/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Brug af film klip????
Fra : onetime
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 11-09-04 09:58

Jeg har nogle film klip som jeg har downloadet fra forskellíge hjemmesider, det er filmklip af Ishockey slåskampe...
1. Må jeg lægge dem ud på min hjemmeside eller er det ulovligt??
2. Hvis de er optaget fra fjernsynet må man så???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-04 10:09

Jeg tvivler

Jeg vil mene der er copyright på filmklip 'suget' fra tv. Du må spørge de respektive tv kanaler om du må offentliggøre deres materiale. Dette kan sikkert godt lade sig gøre ....hvis du er ved muffen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 10:12

På den anden side ; hvis du linker (deep-linker) til filer der ligger på andre sites er det iorden (..mener jeg der er faldet dom for) blot sidder disse sites så med 'aben', hvis det viser sig lovgivningen er overtrådt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 10:17

Deep-linker ???

Site 1. hedder : http://www.remote.ok ..filen hedder hockey.wmv og ligger i et underbibliotek media.

Site 2 linker : <a href="http://www.remote.ok/media/hockey.wmv">Deep link</a>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-09-04 10:19

Kandu dk laver kluddermor i koden

..men fidusen er altså man ikke selv har filerne liggende på eget domæne, men blot henviser til hvor filerne rent fysisk befinder sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 11-09-04 10:34

Generelt må du ikke offentliggøre noget som du ikke selv rettighederne til, med mindre du har fået lov. Det gælder alt (filmklip, foto, grafik, lyd, tekst m.m.)
Men som molokyle skriver, så skulle der ikke være noget galt i at henvise til det på nettet med et link.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-09-04 12:22

Problemet med at linke til elementer på andre hjemmesider er: Du kan ikke være sikker på at dine link vil virke hele tiden, for hvis det element du linker til, skiftes ud, så har du pludselig et dødt link, så det er noget man skal holde øje med, med jævnlige mellemrum.

En hjemmeside med døde link, er uinteressant!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-09-04 13:31

Men men, jeg ville da spørge de relevante personer på diverse sider, og spørge om jeg måtte bruge klippene.

I mange tilfælde er folk flinke, blot man meddeler kilden den kommer fra, samt ophavsrettighederne.

Jeg selv har forespurgt et rejsebyro for at få lov til at bruge brudstykker af tekster, og har fået lov, blot jeg ikke ændre i teksten, bruger det i negativ øjemed og meddeler kilden, samt at copyright stadig ligger ved bereauet.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : onetime

Dato : 19-09-04 22:40

Tak for svaret molokyle.