/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Knap til sorter i excel
Fra : dbl
Vist : 3439 gange
200 point
Dato : 10-09-04 17:54

Hej!!!

Nogen der kan fortælle mig om det er muligt at lave en knap (billede) i toppen af hver kolonne der sorter. Så man er fri for at skulle bruge knappen i værktøjslinjen.
Sådan så der er en knap over Nr, Film, m.m.

Hvordan gør man det?

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-09-04 18:10

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det er da så let at trykke på A eller B osv. og så trykke på sorteringsknappen?
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 210 point
Dato : 10-09-04 18:31

Del 1.
Du skal indspille en makro. Det gøres under funktioner->makro->indspil ny makro.. Når du har aktiveret indspilningen, gør du bare det, som mokroen herefter automatisk skal udføre. Når du er færdig, trykker du på stop-kanppen.

Del 2.
Åbn værktøjslinien Kontrolelementer. Her kan du indsætte et billede. Umiddelbart er der kun gråt (ikke noget billede), men ved at aktivere "designtilstand" på samme værktøjslinie, kan du nu højreklikke på billedet og vælge egenskaber. Her indtaster du det ønskede billedes sti under Picture.

Del 3.
Højreklik på dit billede og vælg Vis programkode. Her kan du kopiere makroens kode (aktiver dette vindue i Window), og indsætte den i billedets click-sub.

Eksempel på billedets programkode:

Kode
Private Sub Image1_Click()

Range("C4:D100").Sort Key1:=Range("C4"), Order1:=xlAscending, Key2:=Range( _
"D4"), Order2:=xlAscending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase _
:=False, Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, _
DataOption2:=xlSortNormal

End Sub

Simon

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 10-09-04 18:53

Hej Dbl,

Her er et andet lille tip, som jeg har brugt på vores DVD liste:

1) Alle kolonner skal have en unik overskrift, feks. titel, genre, år, udlånt til osv. osv.

2) Du stiller dig i f.eks. cellen "Titel" og vælger => Data => Filter => Autofilter

Så kommer der et "rullegardin" i alle dine overskrifter, så du f.eks. under genre kan vælge Drama, og så kommer KUN dramafilmene frem, eller du kan under titel vælge "(Bruger...)" og her vælge f.eks. film der begynder med B, Indeholder ordet "day" osv. osv.

Vi har haft stor glæde af denne lille feature, da vi har enormt mange DVD film, og ikke kan holde styr på, hvem der har lånt hvad... så er det sq rart at kunne vælge "Jakob" under "udlånt til" og så fremkommer KUN de film Jakob har lånt.

Håber du kan bruge det.

mvh,
Chamira

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 10-09-04 19:03

Hvad med en makro-knap - det må da kunne løse dit problem?
mvh
henrik

Kommentar
Fra : supertekst

Dato : 16-09-04 11:59

Hej Dbl

Her er et enkelt forslag, der ikke anvender knapper - men blot et højreklik på kolonnenavnet i række 1.
.....A..........B............C..........D
1 Nr Titel Årgang
2 1 B 2002
3 2 A 2001

Højreklik på cellen med Titel og der sorteres efter dette - eller Årgang. Der vises ingen højrekliksmenu - hvis der højreklikkes i række 1og cellen har et indhold - ellers vises menuen som normalt.

Sæt din Excel til at kunne køre med makroer (office200 -> nyere)
Anbring nedenstående kode i Ark1 i dit ark, når du er i udviklingsværktøjet:

Sub Worksheet_BeforeRightClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If ActiveCell.Row = 1 And _
ActiveCell.Value <> "" Then 'Hvis højreklik i række 1 & celle har indhold
Cancel = True 'Normalt højreklik-vindue vises ikke
Sorter Chr(64 + ActiveCell.Column) 'Konverter rækketal til bogstav
End If
End Sub
Sub Sorter(kol)
Selection.Sort Key1:=Range(kol + "2"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom
End Sub

Giv signal, hvis yderligere ønskes

MVH

Kommentar
Fra : supertekst

Dato : 16-09-04 12:02

PS:
Linien med End If End Sub skal stå på hver sin linie - men ved indsættelse i kommentar "klappes" disse to linier sammen - så skub End Sub ned på næste linie.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : dbl

Dato : 05-10-04 09:57

Det ser rigtigt ud, men JEG kan bare ikke få det til at virker. Og har ligesom givet lidt op nu, jeg derfor lukker jeg spørgsmålet.
Men tak fordi du prøvet.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk