/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
En nybegynder beder om hjælp
Fra : mim
Vist : 4133 gange
94 point
Dato : 11-07-02 14:03

Jeg har været så heldig at få noget slægtsmaterial om mine oldforældre, men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig hvordan jeg kommer videre

Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er født, og gerne hvem deres forældre er

Jeg ved følgende

Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring 1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to børn
Dorthea Caroline Barclay født 17 januar 1820 (døde 3 marts 1898 i Solbjerg) og Petrea Marie Barclay, født 25. Oktober 1823 (døde 19. Februar 1835 af en mistænkelig eller smitsom sygdom, som ej kendes, 11 år)
I 1825 rejste familien Barclay til Ellidshøj, hvor Christopher M. Barclay også blev både lærer og kirkesanger medens de boede her fik de sønnen Michael Barclay blev født 27. Maj 1826 ( I 1846 tjente han hos Søren Pedersen i Sdr. Kongerslev, men den unge mand havde problemer af én eller anden art, thi han aflivede sig ved hængning 5. Juni 1846.)

Håber at nogen kan hjælpe
På forhånd tak
Mim

Accepteret svar
Fra : hpp

Modtaget 104 point
Dato : 11-07-02 15:35

Hej Mim

På "Family Search" på adressen http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp kan du finde oplysninger fra danske kirkebøger. Prøv f.eks. at lave en søgning med "Last Name" = Barclay og "Country" = Denmark (alle andre felter skal være tomme), så får du en række svar med Barclay'er bl.a. fra Nibe og Ellidshøj. Desværre ikke noget om, hvor dine oldeforældre er født, men det ser ud til at de fik en datter i København i 1813: Engelke Marie <CHRESTOPHERSDATTER BARCLAY>.
Alle oplysninger fra Family Search skal tages med et gran salt, men det er da et spor at gå efter.

Hvis du ved, hvor de boede i 1845, burde folketællingen dette år give oplysning om fødestedet.

Både kirkebøger og folketællinger findes som mikrofilm på landsarkiverne, så hvis du bor i nærheden af et af arkiverne, kan du komme videre der.

God jagt, og venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 15:39

Hej Mim,

på denne side... -->
http://users.cybercity.dk/~bkb10682/ellidshoj_skoles_hist.htm
stod følgende... --->
----------------------------------------------
Degnen Rosenkilde døde 23. Jan. 1825 og blev efterfulgt af Christopher Magnus Barclay, født i København 1781. Hans Virketid blev ikke lang. Journalen har for Jannuar 1828 følgende Notits:

"Den 19. Om Natten tilsatte Skolelærer Barclay Livet paa Heden mellem Guldbæk og Ellidshøj. Han havde været i Hornum med et Provstebrev; det var paa Retur."

Den næste Lærer, Niels Nielsen, har indført nedenstaaende:

"Efter Protokollens Udvisning døde den forrige Lærer for Ellidshøj Skole og Kirkesamger for samme Bys og Sogns Menighed d. 19. Jan. 1828. Efter hans (sal. Barclays) Død blev Skolegangen igen optaget af Annekssognets Skolelærer, ...
---------------------------------------------------------------------------

Så har du da lidt extra info, hvis du altså ikke havde det i forvejen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 15:56

Hej igen...

der var lidt mere her -->
http://users.cybercity.dk/~bkb10682/degne_ellidshoj_svenstrup.htm#barcley
plus hvis du går lidt videre i den tekst fra oven som jeg ikke gjorde helt færdig, var der noget om at enken (må ha' været Kirsten Berg) fik noget udbetalt...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : mim

Dato : 11-07-02 18:12

Tak for svaret hpp.
Det er nu ikke mine oldeforældre, men mine tip tip tip oldeforældre, jeg har været inde på familysearch og fundet en masse Barclay'er, så nu vil jeg prøvet at gå dem igennem, og se om jeg kommer lidt videre.
Da mine tip tip tip oldeforældre var døde i 1845, i hvertfald Christopher, kan jeg ikke finde dem i folketællingerne.
Hilsen Mim

Kommentar
Fra : mim

Dato : 11-07-02 18:20

Til Strarup og hpp

Jeg er stadig lidt uvant med at give stjerner, samt kommentere jeres svar på mit spørgsmål, men jeg kan se at jeg ikke har givet jer "stjerner nok", så først vil sige mange mange tak for jeres hjælp, jeg er kommet en del videre, og har nu fundet ud af hvor Christopher stammer fra (København) det vidste jeg ikke før, nu håber jeg så på at jeg via den vej, kan finde nogel oplysninger på Kirstine Berg, da jeg slet ingen data har på hende.
Forhånetlig kan jeg også finde ud af, hvor deres forældre stammer fra

Hilsen Mim

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 11-07-02 20:14

Hej MIM!
Der er en nyhedsbruger, der har haft denne efterlysning:

From: Helle Jill Ruby (helle.ruby@post.tele.dk)
Subject: BARCLAY,DE BRÜCHER/BRÜCHER,GÅRDAL
Newsgroups: dk.historie.genealogi
View: (This is the only article in this thread) | Original Format
Date: 1999/01/25

Er du stødt på nogle af disse navne fra 1800-tallet og tidligere?
Desuden søger jeg oplysninger om folk fra Øster Hornum-området (?
Estrup, Niels Nielsen) tilbage i tiden.

Fortsat go´jagt
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : mim

Dato : 11-07-02 20:49

Hej Jeannie
Tak for din kommentar, jeg er lidt i tvivl om det med Newsgroups, det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvad det er, og hvordan jeg kommer i kontakt med vedkommende, jeg kan se der er en mailadresse, men monstro vedkommende taler/skriver dansk eller engelsk??

Jeg er ikke stødt på nogle af de andre navne der nævnes, men vil holde øje med om de dukker op
Hilsen Mim

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 03:53

Hej Mim,

hvis du havde ventet et par dage med at lukke spørgsmålet, kunne det ha' været at du hvade fået flere informationer og tips...
Jeg mener bl.a. at Vestergaard gør en del i slægtforskning...

her der er også lidt mere omkring det samme som fra et af de tidligere links... men der ser ud til at være en lille smule mere informationer... -->
http://users.cybercity.dk/~nmb1414/Diverse/skolen/skole.htm
nede omkring pkt 7...

der er en skotsk side her -->
http://www.clanbarclay.com/
jeg ved ikke om det er herfra navnet Barclay udspringer...

der sku' vist også være en del i norge... mht. Kirsten Berg, har jeg ikke rigtigt fundet noget...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 11:04

Hej Mim,

En mulighed er at kigge i mandtallet for Nibe i 1818. Hvis familien står
heri vil du kunne finde fødestedet for forældrene samt antal børn (fordelt
på drenge og piger). Du vil desuden kunne se, hvornår de er kommet til Nibe.
Dette mandtal ved jeg kan findes på Nibe lokalhistoriske arkiv, men mon ikke
også det kan findes på det Nørrejyske landsarkiv?

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

"mim" <mim.news@kandu.dk> wrote in message
news:3V349.5798$G3.786927@news010.worldonline.dk...
> Jeg har været så heldig at få noget slægtsmaterial om mine oldforældre,
> men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at
> nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig hvordan
> jeg kommer videre
>
> Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er født,
> og gerne hvem deres forældre er
>
> Jeg ved følgende
>
> Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
> 1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to
> børn
> Dorthea Caroline Barclay født 17 januar 1820 (døde 3 marts 1898 i
> Solbjerg) og Petrea Marie Barclay, født 25. Oktober 1823 (døde 19.
> Februar 1835 af en mistænkelig eller smitsom sygdom, som ej kendes, 11
> år)
> I 1825 rejste familien Barclay til Ellidshøj, hvor Christopher M.
> Barclay også blev både lærer og kirkesanger medens de boede her fik de
> sønnen Michael Barclay blev født 27. Maj 1826 ( I 1846 tjente han hos
> Søren Pedersen i Sdr. Kongerslev, men den unge mand havde problemer af
> én eller anden art, thi han aflivede sig ved hængning 5. Juni 1846.)
>
> Håber at nogen kan hjælpe
> På forhånd tak
> Mim
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 21:52

Hallo ! Er der nogen som kan oversætte dette engelsksprogede indlæg for os
andre ?

Mvh. J.Kobel

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:ajmcmt$1bi3ov$1@ID-71976.news.dfncis.de...
>
> "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote in message
news:3V349.5798$G3.786927@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har været så heldig at få noget slægtsmaterial om mine oldforældre,
> > men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at
> > nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig hvordan
> > jeg kommer videre
> >
> > Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er født,
> > og gerne hvem deres forældre er
> >
> > Jeg ved følgende
> >
> > Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
> > 1820, han var gift med Kirstine Berg,
>
> Barclay is a very English name
>
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barc
lay+genealogy&btnG=Google+Search
>
> wrong again SCOTTISH
> they were bankers all over the place
>
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barc
lay+genealogy+scotland&btnG=Google+Search
>
> you better join this list
>
> http://lists.rootsweb.com/index/intl/SCT/CLAN-BARCLAY.html
>
> http://www.tartans.com/clans/Barclay/barclay.html
> >> The Scottish Barclays claim descent from Roger de Berchelai of
Gloucestershire who was recorded in the Domesday Book in 1086 and
> who came to England with William the Conqueror. Sir Walter Barclay of
Gartly, Lord of Redcastle and Inverkeillor was appointed
> Chamberlain of Scotland under William the Lion. The male line of Gartley
ended with Walter, Canon of Moray in 1456. His sister
> married the Laird of Towie-Barclay and so the chiefship was carried into
that house.
> The name was common throughout the 12th and 13th centuries in
Kincardineshire and the East of Scotland. The Barclays of Mathers
> descend from Alexander de Berkeley, who married the heiress of Mathers in
1351. She was the sister of the Great Marischal of
> Scotland. Their descendants retained possession of these lands until David
Barclay was forced to sell the estates for financial
> reasons in the 16th century.
>
> Another branch of the family, the Barclays of Urie are descended from
Colonel David Barclay, one of a number of Scottish officers
> who had served in Sweden under Gustavus Adolphus. He acquired the Urie
estate in 1647 and Robert his eldest son became a celebrated
> Quaker and was appointed Govenor of East Jersey in 1682.
>
> There was several other important branches of the Barclay family including
Collairnie in Fife, Pierston in Argyllshire and Tolly in
> Aberdeenshire. The Tolly branch obtained the estate about 1100 and it
remained in the family until its sale by the Honorable Charles
> Maitland Barclay of Tillycoultry, who married the last heiress Isabel
Barclay in 1752. It was from this family that the famous
> Russian general, Field Marshal Prince Barclay de Tolly was descended. He
was Minister of War during the Napoleonic invasion which
> was defeated in 1812. He died shortly after in 1818. The present-day chief
is descended from the Towie-Barclays. <<
>
> to Denmark via Sweden ?????????
>
> enjoy
>
> Hugh W
>
> BTW the Norman invaders were descendants of Danish Vikings
>
> full circle
>
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=clan+barclay&btnG=Goo
gle+Search
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 22:04

"J.Kobel" <jkobel@post2.rele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5eb7f7$0$43936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hallo ! Er der nogen som kan oversætte dette engelsksprogede indlæg for os
> andre ?
>
> Mvh. J.Kobel
>

Hvis du havde engelske slægtninge i din anetavle, ville du sikkert kunne
sproget, eller du ville ihvertfald være motiveret til at lære det!
Så de Barclay's, der er nævnt i indlæget har nok ingen interesse for dig.
Så det indlæg springer du bare over!

mvh
Ivan

> "Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> news:ajmcmt$1bi3ov$1@ID-71976.news.dfncis.de...
> >
> > "mim" <mim.news@kandu.dk> wrote in message
> news:3V349.5798$G3.786927@news010.worldonline.dk...
> > > Jeg har været så heldig at få noget slægtsmaterial om mine
oldforældre,
> > > men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at
> > > nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig
hvordan
> > > jeg kommer videre
> > >
> > > Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er
født,
> > > og gerne hvem deres forældre er
> > >
> > > Jeg ved følgende
> > >
> > > Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe
omkring
> > > 1820, han var gift med Kirstine Berg,
> >
> > Barclay is a very English name
> >
>
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barc
> lay+genealogy&btnG=Google+Search
> >
> > wrong again SCOTTISH
> > they were bankers all over the place
> >
>
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barc
> lay+genealogy+scotland&btnG=Google+Search
> >
> > you better join this list
> >
> > http://lists.rootsweb.com/index/intl/SCT/CLAN-BARCLAY.html
> >
> > http://www.tartans.com/clans/Barclay/barclay.html
> > >> The Scottish Barclays claim descent from Roger de Berchelai of
> Gloucestershire who was recorded in the Domesday Book in 1086 and
> > who came to England with William the Conqueror. Sir Walter Barclay of
> Gartly, Lord of Redcastle and Inverkeillor was appointed
> > Chamberlain of Scotland under William the Lion. The male line of Gartley
> ended with Walter, Canon of Moray in 1456. His sister
> > married the Laird of Towie-Barclay and so the chiefship was carried into
> that house.
> > The name was common throughout the 12th and 13th centuries in
> Kincardineshire and the East of Scotland. The Barclays of Mathers
> > descend from Alexander de Berkeley, who married the heiress of Mathers
in
> 1351. She was the sister of the Great Marischal of
> > Scotland. Their descendants retained possession of these lands until
David
> Barclay was forced to sell the estates for financial
> > reasons in the 16th century.
> >
> > Another branch of the family, the Barclays of Urie are descended from
> Colonel David Barclay, one of a number of Scottish officers
> > who had served in Sweden under Gustavus Adolphus. He acquired the Urie
> estate in 1647 and Robert his eldest son became a celebrated
> > Quaker and was appointed Govenor of East Jersey in 1682.
> >
> > There was several other important branches of the Barclay family
including
> Collairnie in Fife, Pierston in Argyllshire and Tolly in
> > Aberdeenshire. The Tolly branch obtained the estate about 1100 and it
> remained in the family until its sale by the Honorable Charles
> > Maitland Barclay of Tillycoultry, who married the last heiress Isabel
> Barclay in 1752. It was from this family that the famous
> > Russian general, Field Marshal Prince Barclay de Tolly was descended. He
> was Minister of War during the Napoleonic invasion which
> > was defeated in 1812. He died shortly after in 1818. The present-day
chief
> is descended from the Towie-Barclays. <<
> >
> > to Denmark via Sweden ?????????
> >
> > enjoy
> >
> > Hugh W
> >
> > BTW the Norman invaders were descendants of Danish Vikings
> >
> > full circle
> >
>
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=clan+barclay&btnG=Goo
> gle+Search
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 21:46

"mim" <mim.news@kandu.dk> wrote in message news:3V349.5798$G3.786927@news010.worldonline.dk...
> Jeg har været så heldig at få noget slægtsmaterial om mine oldforældre,
> men der er to personer hvor jeg ikke kan komme videre, jeg håber på at
> nogle i gruppen måske "kender" disse to, eller kan fortælle mig hvordan
> jeg kommer videre
>
> Jeg har brug for at vide hvor de stammer fra, hvilket årstal de er født,
> og gerne hvem deres forældre er
>
> Jeg ved følgende
>
> Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
> 1820, han var gift med Kirstine Berg,

Barclay is a very English name

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barclay+genealogy&btnG=Google+Search

wrong again SCOTTISH
they were bankers all over the place

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=barclay+genealogy+scotland&btnG=Google+Search

you better join this list

http://lists.rootsweb.com/index/intl/SCT/CLAN-BARCLAY.html

http://www.tartans.com/clans/Barclay/barclay.html
>> The Scottish Barclays claim descent from Roger de Berchelai of Gloucestershire who was recorded in the Domesday Book in 1086 and
who came to England with William the Conqueror. Sir Walter Barclay of Gartly, Lord of Redcastle and Inverkeillor was appointed
Chamberlain of Scotland under William the Lion. The male line of Gartley ended with Walter, Canon of Moray in 1456. His sister
married the Laird of Towie-Barclay and so the chiefship was carried into that house.
The name was common throughout the 12th and 13th centuries in Kincardineshire and the East of Scotland. The Barclays of Mathers
descend from Alexander de Berkeley, who married the heiress of Mathers in 1351. She was the sister of the Great Marischal of
Scotland. Their descendants retained possession of these lands until David Barclay was forced to sell the estates for financial
reasons in the 16th century.

Another branch of the family, the Barclays of Urie are descended from Colonel David Barclay, one of a number of Scottish officers
who had served in Sweden under Gustavus Adolphus. He acquired the Urie estate in 1647 and Robert his eldest son became a celebrated
Quaker and was appointed Govenor of East Jersey in 1682.

There was several other important branches of the Barclay family including Collairnie in Fife, Pierston in Argyllshire and Tolly in
Aberdeenshire. The Tolly branch obtained the estate about 1100 and it remained in the family until its sale by the Honorable Charles
Maitland Barclay of Tillycoultry, who married the last heiress Isabel Barclay in 1752. It was from this family that the famous
Russian general, Field Marshal Prince Barclay de Tolly was descended. He was Minister of War during the Napoleonic invasion which
was defeated in 1812. He died shortly after in 1818. The present-day chief is descended from the Towie-Barclays. <<

to Denmark via Sweden ?????????

enjoy

Hugh W

BTW the Norman invaders were descendants of Danish Vikings

full circle

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=clan+barclay&btnG=Google+Search

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 13:18

"mim" <mim.news@kandu.dk> wrote

snip

> Christopher Magnus Barclay var skolelærer og kirkesanger i Nibe omkring
> 1820, han var gift med Kirstine Berg, og mens de boede i Nibe fik de to
> børn
> Dorthea Caroline Barclay født 17 januar 1820 (døde 3 marts 1898 i
> Solbjerg) og Petrea Marie Barclay, født 25. Oktober 1823 (døde 19.
> Februar 1835 af en mistænkelig eller smitsom sygdom, som ej kendes, 11
> år)
> I 1825 rejste familien Barclay til Ellidshøj, hvor Christopher M.
> Barclay også blev både lærer og kirkesanger medens de boede her fik de
> sønnen Michael Barclay blev født 27. Maj 1826 ( I 1846 tjente han hos
> Søren Pedersen i Sdr. Kongerslev, men den unge mand havde problemer af
> én eller anden art, thi han aflivede sig ved hængning 5. Juni 1846.)

http://www.barclays.co.uk/

the big bank
the Scottish invented modern banking

the joint stock bank

Hugh W

BTW Google er også et ordbog

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=%22joint+stock+bank%22+history&btnG=Google+Search

click på joint_stock i hvid på blot linie

http://www.dictionary.com/cgi-bin/dict.pl?term=joint+stock&r=67

også nedunder

Merriam-Webster - Search for definitions

http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?va=joint-stock

Main Entry: joint-stock company
Function: noun
Date: 1776
: a company or association consisting of individuals organized to conduct a business for gain and having a joint stock of capital
represented by shares owned individually by the members and transferable without the consent of the group

Kommentar
Fra : oveblach

Dato : 12-02-07 22:26

Hej.

Her har du kirkebøger på nettet.
http://www.arkivalieronline.dk/

MVH Ove Blach.