige.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 13-09-04 07:42

Har også me (fat32) og bruger defrag i fejlsikret tilstand (tryk Ctrl under opstart). Det udelukker også de små baggrundsprogrammer og går hurtigere. Ved nu lige som natmaden ikke om det virker på w2k.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-09-04 07:52

Tak for mange gode forslag.
1) Det første jeg gjorde var at rydde op.
2) Jeg kører altid en analyse inden jeg defragmenterer, denne analyse anbefaler at der defragmenteres . . . og det bliver den ved med, selv efter flere på hinanden følgende defrag. Jeg kunne ikke se nogen ændringer efter de sidste 2 defrag.
3) Der er ingen andre kørende programmer. Jeg starter som regel en defrag. om aftenen inden jeg går i seng.
4) I min verden bruger man kun NTFS.
5) Jeg ved ikke om det er godt at bruge noget fra ME til W2K, men måske andre har erfaring derudi.
6) Sidefile er 512MB til max 1024MB.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 11:19

Din sidefil er ikke specielt stor.
Defragmentering i fejlsikret vil nok være et forsøg værd.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 16:43

Jeg har ikke haft behov for at sætte mig ind i NTFS, endnu.
Men troede egenteligt at der var mindre behov for oprydning.
logikken er, at jo tidligere i opstarten at defragmentering/scandisk kører,
jo hurtigere/stabilere køre de.
hvis der er noget der hedder fejlsikkeret på w2k, er det nok et godt sted at prøve en defragmentering,
men der vil måske opstå et problem, ang. Admin/user.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 16:59
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 19:07

Narmaden - til orientering.
Win 2000 og Xp ligner hinanden til forveksling.
Familieforholdet ser ca. sådan ud.
95/98/98se/ME fejlsikret = F8
NT4/NT5(w2k)/NT5a(XP) fejlsikret = F8

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 20:35

Emesen - Ctrl er nu bedre da der kan holdes på den i hele opstarten.
Hos mig vil et tryk på F8 ,ved bios-opstart, give boot fra netværk

Altså F8 virker kun efter hensigten hos mig, hvis at den nedtrykkes,
det ½-1sekund mellem biosstart og beskeden 'Starter Windows'.
Sådan gætter jeg at mange har det.(måske -netværksboot),
på min gamle 500mhzAMD er tiden vel 1-3 sek.

I dit Familieforhold, ser alt ud til at være i familie
SE-ME-NT udtales CEMENT

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-09-04 20:41

På min nyeste 450/P3 har jeg lidt mere tid.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-09-04 22:18

Godt jeg holdte mig til AMD
Har lige prøvet F8,F5 og Ctrl på en Amitech bærbar, det virker ikke på sådan en (med XP-HOME)
Men olarsen er jo nok klar over hvordan at det fungere på hans egen pc !

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-09-04 09:08

Så har jeg afprøvet Natmaden's Link til http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/pagedefrag.shtml, desværre ændrede det ikke på det færdige resultat, så det her kræver vist en ny disk som jeg kan kopiere alle mine datafiler over på, så skulle de da i det mindste ikke være fragmenterede bagefter.

vh ole

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 29-09-04 01:54

Hvis du har virus programmer kørende kan det godt blive ved med at genstarte du skal også lukke det lille ikon nede i venstra side.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-10-04 09:11

Problemet er ikke at det genstarter, defragmenteringen kører færdig, men der er stadig en masse fragmenter. Jeg har efterfølgende opdaget at alle slettede filer, som 'ligger' i papirkurven, naturligt nok, ikke bliver defragmenteret, men de figurerer stadig som fragmenter ved analysen. Det skal man nok bare leve med / tømme sin papirkurv inden man defragmenterer.

ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-04 11:36

Hvis du nu laver en oprydning, som jeg har foreslået og derefter defragmenterer kunne det nok hjæpe på dit problem.
Slet midlertidige Internetfiler: InternetExplorer Funktioner, Internetindstillinger, knappen Slet filer
Slet Temp mappens indhold: C:\Documents and settings\>Brugernavn<\Lokale indstillinger\Temp
og som du selv skriver tøm papirkurven.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-10-04 16:33

Jeg har gjort alle disse ting, dog er jeg lidt usikker på nogle af 'Temp'-mapperne, jeg får ikke lov til at slette dem allesammen og jeg ved ikke hvilke 'Temp'-mapper som er nødvendige for at W2K kan operere

vh ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-04 17:37

Du skal bare slette indholdet af mapperne og det er såmænd lavet så sikkert at hvis en af dem er i brug får du ikke lov til at slette filerne. Det er visse programmer og installation der bruger temp mapperne mest, men det er kun i forbindelse med installation at filerne kan risikere at bruges og derfor skal du aldrig slette indholdet af temp lige efter en installation, før efter genstart. Hvis du vælger at slette alle filer på en gang vil en enkelt fil midt i det hele stoppe sletning af efterfølgende.
Efter en genstart er der ikke noget af indholdet i temp mapperne der skal bruges og man kan normalt få lov til at slette alle.
Jeg har lavet det sådan på min (W2K...), at browseren selv sltter midlertidige Internetfiler når browseren lukkes. Det bevirker at alle sider skal indlæses forfra hver gang, men med ADSL er det ikk enoget problem.
IE Funktioner Internetindstillinger Avanceret >12. linie fra neden marker Slet mappen Temporary Internet files......

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-10-04 06:13

Now you are getting to it. Jeg vil ASAP forsøge mig med de ovennævnte tips. Det var min erfaring, da jeg skulle slette indholdet af div. temp mapper, at der var mange filer, som ikke lod sig slette (jeg brugte Ctrl-A for at markere alt), næste gang tager jeg det i mindre klumper.
Jeg har kabelmodem med 1Mb/s, så det skulle jo være hurtigt nok

ole

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 02-10-04 13:05

Jeg syntes at det er fint med dine tilbagemeldinger så vi kan nå ind til sagens kerne.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 12-10-04 21:37

Hovsa, jeg må vist da nok lige lukke denne sag . . . undskyld!
BjarneD kom med de mest brugbare bud.

mvh ole