/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad pr. person
Fra : netper
Vist : 3274 gange
800 point
Dato : 11-07-02 13:37

Er der nogen der har nogle retningslinier for hvordan man regner ud hvor mange personer en opskrift er til.

kan man regne det ud pr vægt og hvis ja er der så ikke forskel på hverdagsret og festret ??

Når man køber en færdigret i supermarkedet så står der et antal personer på, men personligt så syntes jeg at det er alt for lidt pr person

hvis der er nogen der ved hvordan vil jeg blive glad

Mvh

Per

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 11-07-02 14:00

Hej netper

På denne side kan man se opskrifterne udregnet til 1 prs., og samtidig syntes jeg det er en god side. Jeg er ikke helt klar over om det er det du mener, men jeg håber du kan bruge det alligevel, du kan jo altid ta en kigger på siden.

http://www.kokkeleg.dk/default.asp?mode=opskrift&id=1028#

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : netper

Dato : 11-07-02 14:04

Hej batman

Det jeg mener det er at hvis jeg sider med en opskrift hvor der ikke er anført hvor mange personer den er til, hvordan kan jeg så regne det ud.

Der er jo nogle råd omkring hvor meget kød, fisk, kartofler og sådan der passer til en person, men hvordan med en hel opskrift, tager man udgangspunkt i kødet eller ????

per

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 11-07-02 14:59

Det er meget svært at sætte nogle generelle retningslinier, da der spiller mange faktore ind, eksempelvis:

* type af personer (nogle spiser mere end andre)

* rettens type (nogle retter mætter mere end andre)

* hvor mange retter serveres der (mange retter selvfølgelig mindre portioner)

- det er her normalt erfaringen som tæller, måske en ringe trøst i din nuværende situation !

Kommentar
Fra : netper

Dato : 11-07-02 15:18

Til Food Life

Du har jo ganske ret, men det vil jo være lidt rart at have en ide om hvor meget man skal beregne, jeg er godt klar over at det aldrig vil kunne blive 100% men man skal jo starte et sted med at angive antalet af personer *SS*

Per

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 11-07-02 15:34

Hej Per

Det er jo netop det du kan på det link jeg gav dig der kan man selv skrive til hvor mange prs., og ud fra det vil jeg da mene man så kan se hvor meget der beregnes, så kan man jo selv lægge lidt til hvis det er meget sultne mennesker.

Jeg har brugt det meget og er meget tilfreds, køber nu aldrig hverken for lidt eller for meget.

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : netper

Dato : 11-07-02 16:22

hej bantam

Jeg har været inde og kigge på den side, og det er rigtigt at man kan se hvormeget der bliver brugt til en person, men som food life også skriver kan der være stor forskel på retterne så det er jeg er ude efter er et slags huskeråd om hvordan man regner ud hvor meget der skal til pr person

den nævnte side er faktisk rigtig flot

Per

Kommentar
Fra : netper

Dato : 17-07-02 11:19

hej ankardian

det er nogle udemærkede forslag du kommer med, men jeg afviser dem fordi at det jeg søger det er nogle retningslinier eller gode råd til hvor meget der skal til en portion, jeg har nogle vejledende vægte for forskeligt kød, men ikke for samlet vægt i en ret, færidg ret eller hjemmelavet

det er sådan at jeg har en del opskrifter hvor antalet af portioner ikke er angivet og for at kunne finde ud af det ville jeg gerne have nogle retningsliner for hvad man beregner af mængde samlet til en person

per

Kommentar
Fra : kokkeleg.dk

Dato : 24-07-02 17:29

Hej Per!
Er faldet om dit spørgsmål og kan se at du har et problem, hvis du har nogle opskrifter hvor portionerne og antal personer ikke er klart. Du har dog fået nogle hints i de tidligere svar, men proceduren kan da blive tidskrævende hvis du skal sidde og omregne de nævnte opskrifter. Opskrifterne på kokkeleg.dk kan omregne mængden til 1 eller 9999 personer, hvor der er taget højde for hvor meget der spises eftersom flere kommer på - af begge køn - samt at der er taget højde for spild og andre forhold i udregningsfasen. Det er derfor aldrig tale om en gange op funktion - så har du pludslig købt enten alt for meget eller alt for lidt, samt at forholdene ændrer sig bl.a. med hensyn til krydderier og mængder i den samme opskrift. Men du er velkommen til at kontakte os på stig@kokkeleg.dk hvornår som helst.
De bedste hilsner fra kokkeleg.dk holdet.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 30-07-02 16:55

Hej Valin

Jeg kunne godt bruge kokkeleg.dk, men da jeg skulle bruge svaret til at lave udregninger til min egen kogebog på internettet syntes jeg ik det ville være rigtig at gøre det.

De ca mængder med kød og fisk, både uden og med ben kender jeg i forvejen, men det jeg mangler er en vægt til en færdig ret pr person.

Jeg kan lave udregningen efter kødmængden og det bliver måske også resultatet på det, men jeg syntes ikke det er helt optimalt, slet ik da jeg feks ved af erfaring at f.eks lammekoteletter somregel bliver beregnet alt for lavt i de fleste opskrifter. Der vil sikkert være andre enkelte kødstykker med samme problem såååå.

mvh

per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:35

"netper" <netper.news@kandu.dk> skrev i
news:2V349.5797$G3.786925@news010.worldonline.dk
> Er der nogen der har nogle retningslinier for hvordan man regner ud hvor
> mange personer en opskrift er til.
>
> kan man regne det ud pr vægt og hvis ja er der så ikke forskel på
> hverdagsret og festret ??
>
> Når man køber en færdigret i supermarkedet så står der et antal personer
> på, men personligt så syntes jeg at det er alt for lidt pr person
>
> hvis der er nogen der ved hvordan vil jeg blive glad

Kig på

http://www.fi.dk/mad/talogtider/indkoeb/

Der står, alt hvad du vil vide, når man beregner mad, både til hverdag og
til fest.

Tina

Kommentar
Fra : netper

Dato : 19-08-02 12:41

ups det skulle kun havdet været 200

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 800 point
Dato : 19-08-02 12:58

Hej Netper.

Til en middag, hvor du vil være sikker på, at dine gæster bliver mætte skal du beregne:

150 - 200 gr. skært kød
250 - 400 gr. tilbehør (Kartofler - ris - pasta)
ca. 1,5 - 2 dl sauce

Selvfølgelig afhænger det af om det er "Ædedolkenes klub" du har til middag, eller 3 tanter fra plejehjemmet. Du skal selvfølgelig også tage i betragtning, om du serverer 1-2-3-4 retter.
En tommelfinger regel er mellem 350 - 500 gr. pr. person alt inclusiv. (Ikke drikkevarer ).

Mvh. Ram2

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 19-08-02 13:01

Tak skal du have ram

Jeg tror ikke jeg kommer det ret meget nærmer, så jeg må nok have fat i lommeregneren

per