/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er Ove Sprogøe død??
Fra : upyoursmate
Vist : 2838 gange
30 point
Dato : 12-09-04 12:08

Og i så fald hvornår døde han???

Mvh

Kommentar
Fra : 888

Dato : 12-09-04 12:09

Så vidt jeg ved, så er han lige kommet på plejehjem........

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-09-04 12:10

Nej, han lever i bedste velgående

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 40 point
Dato : 12-09-04 12:29

Danmarks folkekære skuespiller Ove Sprogøe er stærkt invalideret af gigt.

Den sidste Olsen-Banden film er definitivt indspillet. Egon Olesen, Danmarks folkekære skuespiller Ove Sprogøe, er i stilhed flyttet på plejehjem for et par uger siden. Dermed har han måttet forlade sit elskede hus i Tømmerup.
Ove Sprogøe har med sin dybe professionalisme aldrig behøvet at være en krukke. Han har f.eks. ikke haft hemmeligt telefonnumer. Hvis medier har ringet, har fru Eva Sprogøe høfligt afvæbnende, men altid elskværdigt, oplyst, at hendes mand ikke havde lyst til at tale med medier lige nu.
Med årene blev familien Sprogøes hus dæmmet inde af jordvolde og tekniske installationer i takt med, at trafikken i Københavns lufthavn tiltog. Huset er den privatbolig i København, der ligger tættest på startbanerne. Men det skræmte ikke Egon Olsen, der jo på film også fløj flittigt til bl.a. Mallorca, da Egon var på sin karrieres højdepunkt.

Sprogøe-familiens »ikke lige nu« til interview er nu blevet til et bestemt, men stadig høfligt nej tak, der varetages af Ove og Eva Sprogøes søn, skuespiller Henning Sprogøe, der oplyser, at hans forældre lige nu kun ønsker at få den fred, situationen kræver.

Sønnen: »Far orker ikke«

Mange har lagt billet ind på at få en snak eller et møde med Ove Sprogøe, men ifølge Henning Sprogøe »orker min far det ikke, og det ønske har i nogen tid været definitivt.«

Den folkekære skuespiller har hørt til de dristigste i branchen i sine velmagtsdage. Instruktør Erik Balling måtte direkte forbyde Egon Olsen nogle af de farligste stunts, f.eks. når Egon skulle støbes fast i cement og smides i havnen. Sprogøe ville selv, men professionelt ville Balling ikke risikere sin bedste skuespiller og forlangte en stuntman til det værste.

Siden har gigten og flere skrøbeligheder fået overtaget over skuespilleren, der nu er midt i firserne.

Men det bliver næppe foran TV, Ove Sprogøe bruger tiden på plejehjemmet. Skuespilleren interesserer sig for billedkunst, men bestemt ikke for at se TV. Huset i Tømmerup er formentlig Københavns eneste, der ikke har haft fjernsyn, og DR har så vidt vides aldrig vovet at fornærme Egon Olsen med en licensinspektør.

Tyvstjålet herfra

http://www.danskfilmskat.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=781

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 12-09-04 12:30

Tak for svaret briani.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-09-04 12:31

http://www.diabolo.dk/egon/

http://www.filmzonen.dk/items/profile/1396/

http://www.filmidanmark.dk/personer/sprogoe_ove.htm

http://www.danskefilm.dk/index2.html

http://www.diabolo.dk/egon/

Ingen af disse sider nævner ham som død, og det ville i det mindste nogle af dem helt sikkert gøre, hvis...

Men se især det øverst vist link.

mvh

Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-09-04 12:35

I øvrigt er der et plejehjem i husnummeret ved siden af hvor han bor, så mon ikke ovennævnte oplysning om at han er flyttet på plejehjem er god nok. Hjemmesygeplejen holder også til i husnummeret ved siden af, så jeg vil egentligt tro der er tale om en såkaldt beskyttet bolig.

mvh

Varla

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 14-09-04 12:08

Nu er det desværre sket:
http://www.kandu.dk/dk/tip/8993

Mvh Niels

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 14-09-04 18:59

hvor er det underligt med dette indlæg