/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan lægger jeg min flagstang ned ?
Fra : Deruginsky
Vist : 10436 gange
20 point
Dato : 11-07-02 10:49

Spørgsmålet er meget enkelt - hvordan lægger jeg min flagstang ned uden at den knækker ? Skal jeg lade den "dreje" det øverste beslag (altså fjerne det nederste) - eller skal det gøres omvendt ? Og hvordan skal jeg forsøge at bremse faldet ?

Hilsen
Michael Deruginsky
Hillerød

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 11:10

Hej Micheal,

der er noget fra Leth her -->
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h4
men han nævner desværre ikke noget om at tage den ned...

og her er et tip til at skifte sin snor på flagstangen... uden at ligge den ned...
http://www.godetips.dk/visraad.php?ID=750
men nu ved jeg jo ikke lige hvorfor du vil ha' den lagt ned...

men det ku' være en ide, at være mere end en person til at ligge den ned...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-07-02 11:11

hvis du gør som du skriver, og du ikke kan holde den, er næsten sikker på at den knækker når toppen rammer jorden.

hvor høj er den, og hvad er den lavet af

mvh Melander

Accepteret svar
Fra : icejola

Modtaget 20 point
Dato : 22-07-02 15:00

Du skal fjerne det øverste beslag og lad den nederste bolt blive tilbage for at holde styr på stangen. Bolten skal løsnes, så flagstangen kan 'drejes' om denne, og flagstagngsfrøet (den betonklods stangen er boltet til) sørger for at stangen ikke smutter.
Alt efter hvor høj stangen er, og ikke mindst hvor tung den er (glasfiber er væsentligt lettere end træ) ville jeg overveje om de venner du har kan holde stangen (nogen holder kontra i et reb du har firet op i toppen af stangen, mens andre støtter stangen med f.eks. en lang høtyv, og således når stangen langsomt jorden). Ellers var det måske værd at ofre en lift på projektet i stedet for dine venners rygge.... Det er jo trods alt ikke hvert år du skal male flagstangen.
VH
-Icejola-

Godkendelse af svar
Fra : Deruginsky

Dato : 23-07-02 09:23

Tak for svaret icejola.