/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fils en væg !????
Fra : hellobal1
Vist : 5752 gange
50 point
Dato : 12-09-04 16:39

hvordan filser men vægge ? Problemet er det at jeg har taget et skab ned i mit køkken, og inden under det er der rå væg, og nu vil jeg ha det til at ligne væggen ved siden af, som er filset med noget orange mørtel agtigt noget..... ???? hvordan gør jeg ??

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 60 point
Dato : 12-09-04 17:05

Hej hellobal1
Det du vil gøre er temligt svært :( Så vidt jeg kan forstå, vil du mørtle EN firkant, og få den til at ligne resten.
Jeg er bange for du ikke vil opnår det resultat du gerne vil frem til, også selv om du finder det ritige materiale. Den nuværende væk har jo ændret farve osv. pga sollys og slid. hvis jeg var dig, tror jeg jeg ville spartle hele væggen om. Du behøver måske ikke at spartle hele rummet, men kun lige den væk det drejer sig om.
Men hvis du kan finde ud af præsis hvilken spartelmasse der er blevet brugt før, så kan du jo prøve at starte med at lave firkanten. Du skal nok regne med at du bliver nødt til at slipe (med fin sandpapir) på samlingen nogle gange, og spartle igen.
Men jeg tror det bliver svært at få det til at ligne godt :(
Held og Lykke med det :)

Kommentar
Fra : Hellobal

Dato : 12-09-04 17:28

ok det kar du nok ret i ..... men hvordan filser man så hvis man har en rå væg og det hele skel filses ??

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 12-09-04 18:25

Altså når du siger Fliser, regner jeg med du m,ener Spartler.... Der findes nok flere ord for det, men bare så vi er sikre på vi ikke taler forbi hinanden.
Hvis du vil spartle en hel væk, uden derefter at sætte fildt eller væv op, skal du havde fat i en go spartelmasse. En der er lidt holdbar.
Tag fra spanden med en lille spartel, put det over på den store spartel og smør det ud på væggen....
Det kan godt være det er lidt svært hvis ikke man har prøvet det før.
Det hele skal nok spartles af 2 eller flere gange. Men istedet for at slipe med sandpapir mellem hver gang, så bare kør spartlen hen over væggen når den er tør. Så ridser du alt det af, som du ellers skulle havde slepet af. Først tilsids, (når væggen har fået sidste gang) sliper du med hånden.
Selvom man kan få slipe klodser og lig. er det faktisk det nemeste at bruge hånden, så har du meget mere føling med det du laver. Bare nøjes med at folde sandpapiret i 3 lag, og sådan så der er lidt støre, en størelse på et visit kort.

(det er lidt svært for mig at formulere mig, beklager)

Men spørg hvis det er..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-04 20:11
Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-09-04 23:20

Trine..suk!!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 13-09-04 00:02

mango kan du evt. definere hva du mener med suk ? ellers hjælper det jo ingen !

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 13-09-04 08:56

Det drejer sig angiveligt hverken om at filse eller spartle. Det er enten vandskuring - så er stenene stadig svagt synlige - eller et pudslag - stenene helt dækket. Du kan se vejledning til begge dele i linket BjarneD gav.

En ting mere. Jeg synes du på forhånd skal opgive at få farven til at passe sammen og satse på at male det hele bagefter.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-09-04 13:11

Maling er nok vanskelig at få hængt fast på muren, medmindre det er silikatmaling. Der er jo også en mulighed i at kalke væggen. Der kan i hvidtekalk blandes op til 5-10% pigment (farvepulver). Hvis man vil have resultatet "nybodergult", skal man i stedet blande hvidtekalken med en opløsning af jernvitriol. Søren Vasegaard har en komplet opskrift på begge dele i "Bogen Om Huset".
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-09-04 13:19

Acryl malinger hænger nu fint fast på vandskuring. Man kan jo grunde med en stærkt fortyndet maling først, men husk at acrylmaling er mere tæt end cementbaserede malinger så hvis muren ikke er tørret tilstrækkeligt op kan der forekomme afskalning eller "knopper".

Kommentar
Fra : Hellobal

Dato : 13-09-04 14:03

ja jeg tror også jeg maler det hele til sidst, og almendelig maling kan godt bruges, vi har malet vores gang der også er filset...

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 29-05-06 16:30

Tak for svaret Trinethk.